ماهان شبکه ایرانیان

با کودک خجالتی خود چگونه رفتار کنیم؟

همه ما کسانی را دور و بر خود می شناسیم که خجالتی هستند و بسیار پیش آمده که این خجالتی بودن به آن ها صدمات جبران ناپذیری زده است.  خجالتی بودن ریشه در تربیت فرزندان دارد. در این جا می خواهیم  چند نکته برای   اجتماعی کردن کودک خجالتی شما مطرح کنیم.

همه ما کسانی را دور و بر خود می شناسیم که خجالتی هستند و بسیار پیش آمده که این خجالتی بودن به آن ها صدمات جبران ناپذیری زده است.  خجالتی بودن ریشه در تربیت فرزندان دارد. در این جا می خواهیم  چند نکته برای   اجتماعی کردن کودک خجالتی شما مطرح کنیم.

خجالت در واقع نوعی ویژگی شخصیتی در کودکان است، نه یک عیب و نقص که نیازی به دعوا و شرمندگی والدین داشته باشد. این ویژگی با تشویق و حمایت والدین قابل اصلاح است. از نظر علمی احساس خجالت، یک واکنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط‌های جدید است که در حقیقت ترکیبی از حس ترس و کنجکاوی را در خود دارد.

خجالتی بودن کودک اصلا جای نگرانی ندارد. در شرایط طبیعی مانند ورود به یک مهدکودک یا محیط جدید، خجالت کشیدن بچه‌ها کاملا طبیعی است زیرا بچه‌ها در این محیط‌ها با بزرگسالانی مواجه می‌شوند که تاکنون آن‌ها را نمی‌شناخته‌اند و علاوه بر آن، باید یک سری از وظایف را نیز انجام دهند.

هیچ گاه کودک خود را به دیگران خجالتی معرفی نکنید. گفتن این‌که فرزندتان خجالت می‌کشد یا خجالتی است و یا این که به او می گویید خجالت نکش، به او این پیام را می‌دهد که چیزی غیرطبیعی در وجودش هست و شما از این بابت شرمنده یا نگران هستید. همین موضوع موجب می‌شود تا کودک احساس گناه و تقصیر کند.

انگشت به دهان کردن و والدین را محکم بغل کردن و پشت آن ها قایم شدن از علایم خجالتی بودن کودک شماست.

برای کمک به کودکتان چند نکته را باید مد نظر داشته باشید.

هیچ گاه او را به زور مجبور به انجام کاری نکنید. برای آشنا شدن با مکان و افراد دورو بر به اون زمان کافی را بدهید و صبر داشته باشید.

بچه‌های خجالتی، مطمئنا دوست ندارند مرکز توجهات یک جمع باشند. بنابر این شما نباید کاری کنید که ناگهان همه متوجه کودک‌تان بشوند. اگر کودکتان هنر خاصی دارد بدون مقدمه و یا حتی بدون هماهنگی با او نخواهید که این هنر خود را به نمایش بگذارد. این کار کودک را سر خورده تر می کند به‌ ویژه در دوران پیش‌ دبستانی که زمان ساخته شدن اعتماد به نفس کودک است.

کودک خجالتی شما باید اطمینان داشته باشد که شما او را همان‌ طور که هست، دوست دارید. او راه و روش خودش را برای روبه‌ رویی با موقعیت‌های جدید دارد و دوست دارد اول مشاهده کند و بعد وارد بازی شود. شما باید به این ویژگی‌ها احترام بگذارید.

یک قانون ساده است که به شما هم در حل مشکل خجالت فرزندتان کمک می‌کند: هر چه کودک کوچک تر گروه دوستی او هم کوچک تر. برای اینکه به کودک خجالتی خود کمک کنید از اجتماعات کوچک شروع کنید. برای شروع، معرفی یک دوست جدید هم‌سن و سال به‌عنوان همبازی به فرزندتان کفایت می‌کند. بهتر است دوست کودک‌تان را به خانه‌تان دعوت کنید به این ترتیب تعداد چیزهای جدیدی که فرزندتان یکباره با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، کم خواهد شد و او آسان‌تر با شرایط کنار خواهد آمد. بعد از چند هفته می‌توانید اجازه دهید تا فرزندتان به خانه دوستش برود. وقتی کودک چند ماهی را با همبازی جدید گذراند و به او عادت کرد، می‌توانید عضو جدیدی را وارد گروه کنید.

همچنین می توانید برای رفع این مشکل از یک مشاور کودک کمک بگیرید و کودکتان را در بازی درمانی شرکت دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان