دو قطبی دادستان و مجرم در انتخابات امریکا/ ترامپ یک قدم جلوتر از هریس

کمپین دموکرات ها در برابر جمهوری خواهان تلاش می کنند دوگانه «دادستان-مجرم» را در افکارعمومی نهادینه کنند تا کامالا هریس بتواند قدم های بلندتری در رقابت با ترامپ بردارد. خبرآنلاین کارزار تبلیغاتی دو حزب اصلی امریکایی را بررسی می کند.

دو قطبی دادستان و مجرم در انتخابات امریکا/ ترامپ یک قدم جلوتر از هریس

رسول سلیمی: با کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی امریکا، کامالا هریس معاون رئیس جمهور امریکا با یک لیست طولانی از حمایت از رؤسای جمهور قبلی، فرمانداران، روسای احزاب ایالتی به کارزار دموکرات ها پیوست. اگرچه تا کنون مقالات و تحلیل های زیادی درباره بایدن و ترامپ نوشته شده اما حالا فصل جدیدی از رقابت بین دو رقیب محتمل دموکرات و جمهوری خواه آغاز شده است.

چه آنکه در مبارزات انتخاباتی که بایدن محور کار دموکرات ها تا همین روزهای اخیر بود، معاون او تا حد زیادی نامرئی بود. نشستن در سایه بایدن باعث شد تا او کمتر شناخته شود. موضوعی که باعث شده اگر او نامزد شود، دموکرات ها سریعتر تغییر مسیر دهند. هنوز مشخص نیست دمکرات ها چگونه در برابر دونالد ترامپ قرار خواهند گرفت. تمام نظرسنجی ها تا به امروز در یک رقابت فرضی بین این نفر بوده است. ناظران سیاسی حتی نمی دانند که آیا رای دهندگان این رقابت او را به عنوان نامزد واقعی می بینند یا نه.

دو قطبی «دادستان و مجرم» در انتخابات امریکا/ ترامپ یک قدم جلوتر از هریس

ترامپ یک قدم جلوتر از هریس

در نظرسنجی های اخیر، کامالا هریس به طور متوسط 46 درصد به 48 درصد یعنی دو درصد در سطح ملی از دونالد ترامپ عقب است. ناظران سیاسی می گویند این یک پیشرفت نسبت به جایگاه بایدن در رقابت بود درست زمانی که او در میانگین نظرسنجی سه درصد- 47 درصد به 44 درصد- از ترامپ عقب بود.

این در حالی است که در ایالت های همیشه مهم ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان، بایدن حدود چهار درصد عقب تر از ترامپ بود و این موقعیت دموکرات ها را نسبت به جمهوری خواهان تضعیف می کر. چه آنکه رهبری ترامپ در جورجیا، اریزونا و نوادا حتی بیشتر بود و جمهوری خواهان بیشتری در این ایالت ها حامی ترامپ بودند.

در چنین شرایطی در هشت روز گذشته، افکارعمومی امریکا شاهد اختلافات داخلی در حزب دموکرات بودند که منجر به کناره گیری نامزد آنها شد، در حالی که حزب جمهوری خواه کنوانسیون ملی خود را چند روز پس از تلاش برای ترور نامزد خود برگزار کرد. هر یک از این رویدادها می تواند افکار عمومی را تغییر دهد.

این در حالی است که کمتر از 100 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا باقی مانده و نتایج یک تحقیق که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شده نشان می‌دهد کامالا هریس حمایت کافی نمایندگان دموکرات را برای نامزدی از سوی حزبش برای رقابت در برابر دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به دست آورده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی تا دوشنبه شب، هریس حمایت بیش از2500 نماینده را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها کسب کرده است. این تعداد رای برای انتخاب او به عنوان نماینده رسمی حزب در انتخابات پیش رو کافی خواهد بود، چرا که بسیار بیشتر از حدنصاب 1976 رای حداقلی مورد نیاز است.

دو قطبی «دادستان و مجرم» در انتخابات امریکا/ ترامپ یک قدم جلوتر از هریس

استدلال های دموکرات ها و جمهوری خواهان

از سوی دیگر هر یک از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه استدلال های مخصوص به خود را برای برتری به دیگری در رقابت ها و تبلیغات به کار بردند. دموکرات ها مبارزات انتخاباتی را بر این استدلال متمرکز کرده اند که دونالد ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است. این در حالی است که در قلب مبارزات انتخاباتی جمهوری خواهان پیامی است که دونالد ترامپ یک رهبر قوی است و جو بایدن ضعیف است.

بزرگترین نگرانی رای دهندگان در مورد جو بایدن سن و توانمندی او برای رهبری برای چهار سال دیگر بود. اما با ورود کامالا هریس به کارزار دموکرات ها، استدلال دموکرات ها علیه ترامپ تغییر کرده است. هریس بر این محور تاکید می کند که من قبلا دادستان عمومی بودم و ترامپ مجرمی بیش نیست.

اما کمپین ترامپ نشان داده است که او را تا حد ممکن به سیاست مهاجرتی بایدن متصل خواهد کرد، که جمهوری خواهان معتقدند او مقصر افزایش شدید تعداد افرادی است که به طور غیرقانونی از مرز جنوبی با مکزیک عبور کردند و وارد امریکا شدند. خط دوم حمله حول اقتصاد خواهد چرخید. نظرسنجی های افکار عمومی به طور مداوم نشان می دهد که امریکایی ها از هزینه بالای مواد غذایی و سوخت و همچنین نرخ بهره ای که باعث شده است خرید خانه کمتر مقرون به صرفه باشد، ناراضی هستند.

با این وجود کامالا هریس، در اولین سخنرانی خود بعد از انصراف بایدن در واشنگتن و در جمع دانشجویان ایراد شد، تنها به بیان این نکته کفایت کرد که میراث جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده «در تاریخ مدرن بی‌نظیر است».

او هیچ اشاره‌ای به نامزدی خود نکرد و صرفا گفت: «موفقیت‌های جو بایدن در سه سال گذشته در تاریخ مدرن بی‌نظیر است.» نامزدی هریس برای این انتخابات و رویارویی با دونالد ترامپ در ماه نوامبر، باید بطور رسمی از سوی حزب دموکرات در جریان کنگره این حزب در ماه اوت که تا چند هفته دیگر در شیکاگو برگزار خواهد شد، تایید شود و هنوز مشخص نیست که آیا او در این راه با رقیبی نیز روبرو خواهد شد یا خیر.

برخلاف سکوت هریس، نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسما از کامالا هریس برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر حمایت کرد. وبسایت «اکسیوس» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که پلوسی و هریس روز یکشنبه پس از کناره گیری بایدن، تلفنی صحبت کردند.

کنوانسیون ملی دموکرات ها قرار است در روزهای 19 تا 22 اوت در شیکاگو برگزار شود، اما این حزب قبل از انصراف بایدن اعلام کرده بود که یک فراخوان مجازی را برای معرفی رسمی نامزد حزب قبل از شروع جلسه‌های حضوری برگزار خواهد کرد.

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر