۱۰ کاری که پس از اولین برخورد نامناسب با دیگران باید بکنید

ما ممکن است بعضی وقت‌ها رفتارهایی را بکنیم که بعد از آن پشیمان شویم، ولی پشیمانی فایده ای ندارد باید این اتفاقی که افتاده است را سروسامان دهیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا چند روش را به شما بیاموزیم.

ما ممکن است بعضی وقت‌ها رفتارهایی را بکنیم که بعد از آن پشیمان شویم، ولی پشیمانی فایده ای ندارد باید این اتفاقی که افتاده است را سروسامان دهیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا چند روش را به شما بیاموزیم. 

یک عذرخواهی دوستانه بکنید

عذر خواهی

اولین برخورد نامناسب به وجود آمده بین شما و طرف مقابلتان به خاطر دلایل زیادی اتفاق می‌افتند؛ شاید شما برای یک ملاقات مهم با شخص جدیدی دیر برسید و یا با ایشان به‌طور مبتدیانه رفتار کنید یا شاید شما ناآگاهانه حرف ناجوری بزنید و یا جک نامرتبطی که شخص خاصی را اشاره داشته باشد بگویید. هر چه باشد، عذرخواهی هرچه سریع‌تر باشد بهتر است. شما می‌توانید سریعا این کار را بکنید یا آنکه پیام کوتاهی را با موضوع عذرخواهی برایش بفرستید. عذرخواهی صریح بهتر از توجیه اشتباه است؛ اما به قول معروف شور آن را هم در نیاورید؛ چون ممکن است شرایط کاملاً ایده‌آل را از بین ببرید. فقط یک‌بار که عذرخواهی کردید کافی است. 

به خودتان زیاد سخت نگیرید

سخت نگرفتن

شاید به خاطر عصبی بودن از خطای خود، به اندازه کافی با مخاطبتان ارتباط چشمی نداشته باشید یا اینکه به گوشی‌تان زل زده و انتظار یک پیام مهم را داشته باشید. هرچه باشد خودتان را به خاطر آنچه که پیش‌آمده اذیت نکنید. وقتی که اشتباهتان را قبول می‌کنید ممکن است به نظرتان بزرگ بیاید درحالی که ممکن است اصلاً در ذهن فرد یا گروه مخاطبتان ثبت نشده باشد. حواستان نسبت به محیط جمع باشد نیازی نیست که برای کار خود توجیهی به وجود بیاورید. از آنچه که اتفاق افتاده درس بگیرید و رهایش کنید. 

خود حقیقی‌تان باشید

رو راست بودن

خودتان باشید، در این صورت بهتر می‌توانید با شرایط کنار بیایید و زیاد تحت فشار نیستید. صادق باشید و با اینکه می‌خواهید تاثیر خوبی بگذارید ممکن است کمی عصبی باشید اما اگر حرف اشتباهی زده باشید سعی کنید در جلسه آینده نسبت به آن بی‌اعتنا باشید. این پروسه به مخاطبان جدید شما این اطمینان را می‌دهد که شما با آن‌ها صاف و صادق هستید. همچنین اگر شما حس شوخ‌طبعی خوبی داشته باشید آن را بروز دهید؛ و اگر پرحرف هستید کمی صبر کنید و با دقت به صحبت‌هایشان گوش کنید. این‌ها‌ رفتارهای نامحسوسی هستند که دیگران را برای اعتماد کردن به شما مجاب می‌کنند. 

اشتباه خود را به گردن بگیرید

قبول کردن اشتباه

ما خیال می‌کنیم که آنچه دیگران در موردمان فکر می‌کنند همان گونه است که خودمان فکر می‌کنیم در حالی که این صحت ندارد. آن‌ها شبیه ما فکر می‌کنند و سعی می‌کنند تا می‌توانند تأثیر خوبی روی ما بگذارند. حتی اگر شما یک اشتباه پیش پا افتاده هم بکنید مثلا لباس مناسب جلسه کاری را نپوشیده باشید، در نهایت احساس اعتماد به نفس خواهید کرد. دیگران تنها زمانی به اشتباهتان گیر نمی‌دهند که شما با آن‌ها راحت باشید. 

زبان بدن خود را درست کنید

زبان بدن

تغییر در زبان بدنتان هم می‌تواند به‌راحتیِ کنترل اوضاع باشد. با دقت به حرف‌های بقیه گوش کنید و با آن‌ها ارتباط چشمی داشته باشید و نسبت به زبان بدنتان خیلی هوشیار باشید. همیشه لبخندی داشته باشید و از اینکه از زیر کارها طفره بروید خودداری کنید. برای بهتر ارتباط برقرار کردن می‌توانید از فنجان قهوه یا دفترچه یادداشت کمک بگیرید. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا اینکه مردم خجالتشان ریخته شود و توجهشان به شما جلب شود و همواره حواسشان به شما باشد. 

از دیگران بازخورد بگیرید

بازخورد گرفتن

اگر شما دوستان یا همکاران رک و روراستی دارید از آن‌ها در مورد تاثیر فعالیت‌های خود بپرسید. اگر آن‌ها موافقت کردند سعی کنید تاثیر ناجوری از آن بگیرید مثلا اگر بجای شما بودند چه‌کار می‌کردند. این کار را فقط زمانی انجام دهید که آن‌ها از روابطتان با مخاطبتان آگاهی داشته باشند. دلیل اینکه دوستان و همکارانتان نسبت به شما نظرشان مساعد است و اینکه طرف حساب‌های شما زمانی که به آن‌ها گفته می‌شود این راه‌حل بدرد نمی‌خورد به راحتی آن را قبول می‌کنند خود شما هستید. این رویکرد به شما این اجازه را می‌دهد که اشتباهات اولیه خود را جبران کنید. 

طرف حساب‌های جدیدتان را از دست ندهید

از دست ندادن دوست

به جای اینکه خودتان را به زحمت بیندازید و یک اشتباه مشابه را بارها و بارها تکرار کنید دست نگه‌دارید و یک زمان استراحت برای خود در نظر بگیرید. نشان دهید وقتی که یک تاثیر ضعیف دریافت می‌کنید از آن مطلع هستید و برای اینکه آن را به‌درستی انجام دهید با اراده هستید. چیزی را تحمل نکنید وقتی که فرصت دارید تا زمانی را با شخصی بگذرانید به جای اینکه برای خود الکی بچرخید فرصت را از دست ندهید و با او همراه شوید؛ تنها زمان کوتاهی را از شما خواهد گرفت پس اطلاعات اولیه‌ای‌تان را پیوسته تغییر دهید. 

صبور باشید

صبور بودن

حتما شنیده‌اید که گفته می‌شود «ساختن اعتبار خیلی زمان‌بر است اما نابود کردن آن یک لحظه هم طول نمی‌کشد» این می‌تواند برخورد ناجور اولیه را تا حدودی جبران کند اما اگر قرار است با طرف حساب خود برای آخرین بار ملاقاتی داشته باشید چه در حوزه‌ی شخصی و چه حرفه‌ای، ملاقات را برای یک زمان دیگر موکول کنید؛ در واقع زمانی که شما به فکر این هستید که روش تاثیر گذاری شما بر شخص مورد نظرتان چگونه است و هنوز نتوانسته‌اید به راه حلی برسید، زمان ملاقات را به تاخیر بیندازید؛ مثلا شما ذاتا آدم مهربانی هستید ولی بعضی اوقات بی‌ملاحظه می‌شوید، ملاقاتتان را با ایشان به تاخیر بیندازید تا در زمان دیگر خودتان را بهتر بشناسانید. این کار ممکن است ماه‌ها طول بکشد اما اعتماد سازی چیزی است که ارزشش را دارد و در نهایت بهتر می‌توانید تاثیر خودتان بگذارید. 

فرصت‌های همکاری با هم را پیدا کنید

فرصت

اگر کارفرمای جدید شما برخورد نامناسبی دارد، راه‌هایی را برای همکاری با او جست‌وجو کنید. اگر هر دو نفر شما نسبت به خروجی پروژه مسئولیت مشابهی دارید نسبت به همدیگر اعتماد سازی کنید. در گذر زمان این روند به دیگران اجازه می‌دهد که روزنه‌های جدیدی از پیشرفت را در شما ببینند. اگر شما نسبت به مسئولیتتان حساسیت دارید دیگران از این که شما به‌درستی آن را انجام می‌دهید متحیر می‌شوند و شما رفته رفته احترام آن‌ها را به دست خواهید آورد. از این روش‌های هوشمندانه برای برانگیختن کارفرمای خود استفاده کنید. 

از خودتان بپرسید آیا انرژی خودم را دارم تلف می‌کنم یا خیر

تغییر در رفتار

وقتی همکار شما مرتکب اشتباهی می‌شود و شما را آزرده خاطر می‌کند به جای اینکه خودتان را اذیت کنید و به سرزنش خودتان بپردازید او را رها کنید و خودتان را عصبی نکنید. ما می‌خواهیم حس خوبی را در شما ایجاد کنیم اما اگر شما کار کردن با او را دوست ندارید بجای نگرانی در مورد آن، از خودتان بپرسید آیا این ارزشش را دارد؟ فکر کنید اگر این فرد را به حال خودش رها می‌کردم امکان داشت شرایط متفاوتی به وجود آید. اگر واقعا حداکثر تلاشتان را بکنید ولی به نتیجه مطلوب نرسید مطمئن شوید آیا کسی را می‌شناسید که بتواند کمکتان کند یا خیر و در دفعات آینده از این راه‌حل‌های آزموده شده استفاده کنید تا تاثیر اولیه مناسبی بر دیگران بگذارید. 

می‌توانید یک سری هم به " چگونه از ابتلای دوباره به افسردگی جلوگیری کنیم؟" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر