مشکلات و اختلالات ناشی از قاعدگی

مشکلات قاعدگی کدام است؟ قاعدگی مشکلات ویژه ای را دارد، اما مشکل عمده، گرفتگی های عضلانی است که به آن قاعدگی دردناک یا اختلال قاعدگی می گویند

مشکلات و اختلالات ناشی از قاعدگی

مشکلات قاعدگی کدام است؟

قاعدگی مشکلات ویژه ای را دارد، اما مشکل عمده، گرفتگی های عضلانی است که به آن قاعدگی دردناک یا اختلال قاعدگی می گویند. در برخی زنان این اختلال به طور منظم وجود دارد، برخی گاهی آن را تجربه می کنند و برخی دیگر تجربه ای در این مورد ندارند. آمارها نشان می دهد زنان در سنین باروری، به علت قاعدگی دردناک، در هر ماه 1 تا 3 روز توانایی کار کردن مناسب را ندارند. درد، هم زمان با شروع خون ریزی قاعدگی آغاز می شود و حدود 12 الی 72 ساعت به طول می انجامد. درد، در قسمت تحتانی شکم و به صورت دلپیچه و متفاوت سایر دردهاست. در برخی از زنان درد کشاله ی ران و کمر نیز احساس می شود.

اختلالات قبل از قاعدگی چیست و چه علایمی دارد؟

اختلالات قبل از قاعدگی مجموعه ای از علایم جسمی و روانی است که مربوط به دوره ی عادت ماهانه است. علایم غالباً در یک یا دو هفته قبل از خون ریزی ماهیانه ظاهر می شود. شروع علایم متفاوت است، از موارد خفیف تا شدید و ناتوان کننده دیده می شود. شدت علایم در هر ماه نوسان دارد ولی با افزایش سن علایم تشدید می شود.
خستگی، بی حوصلگی، تحرک پذیری، بی قراری، احساس تورم در بدن، همراه با حساسیت و درد و تورم پستان ها از علایم شایع اختلالات قبل از قاعدگی هستند. در کل احساس عمومی ناخوشی ای است که در روز اول قاعدگی با دردهای تحتانی شکم و کمر همراه می شود و در موارد شدید کارکرد روزانه را مختل می کند.

اختلالات قبل از قاعدگی از چه سنی آغاز و چگونه تشخیص داده می شود؟

سن خاصی برای آغاز اختلالات قبل از قاعدگی ذکر نشده است. گاهی از اولین عادت ماهانه ظاهر می شود، ولی غالباً پس از بیماری های شدید یا بعد از مسائل هیجانی، جسمانی و صدمات جنسی آغاز می شود. شایع ترین سن ابتلای زنان به این اختلالات 25 تا 45 سالگی است.
آزمایش خاصی در تشخیص این اختلالات وجود ندارد. اما انجام آزمایش خون در تأیید یا رد کم خونی و اختلالات تیروئید اهمیت دارد.
برگه های خاصی به نام تقویم PRISM وجود دارد. این برگه ها علایم و زمان حالات فیزیکی و روانی زنان را در چند ماه متوالی بررسی می نماید با مطالعه ی این برگه ها به تغییرات روزانه ی علایم روحی و جسمی دوران قاعدگی، فاصله ی بین آن ها و... می توان پی برد. یعنی گزارشی از شدت و علایم قاعدگی است و امکان مشاهده ی سریع، الگوی زمان و شدت علایم مرتبط با قاعدگی را هم زمان با اطلاعاتی که در زمینه ی استرس های زندگی است برای درمان های اختلالات قبل از قاعدگی فراهم می آورد. این گروه ها درجه بندی شده اند و نیاز به محاسبات ریاضی ندارند.

علل اختلالات قبل از قاعدگی چیست؟

علل اختلال های قبل از قاعدگی دقیقاً مشخص نشده است. اما با تغییرات هورمونی ایجاد شده در طی دوره ی ماهیانه و تغییرات مواد شیمیایی مغزی دراین دوره ارتباط دارد. ولی با نوع شخصیت فرد ارتباط ندارد
یکی از علل احتمالی مواد شبه هورمونی به نام پروستاگلاندین است که توسط برخی از بافت های بدن مثل جداره ی رحم تولید می شوند، بر روی عضلات رحم اثر و آنان را منقبض می کنند.
ترشح بالای این مواد و انقباض رحم و انقباض رگ های خونی در رحم، سبب تولید درد و انسداد رگ ها و خون ریزی می شود.
در تمام زنان در دوران پیش از قاعدگی ترشح سروتونین(که ماده ی مؤثر در ایجاد اختلالات افسردگی و اضطراب است) کاهش می یابد که بلافاصله بعد از شروع قاعدگی یا در حین آن بالا می رود. اما در زنان مستعد علاوه بر تغییرات هورمونی غددی و تخمدانی، تغییراتی در برخی مواد شیمیایی بدن روی می دهد که عبارتند از: تغییرات برخی ویتامین ها و عوامل روان شناختی مثل اختلال در نقش های زندگی، مسئولیت های اجتماعی و درگیری های بین فردی
در بروز اختلال های قبل از قاعدگی بر مسئله ی وراثت تأکید می شود. برای مثال در دوقلوهای همسان 93 درصد و در دوقلوهای غیرهمسان 44 درصد و در خواهرها 31 درصد شیوع دارد. اختلال در محیط مناسب بروز می کند. این کاهش ترشح سروتونین در ایجاد اختلالات قاعدگی نقش دارد.

درمان فوری اختلال و دردهای قاعدگی چیست؟

استفاده از مواد ضد پروستاگلاندین (ضد دردها مثل اسید مفنامیک) درکاهش و تخفیف علایم قاعدگی دردناک مؤثر است. غالباً تجویز دارو قبل از آغاز رگل و 1 الی 2 روز بعد از آن توصیه می شود.
توصیه می شود زنان مبتلا به اختلالات قبل از قاعدگی از لحاظ بیماری افسردگی و اضطرابی بررسی شوند.

اختلالا قبل از قاعدگی بر چند نوعند؟

غالبا به دو شکل دیده می شود:
1- سندرم قبل از قاعدگی
2- بیماری دیس فوریک (غمگینی) قبل از قاعدگی
هر دو نوع در دوره ی ترشحی آغاز می شوند و با شروع مرحله ی رشد غالبا پایان می پذیرند. در سندرم قبل از قاعدگی، علایم هیجان، غم و بی حوصلگی در روزهای قبل از قاعدگی ظاهر می شود. علایم روانی خفیف است و زندگی روزانه ی فرد را مختل نمی کند. در بیماری غمگینی قبل از قاعدگی، علایم شبیه سندرم قبل از قاعدگی است اما شدیدتر و به شکلی که درکارکرد روزانه ی فرد اختلال ایجاد می کند.
هر دو اختلال غالباً به صورت دوره ای عود می کنند.

آیا اختلالات قبل از قاعدگی در هر ماه دیده می شود؟

اختلالات قبل از قاعدگی لزوماً در هر ماه بروز نمی کنند و ممکن است در هر ماه با شدت متفاوت دیده شوند. اولین گام در تشخیص اختلالات قبل از قاعدگی، درخواست از بیمار جهت ثبت برنامه ی روزانه ی علایم در 2 ماه است. اگر در بررسی علایم روزانه، نوسانات علایم روانی با چرخه ی قاعدگی بی ارتباط باشد یا در هفته ی بعد از رگل علایم روانی باقی بماند باید به یک بیماری روان شناختی مثل افسردگی شک کرد. اما اگر در بررسی روزانه مشخص شود که علایم از نظر زمانی در مرحله ی قبل از خون ریزی های ماهیانه ی قاعدگی رخ می دهند و 2 تا 3 روز بعد از خون ریزی ناپدید می شوند اختلالات قبل از قاعدگی مطرح می شود.

اختلالات قبل از قاعدگی چه علایمی دارند؟

غالباً از 2 هفته مانده به شروع عادت ماهانه، فرد از دو دسته علایم رنج می برد:
1- علایم جسمی
2- علایم روانی

علایم جسمی عبارتند از:

- اسهال یا یبوست
- تعریق در دست ها یا پاها
- مشکلات چشمی (مثل خشکی یا اشک ریزی
- کندی در تکلم
- جوش یا کهیر
- اختلالاتی در ضربان قلب و تپش قلب
- سردرد یا سفتی و گرفتگی گردن
- درد عضلات و مفاصل
- افزایش مختصری در وزن
- حساسیت و تورم پستان ها
- گرفتگی عضلات که غالباً در پشت، ران ها و نواحی تناسلی دیده می شود
- تهوع

علایم روانی عبارتند از:

- خلق افسرده و گرفته، ناامیدی، افکاری پیرامون بی ارزشی و تحقیر خویش
- اضطراب و احساس در فشار و تنگنا بودن
- ترس و نگرانی
- افزایش حساسیت به طرد شدن
- خشم و تحریک پذیری
- کاهش علاقه به فعالیت هیا معمول زندگی (مثل مدرسه، کار، ارتباط با دوستان)
- عدم تمرکز و هماهنگی
- کسالت، خستگی و کمبود انرژی
- تغییر در اشتها، خصوصاً پرخوری و تمایل به خوردن غذاهای شیرین و خاص
- پرخوابی یا بی خوابی
- احساس درتنگنا بودن و عدم کنترل بر خویش و تحریک پذیری
- احساس گیجی یا سردرگمی
- عدم تحمل سروصدا، لمس و بو
- تغییر در الگوی غرایز جنسی
- کاهش اعتماد به نفس
- حالت های اضطرابی و وقوع حملات هراس
- ایجاد حالت های بدبینی به اطرافیان
- افکار خودکشی
- تمایل به انزوا و گوشه گیری
- در بیماری غمگینی قبل از قاعدگی، خلق افسرده ، بی ثبات و همراه با درجاتی از اضطراب بارز است.
نوع دیگری از تقسیم بندی علایم روانی به شرح زیر است:

علایم اضطرابی

- عصبانیت
- نوسان خلقی
- تحریک پذیری
- اضطراب
- سردرد

علایم تمایل و میل شدید

- میل به خوردن شیرینی
- افزایش اشتها
- خستگی
- گیجی یا ضعف

علایم افسردگی

- افسردگی
- حالت فراموشی
- گریه
- بی خوابی

علایم مربوط به احتباس

- افزایش وزن
- ورم اندام های انتهایی
- حساسیت پستان ها
- نفخ و ورم معده ی شدید
برای تشخیص، حداقل پنج علامت از علایم ذکر شده ی روانی در دو ماه متوالی، و تا یک هفته قبل شروع عادت ماهانه باید وجود داشته باشد و با شروع عادت ماهانه یا اندکی پس از آن خاتمه یابد.
به بیان دیگر تشخیص وجود سندرم در فرد، یک روند دو مرحله ای است: در مرحله ی اول علایم روزانه به دست می آید و ثبت می شود و در مرحله ی دوم بررسی از نظر مشکلات روانی مانند افسردگی صورت می گیرد.
به بیان دیگر شدت و ضعف علایم جهت تشخیص اختلالات قبل از قاعدگی مهم است.

آیا شدت بیماری در سیر زمان و پس از تشخیص تغییری می کند؟

شدت بیماری از خفیف تا شدید درنوسان است و غالباً با افزایش سن و ورود به میان سالی تشدید می شود؛ زیرا استروژن و پروژسترون علایم سندرم قبل از قاعدگی را شعله ور می کنند، غلظت معمول استروژن یا پروژسترون تغییرات خلقی را ایجاد می کند، یعنی لازم به تغییرات شدید هورمونی نمی باشد.

درد قاعدگی چیست؟ آیا ارتباطی با سندرم قبل از قاعدگی دارد؟

درد قاعدگی درد نواحی شکم و لگن است که در اثر وقوع عادت ماهانه در بانوان به وجود می آید و با آغاز قاعدگی بهبود می یابد و با علایم اختلالات قبل از قاعدگی فرق دارد، گرچه درد و اختلالات قاعدگی هر دو با عادت ماهانه در ارتباطند.
درد قاعدگی لزوماً همواره با اختلالات قبل از قاعدگی همراه نیست. شدت درد قاعدگی از خفیف تا درجات شدید گزارش می شود. در نوع خفیف آن درد کوتاهی در کمر و نواحی شکم ظاهر و در موارد شدید، درد مانع کارکرد و زندگی روزانه ی بانوان می شود. بیش از 50 درصد بانوان از دردهای قاعدگی شکایت دارند که 15 درصد از آن ها از درد شدید رنج می برند. حدود 90 درصد دختران نوجوان نیز از دردهای قاعدگی رنج می برند. گرچه درد قاعدگی با سندرم قبل از قاعدگی تفاوت دارد، ولی در میان زنانی که قاعدگی دردناک و شدید دارند سندرم قبل از قاعدگی شیوع و شدت بیش تری دارد.

علت قاعدگی دردناک چیست؟

علل فراوانی برای قاعدگی دردناک گزارش شده است، از جمله:
در هنگام قاعدگی موادی به نام پروستاگلاندین ها از جدار رحم آزاد می شود، این ترکیبات موجب انقباض عضلات صاف مانند عضلات رحم، شکم و کمر می شود و دردی را در این نواحی سبب می شود.
عواملی مانند اختلال در مجرای خروج مواد مترشحه و اختلالات رحمی نیز می تواند باعث تولید دردهای قاعدگی شود.
فعالیت بدنی اندک یا عدم تحرک از عوامل دیگر ایجاد کننده ی دردهای قاعدگی است. از عوامل روانی ایجاد کننده ی قاعدگی دردناک به استرس های روانی و هیجانی نیز می توان اشاره نمود. از علل دیگری که برای قاعدگی دردناک بیان شده به فرضیه ی کمبود پروژسترون و فزونی استروژن، احتباس آب، کمبود ویتامین ب 6 و اختلالات هورمونی هم می توان اشاره کرد. امروزه فرضیه ی مهار ترشح پروستاگلاندین( باتجویز ضد درد) با تجویز هورمونی قوت گرفته است، چرا که دختران نوجوانی که در 2 تا 5 سال اول قاعدگی، چرخه ی تولید هورمونی شان نامنظم است، درطول دوران قاعدگی درد ندارند.

آیا درمان سندرم قبل از قاعدگی بر روی کاهش دردهای قاعدگی هم اثر دارد؟

غالباً درمان مناسب سندرم قبل از قاعدگی بر روی کاهش دردهای قاعدگی نیز مؤثر است.
مثلاً داروهای که مهار کننده ی ترشح پروستاگلاندین ها هستند علاوه بر کاهش درد قاعدگی، بر روی کاهش علایم جسمانی سندرم قبل از قاعدگی نیز نقش دارند، یا استفاده از مواد هورمونی که در درمان سندرم قبل از قاعدگی مؤثرند موجب کاهش دردهای قاعدگی نیز می شود تجویز هورمونی خاص موجب مهار آزادی پروستاگلاندین می شود.
پروستاگلاندین ها موادی هستند که در همه ی بافت های بدن پستانداران یافت می شود. آن ها به عنوان هورمون موضعی عمل می کنند و غالباً باعث انقباض ماهیچه ها و درد می شوند.
برخی داروها مثل آسپیرین مانع آزاد شدن پروستاگلاندین از بافت ها می شوند.

شیوع اختلالات قبل از قاعدگی چگونه است؟

5 تا 8 درصد زنان از اختلالات قبل از قاعدگی رنج می برند و تخمین زده می شود غیبت 1 تا 2 درصد خانم ها از کار عمدتاً به علت مشکلات ناشی از این اختلال است.
در 80 درصد خانم ها تغییراتی در خلق وخو، خواب، دوره های خشم و دردهای بدنی در قبل از عادت ماهانه وجود دارد.
به بیان دیگر اکثر زنان علایم اختلالات قبل از قاعدگی را با شدت کم تجربه می نمایند و درصد کم تری علایم شدید و ناتوان کننده را دارا هستند. در زنانی با شخصیت های اضطرابی یا نمایشی، اختلالات قبل از قاعدگی غالباً با شدت بیش تری بروز می کند.

آیا شدت و علایم اختلالات قبل از قاعدگی با استرس های روان شناختی همراه، رابطه دارد؟

در زنانی که استرس های روان شناختی فراوانی را در زندگی تجربه می کنند، غالباً اختلالات قبل از قاعدگی وجود دارد. اما استرس های روان شناختی ارتباطی با شدت و علایم سندرم قبل از قاعدگی ندارد.
آن چه امروزه ثابت شده این است که علت اختلالات قبل از قاعدگی هنوز به درستی مشخص نیست، گرچه نظریه های متفاوتی در مورد علت اختلالات مطرح شده است، اما در افرادی که احساس تسلط اندکی بر زندگی خویش دارند، علایم شدیدتر و ناتوان کننده تر گزارش شده است. با آموزش و بالا بردن اعتماد به نفس و مشاوره های مناسب روان شناختی در درمان این عارضه گام های مفیدی را می توان برداشت.

اختلالات قبل از قاعدگی از چه زمانی مشخص شده است؟

تغییرات خلقیِ همراه و قبل از قاعدگی در یونان قدیم و متوسط (بقراط) تعریف و مشخص شده بود و آن را علت برخی از اختلالات روان پریشی زنان معرفی می کردند.
اما در سال 1931 میلادی این عارضه به طور رسمی تعریف علمی شد و واژه ی سندرم قبل از قاعدگی در سال 1953 به آن اطلاق شد.
بنابراین اختلالات قبل از قاعدگی پیش تر شناخته شده ولی در سال های اخیر به علت نگرش خاص به مسائل بهداشت روانی جامعه، مورد توجه قرار گرفته است.

اختلال قبل از قاعدگی غالباً با چه مشکلات روحی همراه می شود؟

نیمی از خانم هایی که به اختلالات قبل از قاعدگی مبتلا هستند به مشکلات جدی روان پزشکی مثل افسردگی و اضطراب هم دچارند، در بسیاری از زنان افسرده تغییرات بارز خلقی قبل از قاعدگی بروز می کند.
88 درصد افراد با اختلالات قاعدگی، مشکل روانی دیگری هم دارند که 58 درصد آنان غالبا افسرده هستند.
برخی بیماری های اضطرابی با سندرم قبل از قاعدگی همراه است که از آن جمله:
- وسواس
- حملات اضطرابی
- تیک ها
را می توان نام برد.
افسردگی با درجات متفاوت از خفیف تا نوع شدید که عمدتاً همراه با اضطراب است در این افراد دیده می شود.
به طور کلی زنانی که اختلالات قبل از قاعدگی را تجربه می کنند؛ در زندگی خویش استرس های متفاوت فراوان را دارا بوده اند که آن استرس ها، افراد را در خطر ایجاد برخی بیماری های روانی نیز قرار می دهد.

آیا آزمایش خاصی برای تشخیص اختلال قبل از قاعدگی وجود دارد؟

برای تشخیص این اختلال آزمایش اختصاصی وجود ندارد، از این رو تشخیص مناسب مشکل است. لازم است که بررسی های دقیق انجام شود تا از برخی اختلالات غددی و روان پزشکی تمایز داده شود.
غالبا به علت تفاوت در شدت و تنوع علایم، تشخیص مشکل است. برای تشخیص این اختلال به شرح حال بالینی و بررسی دقیق نیاز است.
استفاده از تقویم خاص که براساس روزهای ماه تنظیم شده و علایم فردی به طور روزانه در آن ثبت می شود به متخصصین در رسیدن به تشخیص مناسب کمک می کند.
آموزش و اطلاع رسانی مناسب به زنان در تشخیص و درمان مناسب کمک کننده است.

سندرم قبل از قاعدگی از چه بیماری هایی باید تمایز داده شود؟

حالت های بالینی که علایم سندرم قبل از قاعدگی را تقلید می نمایند عبارتند از:
- افسردگی
- اِدم خود به خودی که با احتباس دوره ای آب در بدن همراه است
- سندرم خستگی مزمن
- کم کاری تیروئید
- سندرم روده ی تحریک پذیر که با اختلالات گوارشی همراه است
- کم خونی ها
- کاهش ذخایر برخی مواد معدنی بدن مثل پتاسیم
آن چه در تشخیص کمک کننده است، فواصل آرام و بدون علامت در حین چرخه ی قاعدگی است. یعنی فرد از شروع عادت ماهانه تا تخمک گذاری بعدی علایم روانی و جسمی خاصی ندارد، ولی اگر این علایم در فواصل موجود باشد تشخیص سندرم قبل از قاعدگی داده نمی شود.

آیا بهبودی خود به خودی برای سندرم قبل از قاعدگی وجود دارد؟

غالباً با تغییر در سبک زندگی فرد و درمان دارویی یا غیردارویی مناسب بهبودی حاصل می شود، ولی بهبودی خود به خودی وجود ندارد.
غالباً موارد درمان نشده پس از گذشت سال ها به اختلالات خلقی تبدیل می شود. غالباً در افرادی که علاوه بر اختلالات قبل از قاعدگی، بیماری های روانی دیگری نیز دارند، این اختلالات شدیدتر و مشخص تر می شود.

آیا زایمان بر روی ایجاد و شدت اختلالات قبل از قاعدگی اثر دارد؟

اختلالات قبل از قاعدگی غالباً با زایمان تشدید می شود.
در زنانی که اختلالات قبل از قاعدگی دارند، غالباً غم یا افسردگی بعد از زایمان بروز می کند و اندوه و غم بعد از زایمان با شدت بیشتری گزارش می شود. تعداد زایمان ها نیز روی شدت اختلال قبل از قاعدگی اثر دارد، یعنی شدت سندرم قبل از قاعدگی با تعداد زایمان ها افزایش می یابد.
علاوه بر آن، افزایش نقش های زنانه مثل نقش مادری و عدم آمادگی زنان در پذیرش آن نقش ها موجب تشدید اختلال می شود.

آیا وجود اختلالات قبل از قاعدگی بر روی وقوع یا علایم یائسگی اثر دارد؟

اگر این اختلافات درمان نشود علایم روانی آن تشدید می شود و غالباً در این موارد، یائسگی با علایم شدیدتری همراه خواهد بود.
از طرف دیگر، به علت وجود اختلالات هورمونی همراه با اختلالات قبل از قاعدگی، یائسگی زودرس اتفاق می افتد که موجب ایجاد عوارض ناشی از آن نیز می شود (مثل شروع پوکی استخوان زودرس یا خطر ایجاد سرطان های تخمدان و پستان).

آیا ورزش نقشی در اختلالات قبل از قاعدگی دارد؟

علایم سندرم های قبل از قاعدگی در زنان ورزشکار یا وجود ندارد یا با شدت خفیف دیده می شود. لذا برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های ورزشی منظم روزانه در درمان اختلالات قبل از قاعدگی توصیه می شود.
کیفیت ورزشی بسیار مهم است. ورزش باید لذت بخش، روزانه و منظم انجام گیرد. حداقل باید 30 دقیقه برای انجام حرکات منظم ورزشی اختصاص داده شود. توصیه می شود که انجام حرکات ورزشی از زمان اواسط دوره آغاز و به طور روزانه و منظم ادامه یابد. آیروبیک، پیاده روی، شنا و دویدن از ورزش های مناسب است.

آیا ممنوعیت غذایی در سندرم قبل از قاعدگی وجود دارد؟

بهتر است از خوردن مواد زیر اجتناب شود:
- شکر، قند، عسل، آب نبات، مالت یا ژله و شکرهای مصنوعی که برای بیماران دیابتی ساخته می شود.
-کافئین که در چای و قهوه موجود است، شکلات، نوشیدنی های کافئین دار مثل کولا.
- الکل
- نیکوتین که خصوصاً در سیگار وجود دارد.
- نمک
اما خوردن غذاهای حاوی فیبر مانند سبزیجات و میوه های تازه توصیه شده است. توجه به رژیم غذایی در بسیاری موارد باعث کاهش قابل ملاحظه ای علایم می شود و موجب بهبودی است.

رژیم غذایی توصیه شده در جهت کاهش علایم سندرم قبل از قاعدگی چیست؟

حداقل 4 ماه رژیم غذایی توصیه شده باید رعایت شود. اما به علت پاره ای از محدودیت ها خصوصاً در دانش آموزان یا دانشجویان مثل کمبود وقت و بودجه، حداقل در یک هفته ی قبل از خون ریزی رژیم غذایی خاص باید رعایت شود.
- چون سوخت و ساز گلوکز (قند خون) در این زمان مختل، و کاهش قند خون و علایم ناشی از آن وجود دارد، لذا خوردن مواد قندی خاص (کربوهیدرات های پیچیده تر) مثل خرما، کشمش، موز، سیب زمینی وغلات توصیه می شود و ترجیحاً شکر مصرف نشود.
- علاوه بر آن استفاده از سبزیجات و میوه ها و مواد پروئینی مثل تخم مرغ، گوشت و لبنیات مفید است.
- مکمل های غذایی و ویتامین مثل ویتامین ب 6 نیز در کاهش علایم مؤثر است.
- استفاده از سویا در رژیم غذایی علاوه بر این که در کاهش علایم اختلالات قبل از قاعدگی مؤثر است، موجب درمان و جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری های قلبی می شود.
- دریافت مقادیر کافی کلسیم مثل خوردن حداقل روزانه 3 لیوان شیر یا معادل آن از لبنیات مفید است.

آیا علایم بیماری در کشورها و فرهنگ های متفاوت با هم فرق دارد؟

شدت علایم می تواند متفاوت باشد. به نظر می آید در جوامع و خانواده هایی که فرهنگ شان به گونه ای است که زن ها تحقیر می شوند یا در زنانی که خشم های پنهان و فروخروده دارند و از نقش خویش در خانه، زندگی یا جامعه ناراضی هستند علایم با شدت بیش تری بروز می کند.
از طرفی نگرش فرهنگی به عادت ماهانه و دیگر مسائل خاص زنان بر روی علایم و شدت اختلالات قاعدگی نیز اثر می گذارد.
در برخی اقوام زن در دوره ی عادات ماهانه نجس و ناپاک محسوب می شود. در برخی فرهنگ ها مثل سرخ پوستان زمان قاعدگی زمان متعادل سازی خویش است. تفاوت در نگرش ها و اتخاذ نقش منفی و مثبت برای زنان در این دوران در بروز و شدت علایم نقش دارد. گرچه در همه ی فرهنگ ها چرخه های هورمونی زنانه مشابه است اما چرخه های روان شناختی مرتبط با چرخه های هورمونی در بروز و شدت علایم نقش دارد.
قابل ذکر است که آمارهای رسمی کنونی، مربوط به جوامع خاصی است و آمار دقیقی از دیگر کشورها و جوامع وجود ندارد.

آیا تغییرات آب و هوایی نقشی در علایم بیماری دارد؟

در فصل زمستان و با کاهش طول روزها علایم شدیدتر می شود. یکی از علل احتمالی بیماری، ترشح ماده ی خاصی از مغز به نام ملاتونین است که با تاریکی هوا ترشح می شود. بنابراین با بلند شدن طول روزها، ترشح هورمون ذکر شده کاهش می یابد و از شدت علایم کاسته می شود.
به بیان واضح تر دوره های عادت ماهانه در پاییز و زمستان با علایم شدیدتری همراه است و در فصل بهار و تابستان از شدت سندرم قبل از قاعدگی کاسته می شود.
این بیماری در کشورهایی که نزدیک به قطب شمال می باشند شیوع بیش تری دارد و شدیدتر است. لذا در کشور سوئد به علت تعداد زنان مبتلا و منطقه ی خاص آب و هوایی تحقیقات وسیعی انجام گرفته است. استفاده از نورهای مصنوعی به منظور طولانی کردن طول روز یکی از روش های درمانی در این گونه موارد بوده است، که دراین خصوص نتایج خوبی را گزارش نموده اند. اطلاعات دقیق تری از مناطق گرمسیری موجود نیست.

چه بیماری های طبی عمدتاً با اختلالات قبل از قاعدگی همراه است؟

اختلالات قبل از قاعدگی می تواند با بیماری های دیگری همراه شود یا تشدیدکننده ی بیماری های قبلی باشد. مثل همراهی با میگرن یا صرع.
به عنوان مثال علایم میگرن بعضی از خانم ها قبل از قاعدگی تشدید می شود. اختلالات قبل از قاعدگی هم چنین بیماری ها و مشکلات زیر را تشدید می کنند.
- آسم
- سردردها (غالباً با عادت ماهانه مربوط است.)
- بواسیر
- عفونت ها (سینوس ها، گلودرد، تبخال و سوزش های ادراری)
- مشکلات اداری مثل تکرار ادرار
-اِدم و تورم پاها و اندام ها
- تغییرات خلقی و اضطرابی

اختلال قبل از قاعدگی در چه زمانی اورژانسی تلقی می شود؟

امروزه درصد بالایی از مراجعین به اورژانس ها یا اورژانس های روان پزشکی را زنانی تشکیل می دهند که از اختلالات قبل از قاعدگی یا بیماری های همراه با آن رنج می برند و غالباً با افکار افسرده و تمایل به خودکشی همراه با تحریک پذیری و پرخاشگری مراجعه می کنند.
اگر شدت علایم شدید باشد طوری که علاوه بر مختل کردن زندگی و کارکرد فردی موجب اقدامات انتحاری بشود اورژانس روان پزشکی تلقی می شود و نیاز به مداخله ی سریع دارد.
منبع مقاله :
همتی گرکانی، ساحل؛ (1389) اختلالات قبل از قاعدگی، تهران: نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر