مُد جدید در شبکه‌های اجتماعی؛ خودشان را شکل پرنده می‌کنند/ عکس

یک تی‌شرت گشاد و بلند به تن کنید، بازوها و پاهایتان را داخل آن جمع کنید و در حالت چمباتمه بنشینید، حالا آستین‌های خالی را رها کنید و دست‌ها را از زیر بیرون آورید؛ تبریک! شما حالا شبیه یک پرنده شده‌اید!

مُد جدید در شبکه‌های اجتماعی؛ خودشان را شکل پرنده می‌کنند/ عکس

به گزارش خبرآنلاین،پرنده شدن که گویی نوعی فراغت از زندگی انسانی است به تازگی به عنوان یک «ژانر» شبکه‌های اجتماعی در میان جوانان چینی رواج یافته است.

یورو نیوز در خبری نوشت:کاربران چینی شبکه‌های اجتماعی اخیرا با به تن کردن لباس‌های بلند و تظاهر به پرنده شدن، تصاویری از خود را در این حالت به اشتراگ گذاشته و به نوعی با نشان دادن میل باطنی خود به آزاد و رها بودن، از این سرگرمی لذت می‌برند.

پشت این پدیده به شدت رواج یافته و بامزه اما واقعیت تلخ‌تری نهفته است؛ این نوجوانان و جوانان برای مقابله با فشار کار، تحصیل یا جستجوی شغل، خود را درگیر این بازی می‌کنند.

در این گزارش آمده است: «آن‌ها فقط می‌خواهند زمانی که آینده‌شان به دلیل کند شدن رشد اقتصادی نامشخص به نظر می‌رسد، در زندگی انسانی خود وقفه‌ای ایجاد کنند.»

چین در حال حاضر با مشکل نرخ بالای بیکاری جوانان دست و پنجه نرم می‌کند. بیش از 20 درصد جوانان چینی در سال 2022 موفق به یافتن شغل نشدند، در حالی که تعداد فارغ‌التحصیلان در این کشور از سال 2004 به این سو چهار برابر شده است.

مُد جدید در شبکه‌های اجتماعی؛ خودشان را شکل پرنده می‌کنند/ عکس

راهی برای فرار از واقعیت موجود در کشور

وانگ ویهان، 20 ساله، دانشجوی رشته مالی در شانگهای است. او که در خوابگاه دانشجویی‌ خود را به شکل پرنده درآورده و تصاویری را از این حالت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است در باره انگیزه‌اش از این کار می‌گوید: «پرنده‌ها می‌توانند آزادانه و بی‌هدف در آسمان پرواز کنند.»

به نظر این جوان چینی، گرایش به پرنده شدن بیانگر «میل ذاتی به آزادی است که در وجود هر انسان‌ها نهفته است.»

ژائو وی‌شیانگ، 22 ساله، دیگر جوان چینی که در شمال کشورش به تحصیل رشته بیولوژی مشغول است تصویری به شکل پرنده از خودش را که به حالت نشستن روی یک تیر خطوط تلفن دیده می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

او زیر این تصویر نوشته است: «تحصیل بس است، پرنده باش!» این جوان چینی در باره انگیزه‌اش از این کار با یادآوری زمانی که پرنده‌ها را از پشت پنجره نگاه می‌کند، می‌گوید: «من حسرت آزادی آنها را می‌کشم و به همین دلیل تصمیم گرفتم شبیه آنها بشوم.»

به گفته بیائو شیانگ، مدیر مؤسسه مردم‌شناسی اجتماعی ماکس پلانک، مستقر در لایپزیگ آلمان و کارشناس جامعه چین، بسیاری از جوانان چینی با مجموعه‌ای از سرخوردگی‌ها روبه‌رو هستند.

نیویورک تایمز در همین راستا در گزارش خود آورده است: «این داستان کودکی تلقین شده به جوان‌ها که اگر سخت درس بخوانید و تلاش کنید آینده درخشانی پیش رو خواهید داشت، با کند شدن روند رشد اقتصادی چین، هر روز بیش از پیش نزدشان رنگ می‌بازد.»

همه این جوان‌ها انتظارات و آرزوهای بزرگی در سر داشته‌اند اما حالا که تحصیلاتشان رو به اتمام است، احساس سرخوردگی می‌کنند.

به گفته پروفسور شیانگ، ژانر «پرنده شدن» که نمایانگر این ناامیدی است به جوانان اجازه می‌دهد تا برای لحظاتی هم که شده سبکی و رهایی را تجربه کنند.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان