خواص انجیر هندی (گلابی خاردار) و فایده های متفاوت مصرف آن

انجیر هندی میوه نوعی کاکتوس است که مصرف آن به شکل خوراکی یا ماسک های خانگی مفید خواهد بود. برای آشنایی با خواص انجیر هندی می توانید این مطلب از آرگا را مطالعه نمایید.

خواص انجیر هندی (گلابی خاردار) و فایده های متفاوت مصرف آن

انجیر هندی که به آن گلابی خاردار نیز اطلاق می شود میوه نوعی کاکتوس است. هر چه این میوه بیشتر برسد رنگ تیره تر و خارهای بزرگ آن کاهش می یابد. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص انجیر هندی آشنا نماییم.

آشنایی با خواص انجیر هندی

انجیر هندی یا گلابی خاردار میوه نوعی کاکتوس به اسم O.ficus indica می باشد که مصرف آن به شکل خوراکی یا به عنوان ماسک خانگی جهت جوانسازی پوست و سلامت کلی بدن موثر است. این کاکتوس دارای برگ های پهن و مسطح بوده و گل های زرد و طلایی با مرکز قرمز در حاشیه برگ های بالغ پدیدار می شوند.

گل ها بزرگ بوده و حدود 6 سانتی متر طول دارند. اندازه میوه های آبدار این نوع کاکتوس 3-5 سانتی متر بوده که در ابتدا سبز رنگ بوده و در حالت رسیده به رنگ های زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و بنفش مشاهده می شوند. هرچه میوه انجیر هندی رسیده تر تیره رنگ تر می شود و ضمنا خارهای بزرگ آن از بین می رود.

اما همچنان خارهای ظریفی روی پوست میوه باقی مانده از این رو هرگز انجیر هندی را با پوست مصرف نکنید.هر میوه نیز دارای 6-33 دانه کوچک مسطح و روشن می باشد. انجیر هندی دارای خار بوده اما می توان پالپ داخل میوه را با اسکوپ برداشت و پوره نمود. بعد دانه ها را صاف و به عنوان ژله یا شربت مورد استفاده قرار داد.

طعم میوه انجیر هندی توسط مردم به صورت مزه هندوانه و آدامس کلاسیک توصیف شده است. بعضی هم طعم آن را ترکیبی از تمشک، هندوانه و توت فرنگی توصیف می کنند. این میوه پر آب و شیرین سرشار از مواد مغذی و ویتامین برای سلامت بدن و شادابی پوست می باشد.

به عبارتی انجیر هندی دارای ترکیبی از آنتی اکسیدان ها، موادمعدنی، ویتامین ها و میزان زیادی فیبر می باشد. این میوه 24 درصد ویتامین سی روزانه مورد نیاز بدن را تامین می کند و سرشار از منیزیم و کلسیم است. ضمنا انجیر هندی منبع خوراکی بسیاری از ویتامین های گروه ب می باشد که برای سلامت بدن ضروری هستند.

گزارش شده انجیر هندی حاوی بیشترین میزان ویتامین آ و کاروتن نیز می باشد. در ادامه مطلب به خواص انجیر هندی اشاره می شود. اما قبل از آن به نکاتی در مورد مصرف این میوه نیز اشاره می شود.

 مصرف میوه انجیر هندی

در این بخش به نکاتی برای مصرف میوه انجیر هندی اشاره می شود:

  • نگهداری گلابی خاردار در دمای اتاق سبب نرم شدن میوه خواهد شد.
  • با توجه به میزان رسیده بودن میوه ماندگاری آن در یخچال بین 1-2 هفته می باشد.
  • می توان پوره میوه را حدود 6 ماه تا یکسال در فریزر نگهداری کرد.
  • از انجیر هندی می توان برای طعم دار نمودن کرم پنیری روی کیک ها استفاده نمود.
  • از انجیر هندی می توان نوشیدنی خوشمزه ای تهیه که مزه آن شباهت زیادی به ترکیب آدامس و هندوانه دارد.
  • از آب میوه انجیر هندی می توان برای تهیه مربا، آب نبات و جایگزین سرکه سالادها بهره برد.
  • با ترکیب آب انجیر هندی و کمی آب پرتقال و لیمو و جوشاندن آن ها سس خوشمزه ای برای سالاد میوه ای و چیز کیک آماده کنید.
  • با رسیده تر شدن انجیر هندی خارهای درشت آن می ریزد اما همچنان خارهای ریزی به پوست میوه متصل است که شاید با چشم دیده نشود ولی نباید میوه را با پوست مصرف کرد زیرا خارهای ریز موجب عفونت گلو و مری و معده می شود.

برش و آماده سازی انجیر هندی

همانطور که اشاره شد روی انجیر هندی خارهای ریزی وجود دارد که به سادگی به پوست نفوذ کرده و دردناک هستند. از این رو برای بریدن میوه و جداسازی پوست آن به استفاده از دستکش چرمی ضخیم نیاز است. در ادامه مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا هر دو سر انجیر هندی را به صورت افقی با چاقوی تیزی برش زده و جدا نمایید.
  • بعد روی کل انجیر هندی برش عمودی ایجاد کنید.
  • حالا میوه را از طریق شکاف ایجاد شده در دست گرفته و پوست ضخیم اطراف میوه را جدا کنید.
  • گوشت انجیر هندی حاوی دانه های کوچک و سفت و غیر قابل جویدن اما خوراکی است که می توان در صورت تمایل میوه را پوره و همراه با دانه ها میل کرد.
  • اگر به آب گیری میوه تمایل دارید. انجیر هندی ها را پوست گرفته و درون مخلوط کن ریخته تا پوره شده بعد از صافی عبور دهید. پالپ میوه و دانه ها را دور ریخته و از آب میوه استفاده کنید. با توجه به سایز میوه از 6-12 تا انجیر هندی یک لیوان آب به دست می آید.
  • ترکیب مساوی از انجیر هندی و لیموناد نوشیدنی عالی را به همراه دارد.

خواص گلابی خاردار

انجیر هندی خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی پوست به همراه دارد. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می شود:

کاهش کلسترول خون

مصرف انجیر هندی سطح کلسترول خون را کاهش داده زیرا فیبر غذایی آن به کلسترول بد متصل می شود و مانع از جذب آن در خون شده و همراه خود از بدن دفع می کند.

سلامت پوست

این میوه سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 به همراه آنتی اکسیدان طبیعی و ویتامین ای می باشد. این میوه حاوی ترکیباتی است که به افزایش کلاژن سازی و بازسازی سلولی کمک می کنند. ویتامین کا موجود در انجیر هندی به روشن نمودن تیرگی زیر چشم و بهبود ظاهر پوست کمک می کند.

آبرسانی موها

انجیر هندی تاثیر زیادی در مرطوب کنندگی دارد. ویتامین ای این میوه هم سبب نرم شدن پوست می شود و هم به عنوان یک مرطوب کننده عمیق برای موها عمل می کند. اسیدهای چرب ضروری و پروتئین موجود در انجیر هندی سبب بازیابی درخشندگی و بهبود وضعیت کلی موها می شود.

کاهش التهاب دستگاه گوارش

از دیگر خواص انجیر هندی که قابل توجه است خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن می باشد. در تست های صورت گرفته بر روی موش ها مشخص شد این میوه می تواند به کاهش التهاب دستگاه گوارش و برونشیت کمک نماید.

سلامت کبد

خواص آنتی اکسیدانی انجیر هندی موجب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شده و به بهبود و سلامت مشکلات کبدی کمک می کند. در مطالعه ای بر روی موش های چاق مشخص شد مصرف انجیر هندی می تواند از موجودات زنده در مقابل بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

کاهش وزن

فیبر غذایی انجیر هندی به کاهش وزن کمک می کند. در مطالعه ای که بر روی 20 فرد سالم صورت گرفت، هر نفر روزانه سه مرتبه 500 میلی گرم فیبر کاکتوس را استفاده کردند. فیبر غذایی در روده به چربی های مصرفی متصل و دفع چربی از راه مدفوع افزایش می یافت. این موضوع سبب تقلیل جذب انرژی در بدن و کاهش وزن می شد.

به طور کلی فیبر فراوان این میوه به مدت طولانی در روده باقی می ماند و فرد احساس سیری بیشتری می کند. از این رو از پرخوری و احساس گرسنگی جلوگیری شده و کاهش وزن روی می دهد. ضمنا مواد مغذی این میوه سبب شده روده چربی کمتری جذب کند.

کاهش قند خون

پژوهش ها نشان می دهد مصرف انجیر هندی یا عصاره میوه آن به عنوان صبحانه سبب کاهش قند خون و سطح انسولین بدن می گردد. مصرف این میوه پس از غذا سبب کاهش جذب انسولین شده و برای دیابت نوع 2 موثر است.

انجیر هندی دارای فیبر محلول و پکتین بوده که به کاهش قند خون کمک می کند. مصرف این میوه سطح قند خون ناشتا و انسولین بعد غذا را در افراد بزرگسال کاهش می دهد.

آبرسانی پوست

کاکتوس انجیر هندی در خشک ترین شرایط زیست دارد و گوشت ژل مانند برگ های آن رطوبت لازم برای زنده ماندن گیاه را تامین می کنند. این گوشت معادل طبیعی اسید هیالورونیک پوست می باشد. ضمنا دارای پلی ساکاریدهایی است که به ماندگاری رطوبت در پوست کمک می کنند.

جلوگیری از چین و چروک پوستی و آکنه

قابل ذکر است این میوه حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان بوده که تولید کلاژن های سلول های پوست را تحریک نموده و از چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. ضمنا خواص ضد باکتریایی انجیر هندی فعالیت باکتری های سطح پوست را تقلیل داده و مانع از بروز آکنه و جوش پوستی می شود.

مصرف زیاد انجیر هندی چه عوارضی به دنبال دارد؟

به طور کلی مصرف متعادل انجیر هندی خطری به دنبال ندارد اما تحقیقات محدودی درباره اثرات طولانی مدت مصرف این میوه صورت گرفته که در نتیجه آن عوارض زیر بیان شده است:

  • حالت تهوع و اسهال
  • نفخ و سردرد
  • افزایش حرکات روده

در پایان این مطلب می توانید برای آشنایی با خواص انجیر سیاه و خواص بید انجیر روی لینک ها کلیک و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا بخشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان