اومانیسم سکولار و حقوق انسان

این مقاله نگاهی فشرده به نگرش اومانیست های سکولار است به حقوق انسان و بنیان های این نگرش و در نهایت، نقد و ارزیابی دیدگاه های اومانیست های افراطی .

ایران، 29و30/10/82

این مقاله نگاهی فشرده به نگرش اومانیست های سکولار است به حقوق انسان و بنیان های این نگرش و در نهایت، نقد و ارزیابی دیدگاه های اومانیست های افراطی .

شاخصه های تفکر اومانیستی، توجه و اعتنای بیش از حد به شان و مقام انسان است . اومانیسم سکولار این تاکید را تا آنجا ادامه می دهد که با حذف خداوند، انسان را به جای او می نشاند .

جهان بینی مادی، طبیعت گرایی، اصالت و اعتبار روش علمی و غایت قرار دادن انسان، بن مایه های تفکر اومانیسم سکولار است و نوع نگرش آنان به مسائل حقوقی را شکل می دهد .

اومانیست ها می گویند وظیفه عمده دموکراسی، پاسداشت حق حاکمیت مردم بر خود است و برای تامین انسجام اجتماعی باید از فعالیت های دینی مسالمت جو حمایت کند . آنها با ترویج نگاه پلورالیستی این روحیه و فضا را در جامعه فراهم می آورند تا نگره های مختلف در کنار هم به سر برده، همدیگر را تحمل کنند .

برخی از اومانیست های سکولار، در دفاع از حقوق و آزادی های شخصی افراد و لزوم حمایت از آن، دیدگاه هایی را طرح کرده اند که سایر اومانیست ها به ویژه اومانیست های مسیحی، به شدت با آن مخالفت کرده اند .

همه اومانیست ها چه دین داران و چه غیردین داران، بر حقوقی که در منشور سازمان ملل بیان شده، توافق دارند . اومانیست های سکولار بر حقوق و آزادی های شخصی تاکید بیشتری می کنند و از حقوقی مانند سقط جنین و اتانازی (خودکشی زیر نظر پزشک) هم دفاع می کنند . اما برخی اومانیست های افراطی سکولار، تا آنجا پیش می روند که از هم جنس بازی، استعمال مواد مخدر و خودکشی نیز دفاع می کنند . آنها می گویند: این حق شخصی فرد است که در حریم خصوصی خویش آزاد باشد و هر گونه خواست، عمل کند .

اگر جهان، همین جهان طبیعی و انسان نیز بخشی از آن باشد و غایتی در کار خلقت نباشد; انسان به خود نهاده شده و تنها بهره اش از هستی همین عمر محدود باشد; پس باید تا اندازه ممکن از لذت های مختلف بهره گیرد و در نتیجه، هر گونه محدودیت و کاستن از دامنه لذت ها عملی غیر عقلانی است، به ویژه وقتی جبران آن به دلیل محدودیت عمر میسر نباشد; پس بایستی قید و بندها را تا حد مقدور برداشت .

اما آیا دفاع از آزادی های فردی می تواند تا آنجا به افراط گراید که اخلاق و کرامت انسانی را خدشه دار کند؟ پیداست که میان حقوق و اخلاق رابطه ای استوار برقرار است و این دو، مکمل یکدیگرند نه ناقض یکدیگر .

پی آمد طبیعی جهان بینی اومانیست های سکولار، گسترش آزادی های فردی به بهای نابودی هنجارهای اخلاقی است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر