حجت‌الاسلام یوسفی مقدم:

تمجید بزرگان اهل سنت بیانگر رویکرد تقریبی امام صادق(ع) است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن تاکید کرد: تمجید و تعریف‌های زیادی از بزرگان اهل سنت درباره امام صادق(ع) وجود دارد که نشانگر عظمت شخصیت امام و رویکرد تقریبی ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت: ایشان با مهربانی و خو‌ش‌رفتاری با مردم و پیروان مذاهب دیگر و به ویژه ائمه اهل سنت برخورد می‌کردند و همین عامل سبب شد تا آنان تجلیل زیادی از امام بکنند.

وی ادامه داد: مالک بن انس می‌گوید در زمان طولانی که نزد امام رفت و آمد داشتم، او را جز در یکی از سه حالت ندیدم؛ یا در حال نماز و عبادت بودند؛ یا در حال روزه‌داری و یا مشغول به قرائت قرآن.

یوسفی مقدم عنوان کرد: ندیدم ایشان سخنی را از پیامبر نقل کنند مگر اینکه طهارت و وضو داشتند و در حقیقت فقط از خدا می‌ترسیدند؛ این تعاریف بیانگر چند نکته است؛ ابتدا نشان دهنده رویکرد تقریبی امام است که مالک رابطه نزدیک خود را با امام بیان می‌کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در جای دیگری گفته که چشم من افضل از جهت فضل و زهد و پاکی از ابی عبدالله ندیده است. هرگاه نزد او می رفتم مرا گرامی می‌داشت و با چهره باز با من مواجه می‌شد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن، مراوده امام صادق(ع) با علمای اهل سنت را مهربانانه توصیف و اظهار کرد: ابوحنیفه گفته است من فقیه‌تر از ابی عبدالله کسی را نیافتم و همو نقل کرده روزی منصور از من خواست تا برای تضعیف علمی امام مجلسی ترتیب داده و از او سؤالاتی بپرسم.

وی ادامه داد: طبق نقل ابوحنیفه این مجلس در محضر منصور برپا شد و من 40 سؤال ترتیب دادم و از ایشان پرسیدم اما امام پاسخ همه سؤالات را طبق آراء اهل سنت دادند و ضمن تسلط علمی رویکرد تقریبی خود را برای حفظ امت اسلامی نشان دادند.

یوسفی مقدم عنوان کرد: ابوحنیفه به اعلمیت امام معترف بود و وقتی جواب‌های قاطع و جامع امام را شنید، گفت داناترین امت کسی است که به فقه مذاهب مختلف تسلط دارد.

وی تاکید کرد: رویکرد تقریبی امام صادق(ع) سبب شده تا اینچنین علمای اهل سنت به تمجید امام بپردازند و امام حتی در مجالسی که با حکومت داشت از تقریب فاصله نمی‌گرفتند در عین حال که در برخورد با ظلمه کوتاهی نمی‌کردند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: نقل شده است که امام از ارجاع مسلمانان به حاکم جائر نهی فرمودند و می‌فرمودند مومنی اگر از مومن دیگری نزد حاکم ظالم شکایت برد و او حکم به ظلم کند شاکی خود نیز اهل آتش است.

وی با اشاره به دوره امام گفت: ایشان از برخورد مسلحانه با حکومت پرهیز داشتند و در عوض به روشنگری مردم پرداختند و فراوانی میراث علمی ایشان نشان دهنده رویکرد درست آن امام است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان