درخواست اوکراین برای بازداشت پوتین در مکزیک/ واکنش رئیس جمهور مکزیک

مکزیک درخواست اوکراین برای بازداشت ولادیمیر پوتین در زمان سفرش به آنجا به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور را رد کرد.

درخواست اوکراین برای بازداشت پوتین در مکزیک/ واکنش رئیس جمهور مکزیک

به گزارش خبرآنلاین «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، رئیس جمهور مکزیک در نشستی مطبوعاتی با درخواست دولت اوکراین برای آنکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه را در زمان سفر به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور بعدی مکزیک در ماه اکتبر با استناد به حکم بازداشت ادعایی صادر شده توسط دیوان بین‌المللی کیفری دستگیر کند، مخالفت کرده و گفت: «ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. این کار به عهده ما نیست.»

به نوشته رویترز، اوکراین اخیرا از مکزیک خواسته بود رئیس جمهور روسیه را در صورت شرکت در مراسم تحلیف «کلودیا شینبائوم»، رئیس جمهور منتخب جدید مکزیک در اول اکتبر آتی دستگیر کند. این درخواست به موجب بیانیه‌ای انتشار یافته از سوی سفارت اوکراین در مکزیک در تاریخ هفتم اوت مطرح و در آن به حکم بازداشتی که دیوان بین‌المللی کیفری در ماه مارس سال 2023 علیه ولادیمیر پوتین از بابت ادعاهای مرتبط با جنگ اوکراین صادر کرده بود استناد کرد. این دادگاه مستقر در لاهه در ماه مارس 2023 حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را به اتهام جنگ در اوکراین و آنچه آن را بازگرداندن غیرقانونی کودکان به روسیه عنوان کرده بود، صادر کرد.

به نقل از ایسنا «پیتر استانو»، سخنگوی امور خارجه کمیسیون اروپا به وبسایت «یوراکتیو» گفت مکزیک عضو دیوان بین‌المللی کیفری بوده و این عضویت به این معنی است که به لحاظ قانونی ملزم به دستگیر کردن پوتین در صورت موافقت این رئیس جمهور روسیه با دعوتنامه شرکت در مراسم تحلیل شینبائوم در مکزیکوسیتی است.

تیم متعلق به شینبائوم از رئیس جمهور روسیه برای شرکت در این مراسم تحلیف دعوت به عمل آورده و چند روز قبل نیز اعلام کرد که در این زمینه یک «اطلاعیه دیپلماتیک» را برای همه کشورهایی که مکزیک با آنها روابط دیپلماتیک دارد فرستاده است. این در حالی است که روسیه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست.

پوتین در ماه ژوئن گذشته پیروزی شینبائوم، متحد لوپز اوبرادور، در انتخابات مکزیک را تبریک گفت. او در پیام تبریک خود مکزیک را «شریک و دوست تاریخی روسیه در آمریکای لاتین» خوانده بود.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر