به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جهان ماشین طی حدود یک قرنی که از زمان ظهور اولین وسایل نقلیهٔ موتوری میگذرد، بسیار تکامل پیدا کرده است. در طول این سالها، خودروهای مختلفی به تغییر مسیر صنعت خودروسازی کمک کردهاند و ما را به خودروهایی رساندهاند که امروز میبینیم.
بر اساس گزارش پدال، با پنج نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا شویم که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.
فورد مدل T سال 1908
اولین خودروی تولید انبوه ارزانقیمت
هرچند مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب نمیشود ولی این اولین خودرویی بود که از شیوهٔ امروزی تولید انبوه خودرو استفاده کرد و از این طریق، قیمت را بسیار کاهش داد. به لطف خط تولید پیشرفتهٔ فورد که زمان ساخت خودروها را بسیار کاهش میداد، خودروها زودتر به خریداران تحویل داده میشدند. این خودرو در ارزانترین نمونه تنها 250 دلار قیمت داشت که معادل 4,700 دلار امروز است یعنی رقمی که هماکنون هیچ خودروی صفرکیلومتری نمیتوان با آن خرید. درنتیجه، مدل T به فروش چشمگیری دست پیدا کرد و زمانی نیمی از خودروهای جهان فورد مدل T بودند.
بوگاتی ویرون سال 2005
اولین هایپرکار
هرچند تا زمان معرفی ویرون در سال 2005 سوپرکارهای زیادی ساخته شده بود ولی مفهوم هایپرکار هنوز مطرح نشده بود. بوگاتی ویرون اما به لطف نیروگاه 8 لیتری W16 چهار توربوی دیوانهوار خود، این مفهوم را به واقعیت تبدیل کرد. این موتور با تولید 1000 اسب بخار قدرت، امکان دستیابی ویرون به سرعت 400 کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد. بدین ترتیب، بخش هایپرکارها رسماً شکل گرفت و به دنبال ویرون، مدلهای دیگری مثل فراری لافراری و مکلارن P1 ساخته شدند.
تسلا مدل S سال 2013
اولین خودروی الکتریکی کامل
تا قبل از معرفی تسلا مدل S، هیچکس خودروهای الکتریکی را جدی نمیگرفت زیرا اکثر این خودروها شعاع حرکتی محدودی داشتند که صرفاً برای ترددهای کوتاه شهری مناسب بود. مدل S اما با ارائهٔ شعاع حرکتی حدود 400 کیلومتر، همهچیز را تغییر داد. هرچند این خودرو هنوز سرعت شارژ پایینی داشت ولی میتوانست بهصورت روزمره بدون نگرانی از اتمام شارژ مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، خودروهای الکتریکی بعدی بر پایهٔ فونداسیونی که مدل S بنا نهاد شکل گرفتند و امروز شعاع حرکتی برخی آنها حتی از 800 کیلومتر هم فراتر رفته است.
فورد موستانگ سال 1964
اولین پونی کار
فورد که متوجه شده بود در بازار آمریکا هیچ خودرویی برای جوانانی که خواهان کمی پرفورمنس با قیمت مقرونبهصرفه هستند وجود ندارد، در سال 1964 موستانگ را با پیشرانههای شش سیلندر خطی و V8 به بازار فرستاد. این فرمول در بازار فوقالعاده موفق عمل کرد و تا پایان همان سال، 419 دستگاه موستانگ به فروش رسید. رقبای فورد از این موفقیت کاملاً غافلگیر شدند و سه سال طول کشید تا شورلت کامارو بهعنوان رقیب اصلی موستانگ وارد بازار شود.
بامو M5 سال 1985
اولین سدان اسپرت
بامو هم مثل فورد، دو دهه بعد متوجه شد که در بازار خودروی پرفورمنسی برای استفادههای خانوادگی وجود ندارد و به همین دلیل، با تقویت سری 5 توسط بخش M و خلق M5، این خلأ را پر کرد. M5 با پیشرانهٔ 3.5 لیتری شش سیلندر خطی که 290 اسب بخار قدرت تولید میکرد همراه با ارتقاء ترمز و سیستم تعلیق، اولین سدان اسپرت واقعی جهان بود. با موفقیت این ماشین، طولی نکشید که رقبا هم سدانهای اسپرتی تولید کردند ولی M5 اولین مدل در نوع خود محسوب میشود.
58322