ممانعت ساواک از اجرای نمایشنامه‌های پری صابری

محتوای این نمایشنامه‌ها بعضا رنگ سیاسی داشته و دارای مفاهیم انتقادی و تحریک‌آمیز است به طوری‌که گاه تماشاچیان را به‌شدت تحت تاثیر قرار میدهد.

ممانعت ساواک از اجرای نمایشنامه‌های پری صابری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ پری صابری (زاده‌ی 1 فروردین 1311 در کرمان) کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس است. صابری پس از پایان دبیرستان برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره‌ی یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی سال 1954 فرانسه انتخاب شد. پس از آن در سال 1333-1336 در مدرسه‌ی تانیا بالاشووا در رشته‌ی تئاتر تحصیل کرد و پس از مدتی تحصیل در اسپانیا در سال 1344 به ایران بازگشت. پری صابری در تاریخ 20 شهریور 1403 در تهران درگذشت.

صابری پس از بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. هم‌چنین در سال 57-1347 مدیر امور فوق برنامه‌ی دانشگاه تهران بود و تالار مولوی تهران را تأسیس کرد. نمایشنامه‌ی کرگدن یونسکو را دو بار (پس از ترجمه‌ی جلال آل‌احمد) به فارسی ترجمه کرد. سپس این نمایشنامه توسط احمد سهم مسک با نام «کرگدن» ترجمه و منتشر شد. وی پس از انقلاب از ایران خارج شد. در این سال‌ها نمایشنامه‌ی «مرد از کجا، عشق از کجا» را درباره‌ی زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در سال 1360 در لس‌آنجلس اجرا کرد که بسیار موفق بود. سپس آن را به زبان انگلیسی در جشنواره‌ی هنری بازی‌های المپیک اجرا کرد که هم‌چنان با استقبال خوبی روبه‌رو شد. سپس تصمیم گرفت به ایران بازگردد.

پس از بازگشت به ایران فعالیت هنری خود را از سر گرفت و نمایش‌های «من به باغ عرفان» را درباره‌ی زندگی سهراب سپهری و «هفت شهر عشق» با الهام از عطار نیشابوری روی صحنه برد. در پی این موفقیت‌ها، آثار دیگری را نوشت و کارگردانی کرد که به گفته‌ی خودش نمایش «پرواز شمس» درباره‌ی مولوی یکی از بهترین آثار اوست. «خورشید پرنده» و «افسانه سیاوش» دو نمایشی هستند که پری صابری در تالار یونسکو پاریس روی صحنه برد. صابری در سال 2004 نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد. به بهانه‌ی درگذشت این هنرمند فقید در ادامه به اسنادی از او که در گنجینه‌ی مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است اشاره می‌شود.

ممانعت ساواک از اجرای نمایشنامه‌های پری صابری

جناب آقای هوشنگ نهاوندی

رئیس دفتر مخصوص علیا حضرت شهبانوی ایران

اسامی هیأت‌مدیره‌ی تئأتر شهر به شرح زیر می‌باشد خواهشمند است مراتب را به شرف‌عرض مبارک علیا حضرت شهبانوی ایران رسانیده تا اوامر معظم‌لها در مورد صدور دستخط امر به ابلاغ گردد. س

خانم ناهید مهدوی عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل

خانم پری صابری عضو هیأت‌مدیره

آقای بیژن صفاری عضو هیأت‌مدیره

آقای تورج فرازمند عضو هیأت‌مدیره

آقای علیرضا جعفری عضو هیأت‌مدیره

عبدالمجید مجیدی دبیرکل بنیاد شهبانو فرح

ممانعت ساواک از اجرای نمایشنامه‌های پری صابری

فرح پهلوی

بنا به استدعای هیأت‌امنای بنیاد شهبانو فرح به موجب این دست‌خط بانو پری صابری را به عضویت هیأت‌مدیره‌ی تئأتر شهر منصوب و مقرر می‌داریم که در انجام وظایف محوله اقدام نماید. به تاریخ ششم اردیبهشت ماه 2537 [1357] شاهنشاهی. فرح پهلوی

ممانعت ساواک از اجرای نمایشنامه‌های پری صابری

نمایشنامه‌هایی که به وسیله‌ی دانشجویان دانشگاه تهران اجرا می‌شود معمولا بدون کسب مجوز از وزارت فرهنگ و هنر و با نظارت خانم صابری سرپرست فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه مزبور (دارای سوابقی بوده و به دانشگاه اعلام گردیده اشتغال به کار وی در اموری که به دانشجویان ارتباط دارد به مصلحت نمی‌باشد) به روی صحنه می‌آید.

محتوای این نمایشنامه‌ها بعضا رنگ سیاسی داشته و دارای مفاهیم انتقادی و تحریک‌آمیز است به طوریکه گاه تماشاچیان را به‌شدت تحت تاثیر قرار میدهد.

با توجه به موارد بالا اصلح است کلیه نمایشنامه‌ها طبق مقررات موجود به تصویب وزارت فرهنگ و هنر رسیده و مسئولین دانشگاه در اجرای آن نظارت کامل داشته باشند.

ارزیابی: خبر صحت دارد.

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان