گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

بمب‌افکن B-۲ Spirit Bomber، هواپیمایی که بازدارندگی استراتژیک و پنهان‌کاری را برای نیروی هوایی آمریکا (USAF) به ارمغان آورد، ۳۵ سال از عمرش می‌گذرد و اکنون به‌روزرسانی‌های پیشرفته‌ای دریافت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در تشدید تنش‌ها با چین، مانند همیشه مرگبار باقی می‌ماند.

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌در 17 جولای 1989، B-2 Spirit اولین پرواز خود را به پایان رساند و دوره جدیدی از بازدارندگی استراتژیک را آغاز کرد. این هواپیما که برای حملات مخفی هسته‌ای طراحی شده، یکی از سه بمب‌افکن استراتژیک مورد استفاده توسط نیروی هوایی آمریکا است.

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

پس از گذشت سی و پنج سال، B-2 Spirit هنوز هم زیربنای اجزای هوایی سه‌گانه هسته‌ای ایالات‌متحده است. انتظار می‌رود B-2 در اواخر دهه 2020 یا اوایل دهه 2030 با نسل بعدی B-21 Raider جایگزین شود. با این حال، نیروی هوایی آمریکا و Northrop Grumman با ارتقای جدید، به این بمب‌افکن قابلیت‌های بیشتری می‌دهند تا توانایی آن را تا زمان تعویض افزایش دهند.

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

نورثروپ گرومن با اعلام سالگرد اولین پرواز خود، در بیانیه‌ای مطبوعاتی رسما اعلام کرد: «برنامه B-2 اخیراً با ارائه اولین قابلیت میدانی خود، قابلیت عملکردی چابک و یکپارچه‌ای به نام Spirit Realm 1 (SR 1) به دست آورد و به نقطه عطف مهمی دست یافت. SR 1 علاوه بر افزایش قابلیت رزمی، معماری سیستم‌های مأموریت باز را برای B-2 فراهم می‌کند که امکان نصب سلاح‌ها و ارتباطات بیشتر را فراهم می‌کند. این ارتقاءهای کلیدی تضمین می‌کند که B-2 Spirit همچنان نقش مهمی در انجام مأموریت‌های دوربرد داشته باشد. نمایشگرهای بهبودیافته، سخت‌افزار پرواز و بهبودهایی که در SR 1 دیده می‌شود، بقای B-2 را تقویت کرده است. این برنامه نوسازی، بزرگ‌ترین تغییر عمده در هواپیما تاکنون بوده است».

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

سال 2020، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که به دنبال افزایش آمادگی B-2 با ارتقاء صفحه‌نمایش کابین خلبان است. اخیراً در می 2024، نورثروپ گرومن قراردادی 7 میلیارد دلاری برای حفظ و ارتقای قابلیت‌های ناوگان بمب‌افکن‌های رادارگریز B-2 Spirit منعقد کرد. این قرارداد شامل پیشرفت‌های B-2، تداوم، عناصر لجستیکی از جمله مهندسی پایدار، تعمیر و نگهداری نرم‌افزار و تجهیزات پشتیبانی بود.

B-2 گران‌ترین هواپیمای نظامی ساخته‌شده تاکنون است که هر فروند از آن حدود 2 میلیارد دلار هزینه دارد. علی‌رغم این قیمت بالا، این هواپیما به دلیل قابلیت‌های پیشرفته‌اش که انتظار می‌رود نقش مهمی در هر نبرد احتمالی بین ایالات‌متحده و رقبایی مانند چین داشته باشد، همچنان سرمایه‌گذاری و ارتقاء بیشتری دریافت می‌کند.

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

بمب‌افکن B-2 Spirit یکی از شگفتی‌های مهندسی هوافضای آمریکاست. این هواپیما قادر است هم محموله‌های معمولی و هم محموله‌های هسته‌ای را حمل کند و در عین حال به دلیل قابلیت رادارگریزی برتر، برای رادارها تقریباً نامرئی باقی بماند.

B-2 Spirit با ترکیب مخفی‌کاری، حمله دوربرد و تسلیحات قدرتمند، بازدارنده‌ای قوی است. بمب‌افکن رادارگریز B-2A Spirit به بمب هسته‌ای B61-12 مجهز شده بود و اولین هواپیمای موجود در فهرست نیروی هوایی ایالات‌متحده (USAF) به‌حساب می‌آمد که این سلاح نابودگر را حمل می‌کرد.

انتظار می‌رود که بمب‌افکن‌های B-2 نقش مهمی در هر درگیری احتمالی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام داشته باشند. در بحبوحه افزایش تنش‌ها با پکن، بمب‌افکن‌های رادارگریز B-2 Spirit ماه گذشته برای اولین بار از سال 2019 در جزیره گوام فرود آمدند. گوام، قلمرو استراتژیک ایالات‌متحده در اقیانوس آرام است و پیش‌بینی می‌شود در صورت درگیری با چین، سکوی پرتاب بمب‌افکن‌های ایالات‌متحده باشد. این بمب‌افکن برای تمرین مشترک در اطراف گوام، پالائو و جزایر ماریانای شمالی مستقر شد.

منبع: eurasiantimes

54322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر