میدان آزادی قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد

در تهیه‌ی طرح بنای شهیاد آریامهر از طاق کسری و سربرجی‌های دوران سلجوقی و صفوی و مخصوصا از برج طغرل و گنبد قابوس و کاشی‌کاری دوران صفوی الهام گرفته شده است.

میدان آزادی قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز چهارشنبه 22 شهریور 1346 خبرنگار اطلاعات، خبرهای تازه‌ای درباره‌ی «میدان شاهنشاهی» [آزادی کنونی] به دست آورد. براساس این خبرها بنا بود میدانی که اکنون با نام آزادی می‌شناسیم، بزرگ‌ترین میدان جهان باشد. خبرهایی که آن روز خبرنگار روزنامه‌ی اطلاعات درباره‌ی این میدان منتشر کرد به شرح زیر بود:

این میدان که به شکل بیضی ساخته می‌شود، 445 متر طول و 275 متر عرض خواهد داشت و بنابراین مساحت کلی آن یکصد و بیست و دو هزار و سیصد و هفتاد و پنج مترمربع خواهد بود.

یک مقایسه

میدان شاه اصفهان که تاکنون بزرگ‌ترین میدان‌های ایران به شمار می‌رفت فقط چهل هزار مترمربع مساحت دارد. با مقایسه‌ی میدان شاهنشاهی با میدان شاه اصفهان می‌توان به وسعت و عظمت این میدان پی برد.

میدان «آزادی» قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد

شهیاد آریامهر

در قسمت غربی میدان شاهنشاهی بنایی به وجود می‌آید که «شهیاد آریامهر» خوانده خواهد شد. طرح این بنا را مهندس جوان ایرانی حسین امانت تهیه کرده است.

بنای شهیاد از بتون مسلح و با استفاده از پیشرفته‌ترین فنون ساختمانی ساخته می‌شود و در طرح آن سنت‌های قدیم معماری ایران مدنظر بوده و در حالی که نمودار قدرت و عظمت ایران باستان و هنر و تمدن این سرزمین است مظهر پیشرفت‌های عظیم ایران نوین نیز می‌باشد. در تهیه‌ی طرح بنای شهیاد آریامهر از طاق کسری و سربرجی‌های دوران سلجوقی و صفوی و مخصوصا از برج طغرل و گنبد قابوس و کاشی‌کاری دوران صفوی الهام گرفته شده است.

غرفه‌های سلاسل

در اطراف بنای شهیاد آریامهر در محوطه‌ی میدان شاهنشاهی غرفه‌هایی ساخته می‌شود که هرکدام به یک سلسله‌ی بزرگ ایرانی تخصیص داده شده و تاریخ دو هزار و پانصد ساله‌ی شاهنشاهی ایران را مجسم می‌سازد. برای این‌که این غرفه‌ها اهمیت بنایی «شهیاد آریامهر» را تحت‌الشعاع قرار ندهد، غرفه‌ها از سطح میدان قدری پایین‌تر قرار خواهند گرفت.

میدان «آزادی» قرار بود بزرگ‌ترین میدان جهان باشد

لوحه‌های انقلاب

در یک طرف بنای شهیاد آریامهر غرفه‌های سلسله‌های قبل از اسلام و در سمت دیگر غرفه‌های سلسله‌های بعد از اسلام و در محور غربی میدام غرفه‌ی دودمان جلیل پهلوی با لوحه‌هایی حاکی از لوایح نه‌گانه‌ی انقلاب سفید قرار خواهد گرفت.

بازدیدکنندگان به وسیله‌ی آسانسور به قلب بنا خواهند رفت و در آن‌جا یک سالن سخنرانی و یک کتابخانه و یک موزه‌ی بزرگ ساخته خواهد شد. بر روی پایه‌های بنا و بدنه‌های آن تماما نقوش برجسته‌ای پیش‌بینی شده که وقایع مهم تاریخ ایران و پیشرفت‌های آن را در سنوات اخیر نشان خواهد داد.

بعدازظهر روز یازدهم آبان [1346] اعلیحضرتین برای نصب لوحه‌ی یادبود «شهیاد» به میدان شاهنشاهی تشریف‌فرما خواهند شد و از بنای شهیاد به مناسبت جشن‌های 2500 ساله‌ی شاهنشاهی ایران که قرار است در سال 1350 برگزار شود پرده‌برداری به عمل خواهد آمد.

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان