سوخو ۳۰ یا f-۱۵/ کدام جنگنده برتری است؟

در سال ۲۰۰۸ و در رزمایش پرچم سرخ، اولین رویارویی جنگنده F-۱۵ آمریکایی و Su-۳۰MKI هندی صورت گرفت. طی این تمرین نظامی نقاط قوت و ضعف هر دو جنگنده به‌شدت موردتوجه قرار گرفت.

سوخو 30 یا f-15/ کدام جنگنده برتری است؟

تینا مزدکی: خلبانان آمریکایی که در رزمایش سال 2008 حضور داشتند، نظرات جالب خود را در رابطه با جنگنده‌های حاضر در این رزمایش مخصوصا  Su-30MKI (سوخو-30 ام‌کی‌آی)  به اشتراک گذاشتند. ازنظر یکی از خلبانان USAF، قابلیت‌های بردار رانش Su-30MKI قابل‌توجه بود؛ البته که این مزیت به‌سرعت به یک آسیب‌پذیری تبدیل شد، چراکه سوخو تقریباً کمی پس از پرواز، به‌سرعت شروع به از دست دادن ارتفاع کرد.

موتور چه مشکلی دارد؟

چندین ادعا توسط یک افسر نیروی هوایی ایالات‌متحده در رابطه با نقص موتور مطرح شد. اگرچه نیروی هوایی هند [IAF] نیز با موتورهای جت روسی خود به مشکل خوردند، اما در این مورد F-15 نسبت به Su-30MKI که در آن زمان به‌عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده سری Su-30 در نظر گرفته می‌شد، عملکرد بهتری دارد.

جنگنده پرآوازه روسی بدون نقص نیست!

از طرفی باید محدودیت‌های Su-30MKI را در نظر بگیریم. رادار قدرتمند NIIP-BARS ساخت روسیه در Su-30MKI پس‌ازآنکه برای حالت آموزشی محدود شد، برد و قابلیت‌های این جنگنده را به‌طور قابل‌توجهی محدود کرده است. این محدودیت یک اقدام راهبردی برای جلوگیری از نقشه‌برداری اطلاعاتی از سیستم راداری پیچیده این جنگنده بود.

درنتیجه، Su-30MKI هنگام مواجهه با موشک‌های زمین به هوا، به دلیل عدم آگاهی از موقعیت در کابین خلبان، سقوط کرد و این باعث افزایش حجم کار خدمه شد. بنابراین، درحالی‌که رزمایش پرچم سرخ در سال 2008 بینش‌های ارزشمندی را در مورد قابلیت‌های F-15 و Su-30MKI ارائه کرد، تشخیص محدودیت‌هایی که بر نتایج این رزمایش تأثیر گذاشت نیز بسیار مهم است.

جنگنده پرآوازه روسی بدون نقص نیست!

Su-30MKI (سوخو-30 ام‌کی‌آی)

Su-30MKI یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره است که توسط سوخوی روسیه و تحت مجوز شرکت هندوستان آئرونوتیک لیمیتد هند [HAL] ساخته شده است. این جنگنده که از سری Su-30 است، به‌طور خاص برای نیروی هوایی هند [IAF] و با سیستم‌های اویونیک پیشرفته و سیستم‌های تولیدشده از کشورهای مختلف ازجمله روسیه، هند، فرانسه و اسرائیل طراحی‌شده است.

جنگنده پرآوازه روسی بدون نقص نیست!

طول جنگنده 21.9 متر، طول بال آن 14.7 متر و ارتفاع آن 6.4 متر است و حداکثر وزن برخاست هواپیما تقریباً 38800 کیلوگرم است. پیشرانه Su-30MKI از دو موتور توربوفن پس‌سوز AL-31FP تشکیل‌شده است. این موتورها نیروی رانش 12500 کیلوگرمی را هرکدام با پس‌سوز ایجاد می‌کنند که هواپیما را قادر می‌سازد در ارتفاع بالا به حداکثر سرعت 2 ماخ (برابر با 2120 کیلومتر در ساعت یا 1320 مایل در ساعت) دست یابد.

جنگنده پرآوازه روسی بدون نقص نیست!

Su-30MKI ازنظر فنی، مجهز به کنترل بردار رانش (TVC) و کانارد است که به مانور پذیری استثنایی آن کمک می‌کند. این هواپیما برای انجام نقش‌های مختلف ازجمله برتری هوایی، حمله زمینی و مأموریت‌های حمله دریایی طراحی‌شده است.

اویونیک و تسلیحات Su-30MKI

مجموعه هوانوردی Su-30MKI شامل رادار N011M Bars است که یک رادار آرایه‌ای اسکن شده الکترونیکی غیرفعال است و قادر به ردیابی چندین هدف به‌طور هم‌زمان و درگیری با آن‌ها با دقت بالا است. این هواپیما همچنین دارای سیستم fly-by-wire پیشرفته، نمایشگر هدآپ (HUD) و نمایشگرهای چندمنظوره (MFDs) در کابین خلبان است.

جنگنده پرآوازه روسی بدون نقص نیست!

Su-30MKI به طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها، مانند سیستم جستجو و ردیابی مادون‌قرمز(IRST) OLS-30 ، اقدامات متقابل الکترونیکی (ECM) و فاصله‌یاب لیزری مجهز است. این سیستم‌ها آگاهی موقعیتی و بقای هواپیما را در سناریوهای جنگی افزایش می‌دهند.

تسلیحات Su-30MKI شامل یک توپ 30 میلی‌متری GSh-30-1، موشک‌های هوا به هوا (مانند R-77 و R-73)، موشک‌های هوا به سطح (مانند Kh-59 و Kh است. -31) و انواع بمب و راکت است. این هواپیما همچنین دارای 12 نقطه سخت برای حمل سلاح‌های خارجی و انبار است. این جنگنده می‌تواند بدون سوخت‌گیری تا 3000 کیلومتر پرواز کند؛ از طرفی می‌توان برد عملیاتی آن را با سوخت‌گیری هوایی به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

منبع: bulgarianmilitary

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر