آیا باید نگران عرق کردن کف دست بود؟

عرق کردن کف دست جدای از اینکه ظاهر خوبی ندارد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی در سلامتی بدن باشد.

آیا باید نگران عرق کردن کف دست بود؟

فرقی نمی‌کند یک مصاحبه کاری در پیش دارید یا اینکه می‌خواهید به یک قرار ملاقات بروید به هر حال عرق کردن کف دست اتفاق مبارکی نیست و گویا هیچ راه علاجی هم برای آن پیدا نمی‌شود. شما هر روز از دست‌های خود برای انجام دادن کارهای مختلف بهره می‌برید و عرق کردن دست‌ها می‌تواند انجام دادن کارها را مشکل کند. ‌به طور میانگین در آمریکا 4 میلیون نفر از این عارضه رنج می‌برند. 

البته این را در نظر داشته باشید که اگر لبه یک دره ایستاده‌اید و قصد پرش دارید عرق کردن کف دست کاملاً منطقی است و بدن هم باید این کار را بکند.

درمان‌های این عارضه هم متفاوت است. اگر علت مسائل احساسی باشد پزشک برای شما داروهایی را تجویز می‌کند تا آرام بگیرید. داروهای آنتی کلینرژیک نیز برای کاهش فعالیت غده‌های عرق کف دست تجویز می‌شود. ضدعرق‌های حاوی نمک آلومینیوم مثل: آلومینیوم کلراید نیز می‌توانند موثر باشند. نمک آلومینیوم به خاطر اینکه سبب تورم غده‌های عرق می‌شود جلوی ترشح آن‌ها را می‌گیرد. جدیداً استفاده از دستگاهی به نام یونتوفورزیس هم باب شده که با ارسال پالس‌های الکتریکی به درمان کمک می‌کند.

البته امکان جراحی نیز وجود دارد که همیشه به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می‌شود. در جراحی غده‌های عرق را جدا می‌کنند. یک روش جراحی دیگر نیز برداشتن رشته‌های عصبی منتهی به غده‌ی عرق است. 

 

چرا دست‌های من عرق می‌کنند؟

تعریق کف دست

عموماً این مشکل زمانی که استرس داریم یا هیجان‌زده هستیم خود را نشان می‌دهد. افرادی که هم دچار عارضه هیپرهیدروز هستند تنها جایی که در بدن آنها عرق می‌کند همین کف دست‌ها است. این عارضه از بدو تولد همراه افراد است اما در اغلب موارد خود را در دوران بلوغ نشان می‌دهد. برای بعضی‌ها این مشکل برطرف می‌شود اما برای عده‌ای دیگر این معضل تا پایان عمر همراه آنها است.

اغلب افرادی که دچار هیپرهیدروز هستند عموماً از یک نوع خاص غده‌های عرق به نام (eccrine) عرق می‌کنند. غده‌ی eccrine شامل 2-4 میلیون غده در سراسر بدن است. وقتی شما حرکت می‌کنید، احساساتی می‌شوید یا دچار اختلال هورمونی می‌شوید در ادامه‌ی سیستم عصبی، غده‌های عرق را تحریک می‌کند. وقتی سیستم عصبی فعالیت بیش از حد داشته باشد دچار هیپرهیدروز خواهید شد. گاهی اوقات فقط کافی است تا به یک موقعیت‌ استرس‌زا فکر کنید تا کف دست‌ها عرق کند.

یک سری عارضه‌های پزشکی نیز وجود دارند که سبب عرق کردن کف دست می‌شوند. مانند: نقرس، حاملگی، دیابت، یائسگی، چاقی، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و لنفوم. 

پس بهتر است اگر به یکباره دچار تعریق در کف دست شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا متوجه دلیل این امر شوید.

 

درمان تعریق کف دست

تعریق کف دست

تعریق کف دست در 99٪ موارد قابل درمان است اینکه چرا 100٪ نیست به خاطر آن است که گاهی اوقات افراد دچار اختلالات آناتومیک هستند و این موضوع به جراح اجازه نمی‌دهد تا کار خود را بدون خطر انجام دهد. در بعضی موارد هم به خاطر خطر ایجاد عفونت، عمل جراحی غیرممکن است.

یک سری نکات هم هستند که باید رعایت کنید از جمله: استفاده نکردن از دستکش یا سایر پوشش‌ها برای کف دست. وقتی از دستکش استفاده کنید که هوای بیرون واقعاً سرد است. لوسیون‌هایی که برپایه مواد نفتی ساخته می‌شوند را مصرف نکنید. این مواد سبب می‌شوند تا عرق روی دست شما تشدید شود و دست‌ها چرب به نظر برسند. البته همین اتفاق در صورت استفاده از روغن نارگیل یا سایر مواد زیبایی و مراقبتی هم می‌افتد.

از همه مهم‌تر اینکه سعی کنید آرام باشید و آرامش خود را حفظ کنید. توصیه می‌شود از یوگا و مدیتیشن بهره ببرید تا سطح استرس را کاهش دهید.

 در ادامه به معرفی چند روش که می‌توانید آن‌ها را در خانه انجام بدهید خواهیم پرداخت:

 

دستان خود را بشویید

دستان خود را بشویید

دستانی که عرق کرده‌اند به خودی خود خشک نمی‌شوند بنابراین شما باید نسبت به بقیه دست‌های خود را بیشتر بشویید. دست‌ها را زمانی بشویید که میزان عرق روی کف دست شما را آزار می‌دهد. سپس آن‌ها را با یک حوله خشک کنید. 

 

دستان خود را خنک نگه دارید

دستان خود را خنک نگه دارید

عده‌ی زیادی وقتی دمای بدن کمی بالا می‌رود شروع به عرق کردن می‌کنند. بنابراین سرد کردن کف دست یک راه درمان سریع است. دستان خود را جلوی پنکه یا کولر قرار دهید تا رطوبت آن خشک و تولید عرق متوقف شود.

 

از پودر در کف دست بهره ببرید

پودر در کف دست

اگر در خانه هستید و نگران این نیستید که روی کف دست شما پودر سفید قرار داشته باشد می‌توانید از این روش استفاده کنید. پودر سبب جذب عرق خواهد شد. می‌توانید از پودر بچه، جوش شیرین یا نشاسته‌ی ذرت استفاده کنید.

منبع: webmd، degreedeodorant و wikihow

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر