کشف سرب، آرسنیک و دیگر فلزات سنگین در تامپون‌های قاعدگی زنان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آسیب‌های احتمالی فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک موجود در تامپون‌ها را برای زنان بررسی خواهد کرد.

کشف سرب، آرسنیک و دیگر فلزات سنگین در تامپون‌های قاعدگی زنان

به گزارش خبرآنلاین از یورونیوز، اقدام سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به دنبال انتشار یک مطالعه راهنمای کوچک در ماه ژوئیه انجام شد که در آن مقادیری آرسنیک و سرب در تامپون‌های آلی و غیر ارگانیک یافت شد. اگرچه سطوح هر دو فلز پایین بود، اما به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، چیزی به عنوان سطح ایمن برای قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد که مطالعه انجام شده در ماه ژوئیه فقط به وجود این فلزات پی برده است، اما ارزیابی نکرده است که آیا این فلزات در حین استفاده از تامپون‌ها آزاد می‌شوند یا نه.

به علاوه، در این مطالعه برای آزاد شدن فلزات، جذب در پوشش واژن و ورود به جریان خون در طول استفاده از تامپون آزمایشی انجام نشده است.

بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا یک بررسی مستقل از پژوهش‌های پیشین را سفارش داده و خودش نیز یک مطالعه آزمایشگاهی را برای ارزیابی فلزات در تامپون‌ها آغاز کرده است. مطالعه آزمایشگاهی سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده عادی از تامپون را برای تعیین میزان رها شدن احتمالی فلزات در بدن انسان شبیه‌سازی می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما می‌خواهیم عموم مردم بدانند که قبل از اینکه تامپون‌ها بتوانند به طور قانونی در ایالات متحده فروخته شوند، باید الزامات سازمان غذا و داروی آمریکا را برای ایمنی و اثربخشی برآورده کنند. تولیدکنندگان باید محصول و مواد تشکیل دهنده آن را قبل، در حین و بعد از ساخت آزمایش کنند.»

فلزات سنگین در تامپون

در مطالعه ماه ژوئیه، 30 عدد تامپون از 14 برند مختلف که از خرده فروشان و فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در ایالات متحده، بریتانیا و یونان خریداری شده بود، مورد آزمایش قرار گرفت. محققان در پژوهش خود از روش مطالعه کور استفاده کردند، به این معنی که از برند تجاری تامپون‌های مورد آزمایش اطلاع نداشتند.

به گفته کاترین شیلینگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار علوم بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در این رابطه توضیح داد که «محققان 16 فلز سنگین آرسنیک، باریم، کلسیم، کادمیوم، کبالت، کروم، مس، آهن، منگنز، جیوه، نیکل، سرب، سلنیوم، استرانسیم، وانادیم و روی را مورد آزمایش قرار دادند.»

دکتر شیلینگ به سی‌ان‌ان گفت: «ما به طور متوسط ​​100 نانوگرم سرب و 2 نانوگرم آرسنیک در هر گرم در تامپون‌ها پیدا کردیم.» وی افزود: «با این حال هیچ سطح قابل تشخیص از کروم و جیوه وجود نداشت که این نشانه بسیار خوبی است.»  «متوسط ​​غلظت سرب در تامپون‌ها حدود 10 برابر بیشتر از حداکثر میزان مجاز در آب آشامیدنی بود.»

این مطالعه نشان داد که تامپون‌های ارگانیک حاوی میزان بالاتری از آرسنیک بودند، در حالی که تامپون‌های غیر ارگانیک سطوح بالاتری از سرب داشتند. شیلینگ گفت: «متوسط ​​غلظت سرب در تامپون‌ها حدود 10 برابر بیشتر از حداکثر میزان مجاز در آب آشامیدنی بود.»

او گفت: «توجه به این نکته مهم است که آرسنیک به هیچ وجه نباید در تامپون وجود داشته باشد و ما هنوز اثرات قرار گرفتن واژن در معرض آن را نمی‌دانیم، زیرا اصلا مطالعه نشده است. در عین حال، هیچ سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد و وجود هر سطحی از آن باعث مشکلات سلامت باروری در زنان می‌شود.» هیچ سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد و وجود هر سطحی از آن باعث مشکلات سلامت باروری در زنان می‌شود. با این حال، به گفته انجمن شیمی آمریکا صرف وجود یک ماده شیمیایی نشانه خطر یا اثر نامطلوب نیست.

اندازه‌گیری یک ماده شیمیایی محیطی در خون یا ادرار یک فرد، معیاری برای قرار گرفتن در معرض آن است. اما این به خودی خود به این معنی نیست که این ماده شیمیایی باعث بیماری یا اثر نامطلوب می‌شود.

چرا باید بیشتر نگران تامپون‌ها بود؟

آنا پولاک، دانشیار سلامت جامعه در دانشگاه جورج میسون در فیرفکس، ویرجینیا که البته در این مطالعه آزمایشی شرکت نداشت، به طور جداگانه گفت: «بافت واژن نسبت به سایر قسمت‌های بدن نفوذپذیرتر است، بنابراین اگر مطالعات نشان دهند که فلزات سنگین - یا مواد شیمیایی نگران‌کننده - از این محصولات به بدن نفوذ می‌کنند، می‌تواند مشکل بزرگی باشد.»

دکتر پولاک گفت: «من بیشتر نگران آن دسته از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی هستم که در داخل بدن استفاده می‌شوند.»

وی افزود: «با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم فعلا از استفاده از محصولات قاعدگی بترسند. من فقط توصیه می‌کنم در مورد این موضوع هشیار باشند و هر تحقیق جدیدی را که منتشر می‌شود را زیر نظر داشته باشند.»

تولیدکنندگان تامپون و سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کنند که تامپون‌ها در شب یا بیش از هشت ساعت استفاده نشود، زیرا خطر ابتلا به سندرم شوک سمی بیشتر است. سندرم شوک سمی یا «گند خونی» یک عفونت باکتریایی کشنده است که در صورت عدم درمان می تواند باعث نارسایی اندام و مرگ شود. تولیدکنندگان تامپون و سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کنند که تامپون‌ها در شب یا بیش از هشت ساعت استفاده نشود، زیرا خطر ابتلا به سندرم شوک سمی بیشتر است.

به گفته کارشناسان، این توصیه برای هر کسی که نگران وجود فلزات سنگین یا مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی در دوران قاعدگی خود است نیز صدق می‌کند.

سایر توصیه‌ها شامل شستن دست‌ها قبل و بعد از گذاشتن یا برداشتن تامپون به حداقل رساندن انتشار باکتری، تعویض تامپون هر چهار تا هشت ساعت و استفاده از تامپون‌هایی با قدرت جذب کمتر است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در وب سایت خود توصیه کرد: «اگر می‌توانید یک تامپون را تا هشت ساعت بدون تعویض بپوشید، این یعنی اینکه قدرت جذب آن ممکن است خیلی بالا باشد.»

علائم شوک سمی، که شامل تب شدید ناگهانی، اسهال، سرگیجه، استفراغ یا بثورات پوستی شبیه آفتاب سوختگی است، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرد: «اگر احساس ناراحتی، درد یا سایر علائم غیرمنتظره مانند ترشحات غیرمعمول در هنگام قرار دادن یا پوشیدن تامپون دارید، یا اگر واکنش آلرژیک دارید، استفاده از تامپون را متوقف کنید.»

47236