ماهان شبکه ایرانیان

رابطه پزشک و بیمار ترجمه قربان بهزادیان‌نژاد منتشر شد

کتاب رابطه پزشک و بیمار به انتخاب، ترجمه و تدوین دکتر قربان بهزادیان نژاد، تازه‌ترین کتابی است که درحوزه پزشکی و میان‌رشته‌ای اخلاق، پزشکی و تاریخ اسلام از وی منتشر شده است.

 رابطه پزشک و بیمار ترجمه قربان بهزادیان‌نژاد منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پزشکی جدید و اخلاق حرفه‌ای از مصادیق دنیای مدرن‌اند که بر اصول جهان‌شمول یا بدون مرز جغرافیایی متکی‌اند؛ و به نوعی مکمل هم هستند. حرفهای شدن پزشکی سابقهای به قدمت درمانگری دارد؛ و مشخصۀ اصلی و بارز آن در دورۀ باستان، خودگردانی بوده است. ویژگی‌ای که کمابیش در دورۀ مدرن هم جریان دارد. جوامع پزشکی در مناطق مختلف جهان ازجمله سازمان نظام پزشکی در ایران بنیاد نهاده شده تا برای مسائل مختلف پزشکی قواعدی تنظیم و بر اجرای آنها نظارت کند. در این فرایندها مباحث نظری، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌نمایند؛ و زمینه‌ای برای آگاهی از مسائلی که درجامعه پزشکی حایز اهمیت است، فراهم می‌کنند. این اثر با پرداختن به مسألۀ اخلاق پزشکی و تأکید بر رابطۀ دوسویۀ پزشک و بیمار، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ خوانندگان علاقه‌مند به فلسفه و نظریه‌هایی که در پس شیوه‌نامه‌های پزشکی نهفته است؛ کادر حرفه‌ای درمان که در عمل با مباحث این کتاب مواجهۀ روزمره دارند و همۀ پژوهشگرانی که به مطالعات بین رشته‌ای علاقه‌مند هستند. این اثر نخستین مجلد از مجموعه‌ای است که به موضوع اخلاق پزشکی می‌پردازد.

قربان بهزادیان‌نژاد (1336 - )، دانش‌آموختۀ دکتری میکروبیولوژی پزشکی و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس بوده است که علاوه بر تجربۀ تحقیق و تدریس، معاونت وزارت بهداشت در دولت هشتم و ریاست مؤسسات «توسعۀ دانش و پژوهش ایران» و «تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی» را در کارنامۀ حرفه‌ای خود دارد. او طی یک دهۀ اخیر که به ناچار از محیط دانشگاهی دور بود، تلاش کرد در ادامۀ فعالیت‌های فرهنگی‌اش، مجموعه‌آثاری را با موضوع تاریخ پزشکی در اسلام و ایران و اخلاق پزشکی پدید آورد. از مهم‌ترین آثار ترجمه‌ای او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: پزشکی در تمدن اسلامی؛ پزشکی اسلامی در دوره میانه؛ پزشکی و اسلام در هند مستعمره؛ طاعون و افول تمدن اسلامی. او در حال مشغول ترجمه و تدوین آثار تازه‌ای در زمینۀ اخلاق پزشکی است. کتاب رابطه پزشک و بیمار، انتشارات نگارستان اندیشه؛ در 188 ص/ جلد شومیز / 1403 راهی بازار کتاب شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان