قرآن کتاب خدای خالق جهان است که بر همه ذرات و زوایا و قانون های حاکم بر جهان آگاه است و همه آنها مخلوق و نشأت گرفته از اراده اوست و در قرآن که برای هدایت مردم به باورهای حق و اخلاق متعالی نازل شده و حاوی دستور العمل های انسان ساز می باشد . خداوند گاهی به تناسب پیام ، اشاره ای به زوایایی از خلقت کرده و محال است عالم مطلق و عدل مطلق چیزی خلاف حق و واقع بگوید.
این اشاره ها در زمانی صورت گرفته که بشر بخصوص مردم حجاز که مخاطبان اولیه قرآن بودند ، از راز و رمز خلقت آگاهی ای نداشتند و این اشاره ها هم خیلی مجمل و سربسته بود.
از آن زمان تا به امروز مخاطبان قرآن در باره این اشارات مجمل اظهارات تفسیری ای را به احتمال مطرح کرده و می کنند که گاهی با پیشرفت علم بشری این برداشت های تفسیری تایید شده و گاهی نیز رد شده است.
آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه و شهاب هایی که به سوی شیطان های استراق سمع کننده پرتاب می شود و برج های آسمان از این اشاره های اجمالی است که از حقایقی حکایت می کند که با توجه به قراین ، حقایق مادی نیستند و با الفاظی که برای حقایق مادی وضع شده ، بدان ها اشاره شده است و طبیعی است که علم تجربی حتی اگر پیشرفت گسترده هم داشته باشد، از این حقایق پرده برنخواهد داشت زیر این حقایق از حوزه علوم تجربی خارج است.
برای اطلاع بیشتر از موارد بالا توضیحاتی برایتان ارسال می شود:
زمین های هفت گانه (که واضح و شفاف بیان نشده است )
در مورد زمین اصلا در قرآن "زمین های هفت گانه" نیامده و فقط "الارض" آمده و تنها در یک آیه آمده:
اللَّهُ الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْماً؛
در این آیه فرموده: خدایی که هفت آسمان را آفرید و از زمین مثل آن ها؛
در این که مراد از "مثل آن ها" چیست، اختلاف است . شاید نتوان معنای قطعی آن را معلوم کرد. نظرهایی که در باره این عبارت داده شده ،به شرح زیر است:
1. منظور از مثل در آیه، قدرت است ،یعنی همان گونه که آسمان های هفت گانه دلالت آشکار بر قدرت بی پایان خداوند دارند، خلقت زمین هم مانند آن ها چنین دلالت آشکاری دارد . در این دلالت کم تر از آسمان های هفت گانه نیست. این که آسمان همیشه در قرآن به لفظ جمع آمده و زمین همیشه به لفظ مفرد آمده ،معلوم می شود که آن دو با هم اختلاف دارند .زمین هم مانند آسمان هفتگانه نیست.(1)
2. ممکن است تقدیر جمله این باشد:"و خلق مثلهن الارض" بنا بر این نظر حرف"من" بیانیه است . معنایش این می شود :" زمین را هم مثل آسمان ها خلق کرد". بنا بر این نظر منظور از آسمان ها کرات آسمانی است . زمین هم مثل آن ها کروی خلق شده . بنا بر این نظر این آیه از معجزات علمی قرآن است. (2)
بنا بر این نظر "هفت" عدد کثرت است و آسمان ها همان کرات بیشمار هستند .
3. ممکن است همان گونه که خدا هفت آسمان آفریده ، در کهکشان هم هفت کره با شرایطی مثل شرایط زمین آفریده باشد. (3)
4.ممکن است منظور طبقات هفتگانه زمین باشد که مثل پوست پیاز همدیگر را احاطه کرده اند . اولینش همین پوسته زمین آست که ما بر آن زندگی می کنیم. (4)
5. ممکن است منظور قاره های زمین باشد که به وسیله اقیانوس ها احاطه شده اند . طبق جغرافیای جدید و قدیم تقسیم بندی های هفتگانه مختلف داشته است. (5)
6.ممکن است مراد از جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ"، این است که خدا از زمین چیزی ( موجودی) خلق کرده، مثل آسمان های هفتگانه، و آن عبارت است از انسان که موجودی است مرکب از ماده زمینی و روحی آسمانی، که در آن روح نمونه هایی از ملکوت آسمانی است. (6)
پی نوشت ها:
1. التحریر و التنویر، ج28، ص 304.
2. همان.
3. ترجمه المیزان،ج19،ص546.
4. همان.
5. همان،ص547.
6. همان.