سرمقاله ؛ هشدار به نگهبانان ارزشهای دینی و فرهنگ استقلال

نگفتن «بسم الله » در آغاز سخن توسط یک مقام بلندپایه ایران اسلامی چه پیام وامیدبخشی برای تحلیل گران غربی می تواند داشته باشد؟!

نگفتن «بسم الله » در آغاز سخن توسط یک مقام بلندپایه ایران اسلامی چه پیام وامیدبخشی برای تحلیل گران غربی می تواند داشته باشد؟!

یک استراتژیست برجسته غربی: «باید کشورهای اسلامی را با ترویج سکس آیت الله ها را با فرهنگ (والت دیسنی) در سرزمین هایشان به محاصره درآورد»!.

نمی گوئیم با ذره بین زیرنظرمان گرفته اند، اما دیگر نمی شود انکار کرد که تلسکوپها و دوربینهای ناآشنا و بیگانه، از غرب و شرق و شمال و جنوب، پیوسته دارند به ما نگاه می کنند و حتی همین الان هم به یک یک ما چشم دوخته اند تا ببینندکجا می رویم؟ چه می کنیم؟ چقدر لبخند می زنیم؟ به که لبخند می زنیم؟و... جهت اطمینان خاطر، به خبر ویژه ای که در بخش «صفحات سرخ » هفته نامه «اکسپرس » به چاپ رسیده توجه کنید:

«دیپلماتهای فرانسوی در دیدار از تهران، از اینکه می دیدند صاحب منصبان جمهوری اسلامی ایران دیگر مانند همیشه در آغاز گفتگو، از جمله رایج «بسم الله الرحمن الرحیم » استفاده نمی کنند و خیلی راحت می گویند: «دولت جدید فکر می کند که...» تعجب کردند»(اکسپرس، شماره 2429، 28 ژانویه 1998).

البته ناگفته نماند که صرف نظر از راست یا دروغ بودن این ادعا، سابق براین،همین حضرات دیپلمات و نشریاتی نظیر اکسپرس، از این که صاحب منصبان جمهوری اسلامی ایران در آغاز گفتگو از جمله «بسم الله الرحمن الرحیم » استفاده می کردند، متعجب می شدند و حالا ما مانده ایم متحیر که به کدام تعجب ایشان باید اهمیت بدهیم؟ این،یا آن؟ (1) .

نوعی قندان پلاستیکی به شکل تاج شاهی در یکی از شرکتهای تولیدی اطراف تهران تولید می شود و با قیمت بسیار ارزان در اختیار بنکداران تهران قرار گرفته و جهت فروش به سایر نقاط کشور ارسال می شود. جمعی از مردم و جانبازان بعضی ازشهرستانها در اعتراض به عدم نظارت مسوولان بر تولید این گونه کالاها که با اهداف ضد فرهنگی به بازار عرضه می شود، تجمع کردند. یکی از جانبازان در جمع معترضان به این عمل ضد فرهنگی، گفت: متاسفانه در زمانی شاهد بعضی تبلیغات ضد ارزشی ازبعضی شرکتها و تولید کنندگان هستیم که قریب به 20 سال از سرنگونی تاج و تخت شاهنشاهی می گذرد و ضرورت دارد دستگاههای نظارتی، هوشیارانه با این مسائل برخوردکنند (2) .

دو گزارشی که در بالا ملاحظه فرمودید، نمونه های کوچکی از گزارشها و اخبارمطبوعات در این زمینه است. گمان نمی کنیم پیام این گونه اخبار و گزارشهای (هرچندکوچک و مختصر) برای مردم مسلمان و انقلابی ما پوشیده باشد. پیامی که می گوید:

مواظب باشید معمولا لغزشها و انحرافهای خودیها و دسیسه های فرهنگی دشمن از جاهای کوچک شروع می شود و غالبا ناملموس است و توجه بسیاری را جلب نمی کند، اما اگرجلوی سیل در سرچشمه گرفته نشود، به تدریج ویرانی به بار می آورد. ممکن است یک اسباب بازی بچه گانه، ریخت و وضع یک عروسک، آرم و عکس روی کاغذ آدامس، آرم ونوشته روی یک جوراب یا زیرپوش و یا چند صحنه بدآموز در یک فیلم کارتونی مربوطبه بچه ها، در نظرها مهم جلوه نکند و به آسانی از آنها اغماض گردد اما از یادنبریم که تهاجم فرهنگی و کم رنگ شدن ارزشهای دینی و معنوی معمولا از جاهای کوچک وبه ظاهر غیر قابل اهمیت آغاز می شود اما از ویژگیهای تهاجم فرهنگی یکی همین است که ابتدا کوچک و بی اهمیت جلوه می کند و از طرف نگهبانان و سنگربانان دفاع ازارزشها و پایگاههای دینی حساسیتی برنمی انگیزد و عکس العملی به وجود نمی آورد امااثر تخریبی آن به مرور گسترده می گردد و آثار تخریبی گسترده آن ماندگار می شود.

از این نظر است که باید از همان گام های اول خطر، حساسیت نشان داد و تدبیری اندیشید.

برای آن که خوب توجه داشته باشیم که -از باب مثال و به صورت فرض- حذف «بسم الله » از آغاز سخن بلندپایگان و برخی از نخبگان نظام اسلامی چه قدر برای تحلیل گران غربی نقطه امید تلقی می شود و نیز برای آن که بهتر توجه داشته باشیم که اگر مظاهری از تهاجم فرهنگی در جامعه ما به چشم می خورد، مایه از چه طرح گسترده ای از جانب غربی ها می گیرد، خوب است در اینجا توجه خوانندگان ارجمند را به بخشهای کوچکی از طرح یک استراتژیست برجسته غربی در این زمینه جلب کنیم که به تازگی در هفته نامه آمریکایی «نیوزویک » به چاپ رسیده است. وی که مدیر«انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک لندن » می باشد و «جرالد سگال » نام دارد در این طرح، در حقیقت برای بقای آنچه که آن را «دموکراسی غربی » می خواند،نسخه نوشته است. او در بخشی از طرح خود می نویسد:

«غرب باید دشمنانش را شبیه خود کند و در عین حال زرنگ و بردبار باشد... غرب باید به شیوه ای که کمونیسم را مهار و آلوده کرد با سایر دشمنان خود عمل کند».

او اضافه می کند :

«آلوده سازی، شیوه های فراوانی دارد که تجارت با دشمن (در کالاهای غیراستراتژیک)، ایجاد طبقه متوسط غیر سیاسی که علاقه ای به فداکاری برای ایدئولوژی رادیکال ندارد، از راههای اصلی آلوده سازی جوامع است. قدرت دادن به رهبران تجاری از طریق بازرگانی از راههای دیگر آلوده سازی دشمنان غرب است ».

مدیر انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک لندن، در مقاله خود به صراحت توصیه می کند که «کشورهای اسلامی و آیه الله ها را باید با ترویج سکس و فرهنگ «والت دیسنی » در سرزمین هایشان به محاصره درآورد».

وی اضافه می کند: «پیروزی در جنگ سرد، نه در میدان جنگ بلکه بر اثر تلاش مداوم به منظور محدود کردن قدرت خارجی اتحاد شوروی و تغییر دادن «ماهیت داخلی » آن حاصل شد... کمونیست ها، هم مهار و هم آلوده شدند. کمونیست ها با تجارت، حمایت ازحقوق بشر و انتشار خصمانه حقایق آلوده شدند... اکنون نیز باید یک استراتژی دوگانه «مهار و آلوده سازی » در دستور کار باشد... سگال با تکیه بر اهمیت آلوده سازی می افزاید: «سیاستی که صرفا بر مهار استوار باشد، می تواند به اختلاف بین «دموکراسیهای غربی » بیانجامد. -به اختلاف اروپا و آمریکا بر سر تحریم کوباو ایران توجه کنید- حالا زمان رها کردن سگهای جدید جنگ چون «مایکروسافت »(کمپانی نرم افزاری بیل گیتس، غول ارتباطی جهان معاصر) و «میکی ماوس » (شخصیت کارتونی و یکی از سمبل های ترویج آمریکا) است (3) .

پی نوشتها:

1)کیهان، شماره 16182.

2)کیهان، شماره 16181.

3)کیهان، شماره 16189.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر