شکست هلیکوپتر رادارگریز و مخفی‌کار آمریکا / عکس

برای چندین نسل، طراحان آمریکایی به‌شدت بر روی فناوری رادار گریز تمرکز کرده و جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های رادار گریز مانند F-۲۲ رپتور و B-۲ Spirit را تولید کرده‌اند. با این حال، هلیکوپترها علیرغم نقش حیاتی خود در حمله، شناسایی و عملیات ویژه، پیشرفت‌های مشابهی را در پنهان‌کاری و رادار گریزی نداشته‌اند.

شکست هلیکوپتر رادارگریز و مخفی‌کار آمریکا / عکس

امیرمسعود عابدین_ بوئینگ-سیکورسکی RAH-66 کومانچی تلاش قابل‌توجهی برای ایجاد یک هلیکوپتر رادار گریز بود. علیرغم وعده‌های مختلف، این پروژه در نهایت به دلیل چالش‌های فنی و مالی لغو شد، اگرچه کانسپت هلیکوپترهای رادار گریز برای عملیات نظامی مخفی همچنان ارزشمند است.

شکست هلیکوپتر رادارگریز و مخفی‌کار آمریکا / عکس

ویژگی‌های پنهان‌کاری برای هلیکوپترها زمانی که نمی‌خواهید شناسایی شوید، مفید خواهد بود. برای مثال، آمریکا برای یورش به محوطه اسامه بن‌لادن نیاز به این‌چنین هلیکوپترهایی داشت. نیازهای اصلی این مأموریت یک هلیکوپتر رادار گریز بود. ایالات‌متحده یک نمونه اولیه بلک هاوک رادار گریز را در اختیار داشت که دو مورد از آن برای این حمله به کار گرفته شد.

شکست هلیکوپتر رادارگریز و مخفی‌کار آمریکا / عکس

پروژه RAH-66 بر روی کاغذ بسیار منطقی بود و ارتش ایالات‌متحده را بر آن داشت تا 7 میلیارد دلار بر روی این برنامه بین سال‌های 1996 و 2004 سرمایه‌گذاری کند. RAH-66 قرار بود جایگزین هلیکوپتر جاسوسی OH-58 Kiowa شود.

خدمه: 2 نفر

طول: 14٫28 متر

قطر ملخ: 11٫90 متر

ارتفاع: 3٫37 متر

وزن خالص: 4218 کیلوگرم

حداکثر وزن بلند شدن: 7896 کیلوگرم

پیشرانه: دو موتور LHTEC T800-LHT-801 turboshaft با قدرت 1563 اسب بخار

سیستم ملخ‌ها: ملخ اصلی با 5 تیغه و سیستم ضد گشتاور 8 تیغه

کومانچی هرگز وارد تولید نشد، چرا که جنبه‌هایی از فناوری کومانچی خیلی خطرناک و توسعه‌نیافته تلقی می‌شد. کومانچی یک شکست مالی بود که همچنان یک نیاز مهم برای ارتش‌های بزرگ به‌حساب می‌آید.

منبع: nationalinterest

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان