پزشکان جنگ؛از خط مقدم تا حمایت از بیماران صعب‌العلاج

رئیس موسسه خیریه امدادگران عاشورا گفت:کسانی که امروز این خیریه را مدیریت می‌کنند در زمان دفاع مقدس بحث پزشکی، امدادگری و انتقال مجروحان جنگ را بر عهده داشتند.

پزشکان جنگ؛از خط مقدم تا حمایت از بیماران صعب‌العلاج

به گزارش ایسنا،سردار نصراله‌ فتحیان افزود: به عنوان مثال در عملیات کربلای 5 بیمارستان صحرایی فاطمه زهرا (س) نقش اساسی در درمان مجروحان جنگ ایفا کرد و به همین دلیل یکی از اهداف اصلی رژیم بعث عراق از بین بردن این بیمارستان بود چون برایشان یقین حاصل شده بود که وجود این بیمارستان می‌تواند بسیاری از مشکلات ایران را در ادامه عملیات مرتفع کند. بر این اساس چندین بار این بیمارستان را مورد هدف قرار دادند اما وقتی متوجه شدند کاری از پیش نمی‌برند دست به بمباران شیمیایی زده و تمام پرسنل و بیماران و مجروحان آن را دچار عارضه شیمیایی کردند.

وی ادامه داد: همین فداکاری‌ها در دفاع‌مقدس باعث شد که به فکر ایجاد فرصتی برای خدمت به بیماران در جامعه بیفتیم و بر همین اساس با توسل به حضرت فاطمه (س) موسسه خیریه امدادگران عاشورا را با تأسی به تجربیات دوران دفاع مقدس راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم دردی از دردهای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی کم کنیم. هدف ما در این خیریه سوق دادن خیران به سمت کمک به بیماران سرطانی صعب‌العلاج است. براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه 13 میلیون نفر در دنیا به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که این تعداد در ایران بین 90 تا 100 هزار نفر است. البته میزان ابتلا در ایران به نسبت تعداد بیماران در جهان کمتر است.

وی در عین حال گفت:متأسفانه 10 درصد بیماران سرطانی به دلیل هزینه‌های سنگین، ناکافی بودن حمایت نظام سلامت و بیمه زندگی خود را خرج درمان می‌کنند. بنابراین موسسه خیریه امدادگران عاشورا برای این 10 درصد به هر میزان ممکن اقدامات حمایتی را انجام می‌دهد که از جمله این اقدامات می‌توان به تهیه دارو، شیمی‌درمانی و هزینه‌های بیمارستان اشاره کرد.

سردار فتحیان اظهار کرد: طی یک برنامه پنج ساله که سال گذشته آخرین سال آن بود هدف ما تحت پوشش قرار دادن 15 هزار نفر از این بیماران بود اما این تعداد به 25 هزار نفر رسید و 50 میلیارد تومان در این زمینه جذب منابع کرده‌ایم. همچنین هدف ما در برنامه پنج ساله جذب حدود 5000 خیر به این موسسه بود اما تا پایان برنامه 8800 نفر را جذب کردیم. در بین خیران جذب شده از دانش‌آموز گرفته تا پزشکان حضور دارند. همچنین 30 بیمارستان عضو خیریه امدادگران عاشورا هستند. به این آمار باید مراکز آزمایشگاهی و داروخانه‌ها را هم اضافه کنیم. 1200 پزشک متخصص و 2200 پرستار در سراسر کشور با ما همکاری می‌کنند و در حال حاضر در 25 استان هم خیریه فعال است.

وی ادامه داد: قصد داریم در برنامه پنج ساله دوم حداقل یک و نیم برابر خدمات ارائه شده در برنامه پنج ساله اول را به بیماران نیازمند ارائه کنیم. در این راستا یکی از برنامه‌های ما جذب خیران ایرانی مقیم خارج از کشور است.

فتحیان در ادامه به اعزام 60 نفر از بیماران صعب‌العلاج و سرطانی برای زیارت عتبات عالیات در عراق اشاره کرد و گفت: این بیماران در کنار حمایت‌های درمانی به حمایت معنوی هم نیاز دارند تا بتوانند امید خود را برای عمر بیشتر افزایش دهند. این تعداد 22 بهمن‌ماه جاری به همراه تیم پزشکی متخصص و یک نفر همراه عازم زیارت می‌شوند.

فتحیان در پایان گفت: بیمارانی که تحت حمایت ما قرار می‌گیرند از طریق بخش مددکاری بیمارستان‌ها، مساجد و مواردی از این قبیل به ما معرفی می‌شوند و حمایت ما از این بیماران تنها درمانی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر