بایدها و نبایدهای تغذیه ای در سکته مغزی

سکته مغزی شایع ترین شکل بالینی بیماری های عروق مغزی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود. این بیماری، سومین علت شایع مرگ در آمریکا و پس از آلزایمر، دومین علت شایع ناتوانی های مغزی محسوب می شود

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در سکته مغزی
سکته مغزی شایع ترین شکل بالینی بیماری های عروق مغزی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود. این بیماری، سومین علت شایع مرگ در آمریکا و پس از آلزایمر، دومین علت شایع ناتوانی های مغزی محسوب می شود.
توصیه های کلی برای پیشگیری از بروز سکته شامل موارد زیر است:
1- مصرف حداقل 8 واحد در روز انواع میوه ها و سبزی ها
2- مصرف حداقل سه باردر هفته از ماهی های چرب و نیز مصرف بالای منابع گیاهی غنی از اسیدهای چرب آلفالینولنیک اسید (ALA) نظیر روغن بذرکتان، گردو، روغن کلزا، دانه سویا و روغن جوانه گندم.
3- افزایش مصرف پروتئین های گیاهی نظیر حبوبات و سویا و کاهش مصرف گوشت قرمز.
4- افزایش مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین E (روغن های گیاهی مثل روغن سویا، ذرت، آفتابگردان، پنبه دانه، کلزا و سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از ویتامین E).
5- پرهیز از مصرف غذاهای شور شامل غذاهای کنسرو شده وآماده مصرف، کنسرو سبزیجات در آب نمک، فراورده های گوشتی و غذاهای دودی به منظور جلوگیری از افزایش فشار خون.
6- مصرف بالای فلاوونوئیدها نظیر مصرف 5 لیوان چای سبز در روز.

تغذیه درمانی پزشکی بعد از وقوع سکته:
 

در هنگام بروز سکته، کاهش دریافت کلسترول (نظیر جگر، کله پاچه، گوشت امعا و احشا و چربی های حیوانی)، چربی (به ویژه چربی های اشباع نظیر روغن های حیوانی و روغن های نباتی هیدروژنه شده) و نمک (غذاهای کنسرو شده و آماده مصرف، کنسرو سبزیجات در آب نمک، فرآورده های گوشتی و غذاهای دودی) در رژیم غذایی ضروری است. اختلالات غذا خوردن (دیسفاژی) که معمولا همراه با سکته مغزی اتفاق می افتد، باعث تشدید مشکلات بیمار و بروز نتایج نامطلوب از جمله سوءتغذیه، عفونت ریوی، ناتوانی و افزایش طول مدت بستری شدن در بیمارستان می شود. این افراد باید فوراً از نظر دیسفاژی و رژیم غذایی ارزیابی شوند.
در بسیاری موارد حمایت های تغذیه ای (تغدیه از راه لوله بینی - معده ای) به طور موقت مورد نیاز است تا زمانی که بیمار توانایی غذا خوردن از طریق دهان را بیابد. همزمان با بهبود عملکرد حرکتی بیمار، خورانش طبیعی و سایر فعالیت های وابسته به زندگی روزانه نیز آغاز می شود.
برای پیشگیری از بروز مجدد سکته، منابع غذایی حاوی آلفا - لینولئیک اسید (نظیر روغن بذرکتان، گردو و روغن کلزا، دانه سویا و روغن جوانه گندم) مفید هستند. به افراد سیگاری و مصرف کننده مشروبات الکی نیز توصیه می شود به ترک آنها مبادرت ورزند.
منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر