بررسی علت نکروز دندان و نحوه درمان نکروز و پیشگیری از آن

علت نکروز دندان پوسیدگی و یا آسیب دیدن دندان در حین ورزش و یا دعوا می باشد و باید جدی گرفته شود در غیر این صورت امکان از دست دادن دندان تان وجود دارد. برای دریافت اطلاعاتی بیش تر در این زمینه همراه ما باشید.

بررسی علت نکروز دندان و نحوه درمان نکروز و پیشگیری از آن

علت نکروز دندان می تواند بسیار متفاوت باشد ولی باید بدانید که دندان ها زنده هستند و هر دندان از سه لایه تشکیل شده است و از بیرون به درون شامل بخش مینایی، بخش عاج و بخش پالپ می باشد. نکروز شدن در دندان ها ممکن است برای هر فردی و در هر سنی ایجاد شود و عوامل بسیار متفاوت بر این مورد تاثیر دارند و باید در نظر داشته باشید که برای تشخیص دقیق تر باید به نزد متخصص بروید و ما تنها در ادامه اطلاعاتی در مورد این مشکل به شما خواهیم داد تا بتوانید دید بهتری به موضوعات داشته باشید.

     درمان نکروز دندان

علت نکروز دندان و راه های درمان و پیشگیری از آن

در واقع این مشکل می تواند بدون این  که دردی برایتان ایجاد کند مرگ دندانی را بوجود بیاورد و دندان هایی که دارای این مشکل می شوند توسط دندانپزشک باید ترمیم شده و یا اگر اوضاع بسیار وخیم باشند اینم مورد کشیده خواهد شد. معمولا زمانی که درد دندان ها شما را کلافه می کند به متخصص مراجعه می کنید ولی باید بدانید که این مورد امکان دارد بدون درد بوده و تنها در صورتی که پوسیدگی برایتان ایجاد شود دچار درد های شدید می شوید و بعد از این که متخصص شما را معاینه می کند می بینید که نیاز به درمان نکروز و یا ترمیم ریشه ای دارید. البته که بعد از این مدل از درمان ها تا مدت ها درد خواهید داشت و ترمیم کردن ریشه های دندانی بدون درد امکان پذیر نمی شود و باید بدانید که اگر دندان های شما بمیرند در اینم حالت نکروز رخ خواهد داد و این مورد چیز غیر طبعی نخواهد بود و فاراد بسیار زیادی درگیر این موضوع می شوند.

بخش درونی دندان یعنی پالپ دارای رگ های خونی و اعصاب می باشد و بافت های هم بند دارد و در صورتی که اعصاب در این بخش ها آسیب ببینند و یا در حال مردن باشند دندان شما غیر مرده و نکروز نام می گیرد. در واقع بخش درونی دندان ها یعنی پالپ ها تنها بخش های زنده ای می باشند که در دندان ها وجود دارند و دندانی که نکروز شود دیگر درون آن گردش خون رخ نمی دهد. اگر اعصاب دندان های شما درون پالپ ها مرده باشند نکروز پالپ نیز به این مورد گفته می شود و در چنین شرایطی دندان های شما نیاز به عصب کشید دارد و البته که اگر بخواهید دندان شما کشیده خواهد شد و برای همین نیز لازم می باشد که معاینات دوره ای شما به صورت منظم انجام شود در غیر این صورت امکان دارد عارضه های دندانی بسیار زیادی شما را درگیر نماید.

علت نکروز دندان

علت بروز مرگ دندانی

علت نکروز دندان میکروب ها می باشند و باید بدانید که در برخی از مواقع امکان دارد تا سیستم درد در بدن ما به خوبی کمار خود را انجام ندهد و در این شرایط امکان دارد پوسیدگی دندان های شما به حدی سریع و زیاد باشد که دیگر بدن فرصت فرستادن پیام های درد را نداشته باشد. پوسیده شدن دندان ها با میکروب ها انجام می شود از این رو این مورد یک عفونت می باشد و باید بدانید که بدن ما می تواند با آزاد کردن یک سری از مواد مخدر درون زا می تواند از بروز درد های شدید پیشگیری کرده و شما دیگر برای معاینه های دوره ای اقدام نخواهید کرد.

در واقع همه این عوامل با یک دیگر می توانند باعث بروز نکروز دندان  شده و دندانی که عفونت گرفته است ممکن است اعصاب و تمامی بخش های زنده خود را بدون این که شما متوجه شوید از دست بدهد. دندان پزشکان این حالت را با نکروز دندان  و یا نکروز آسمپتوماتیک می نامند و در یک چنین حالتی فقط دو درمان برای دندان های شما وجود خواهد داشت و یکی از آن ها این است که این دندان را بکشید و از شر آن رها شوید و یا با عصب کشی مجددا این دندان را زنده کرده و بتوانید از آن نهایت استفاده را ببرید. همانطور که گفته شد علاوه بر پوسیدگی های عفونی امکان دارد که این مشکل دندانی تان از جای دیگر نیز باشد.

ترومای دندانی و یا آسیب دیدن دندان به صورت ناگهانی و محکم می تواند باعث شکسته شدن دندان ها شده و اگر این مورد را نتوانید به سرعت درمان کنید در همان ابتدا خون رسانی در رگ های موجود در پالپ دندانی مختل می شود و به مرور زمان مواد مغذی در بافت پالپ پیدا نمی شود و در نهایت دندان شما نکروز خواهد شد. اگر این حالت ادامه دار شود دندان شما در برابر باکتری ها و میکروب ها بسیار ضعیف خواهد شد و در نهایت عفونت های شدید دندانی را شامل خواهید شد. این مورد در بیش تر ورزشکاران دیده می شود و به همین دلیل است که توصیه می شود تا بعد از آسیب دیدن دندان این موضوع را باید به متخصص خود بگویید تا در صورت لزوم تدابیر بهتری در این زمینه به کار گرفته شود.

نکروز دندان چیست؟

نشانه های دندان مرده

نکروز دندان می تواند نشانه های بسیار متفاوتی داشته باشد و باید بدانید که این نشانه ها در هر فردی می تواند رد یک طیف قرار بگیرد و بسیاری از فاراد نیز هستند که امکان دارد این نشانه ها را در نکروز شدن دندان هایشان نداشته باشند از این رو باید علت نکروز دندان  را یافته و اگر علت آن ضربه دیدگی باشد باید سریعا درمان گردد تا به بقیه بافت های دندان آسیب وارد نشود.

درد در طیف های مختلف

یک دندان مرده و دندانی که در حال مردن باشد می تواند درد های متفاوتی را برایتان ایجاد نماید ولی در این یمان باید یادتان باشد که مرگ عصب و یا عفونت دندان ها می تواند منجر به بالا رفتن درد شده و شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید اعصاب مرده در دندان ها می توانند درد های شدیدی را نیز ایجاد کنند. در واقع این درد از اعصاب نمی باشد و در بخش های بیرونی دندان یعنی پایانه پریودنتال نشات می گیرد و باکتری ها و میکروب ها در اطراف اعصاب مرده جمع می شوند و در نهایت باعث بروز درد های شدید خواهد شد. اگر یک عفونت وجود داشته باشد ممکن است آبسه ایجاد کرده و نشانه های دیگری را نیز همانند مزه بد دهان، بوی بد در دهان، تورم و جوش های روی لثه را نیز ایجاد می نماید.

تغییر رنگ در دندان

از دیگر نشانه های نکروز دندان  این است که دندان شما تغییر رنگ می دهد و باید در نظر داشته باشید که این تغییر رنگ باید با نشانه هایی همراه باشد و این نشانه ها عبارت اند از :

  • رنگ دندان مرده تیره تر از سایر دندان ها خواهد بود و خودتان نیز می توانید آن را ببینید.
  • تغییر رنگ دندان مرده می تواند به دلیل مرگ سلول های قرمز خون ایجاد شده و این مورد شبیه به حالت کبودی خواهد بود.
  • این تغییر رنگ ها معمولا با گذشت زمان و درمان نشدن این دندان رخ می دهد و با گذشت زمان شدید تر خواهد شد.

درد دندان مرده

درمان مرگ دندان

علت نکروز دندان می تواند هر چیزی باشد ولی در هر حال شما باید این مورد را درمان کرده تا بتوانید از آسیب دیدن سایر دندان های خودتان پیشگیری کرده و مانع از بروز عفونت در دندان های دیگر تان شوید. در ادامه روش های درمان این مشکل را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم و شما نیز می توانید اطلاعاتی خوب در این مورد کسب کنید.

عصب کشی کردن

یکی از روش های سخت و رگان در این زمینه استفاده از عصب کشی می باشد و این حالت به شما این امکان را می دهد تا دندان خودتان را حفظ کرده و جای خالی آن را دیگر نخواهید دید. در این روش دندان پزشک شما با استفاده از ابزار های معروف دندانپزشکی می تواند بخش پالپ را تخلیه کرده و آن را با مواد خاصی پر می کند و این روش درد زیادی ندارد ولی هزینه زیاد تری را باید برای این مورد بدهید و به دلیل این  که این مورد حفظ می شود طرفداران زیادی نیز خواهد داشت.

کشیدن دندان

از روش های ارزان و سریعی که می توانید برای نکروز دندان خود آن را به کار ببرید کشیدنش می باشد. البته که در برخی از شرایط امکان دارد این مورد تنها راه درمانی پیش روی شما باشد و دندان شما به قدری از زمان مرگش گذشته باشد که دیگر نتوانید آن را درمان کنید. البته که این مورد می تواند تاثیرات بدی را بر روی دندان هایتان داشته باشد ولی ارزان تر بوده و ممکن است تا کدت ها درد کشیدن دندان نکروز شده همراه شما باشد و اگر نگران جای خالی دندان خود می باشید می توانید از ایمپلنت استفاده کنید.

مردن دندان و نشانه های آن

روش های پیشگیرانه

راه های زیادی برای این که بتوانید از بروز نکروز در دندان ها پیشگیری نمایید وجود دارد و در ادامه شما را با این روش ها آشنا می کنیم و اطلاعاتی خوب و مفید در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا با استفاده از این موارد بتوانید از بروز مشکلات در این زمینه پیشگیری نمایید. در نظر داشته باشید که بهداشت دهان و دندان اولین موردی می باشد که باید ان را جدی بگیرید و یکی از موثر ترین راه ها برای این مشکل خواهد بود. باید سعی کنید روزانه دندان های خود را تمیز کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن را فراموش نکنید.

از دیگر روش های پیشگیرانه برای نکروز دندان این می باشد که هر شش ماه یک بار به متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید. این کار می تواند مانع از بروز خطرات زیاد در نکروز دندان ها شده و باعث می شود تا شما در کنترل هزینه های درمانی نیز موفق تر باشید و هر مشکلی را قبل از این که نیاز باشد تا هزینه درمانی زیادی برای آن بدهید از بین خواهید برد. البته که استفاده از محافظ هایی دندان نیز می تواند آسیب های وارد شده به دندان ها را کاهش داده و مانع از بروز نکروز می شود و دندان های شما دیگر نیازی به عصب کشی شدن نخواهند داشت.

داشتن رژیم غذایی روزانه و خوب نیز می تواند برای بدن شما مفید بوده و برای سلامتی دندان هایتان بسیار خوب می باشد. نکته ای بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند باید بدانید که برای پیشگیری از نکروز دندانی و یا آسیب دیدن دندان ها بهتر است از خوردن قند زیاد خودداری نمایید و باید بدانید که مواد غذایی شیرین و قندی می تواند منجر به پوسیدگی در دندان ها شده و خطر نکروز را افزایش خواهد داد. البته که نوشیدن آب کافی در طی روز باید در رژیم غذایی تان باشد و این مورد می تواند سلامت دندان ها و دهان تان را تعیین نماید. به خصوص بعداز غذا خوردن می توانید این کار را انجام دهید و با این کار باکتری های مضر را از روی دندان ها برداشته و سلامت دندانی تان را تامین نمایید. البته که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی واجب بوده و جایگزینی نخواهد داشت.

نشانه های مرگ دندانی

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان از راحت ترین و ساده ترین کار هایی می باشد که شما می توانید برای پیشگیری از نکروز دندان  می توانید انجام دهید هرچند که علت نکروز دندان  می تواند چیز های دیگر همانند تروما و آسیب دیدگی ها نیز باشند. همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد. اگر از آشنایی با علت نکروز دندان و راه های درمان و پیشگیری این مورد رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد مراقبت های بعد از ارتودنسی  و عوارض نکشیدن دندان عقل نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر