گزارشی از بزرگداشت حافظ در مشهد

در همایش «گرامیداشت یادروز حافظ» از تمایز این شاعر در ادبیات غنی فارسی نسبت به دیگر شاعران، کلمات بنیادین شعر حافظ، آموزه‌های اخلاقی و تازگی زبان این شاعر سخن گفته شد.

گزارشی از بزرگداشت حافظ در مشهد

به گزارش ایسنا، در همایش «گرامیداشت یادروز حافظ» که در مجتمع فرهنگی کوهسر مشهد برگزار شد، پروفسور سیدحسن امین به تمایز حافظ در ادبیات غنی فارسی از دیگر شاعران تاریخ ادب از جنبه جامعیت و همه‌سونگری شعر او  در تمامی ابعاد ادبی اشاره کرد.


این شاعر و حافظ‌شناس همچنین در سخنان خود  به ابعاد منشورگونه شعر حافظ از منظر تغزلی و عاشقانه‌سرایی اشاره کرد و   واژه عشق را که سرمنشا هستی جهان است به عنوان مهمترین کلیدواژه شعر حافظ  دانست.

 سپس جلیل فخرایی  در این مراسم گفت: ما به قدرت و قوت ادبیات غنی‌مان در جهان سربلند هستیم . 

الهه معروضی در سخنانی با اشاره به  کلمات بنیادین شعر خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی از  نوع نگرش مثبت‌اندیشانه بر مبنای استفاده بجا و مناسب از نقش‌های مختلف کلمه بلبل در تشریح غیر مستقیم زوایای پنهان آدمی همچون انیما و انیموس و مراتب مختلف آن سخن گفت.

 این مدرس دانشگاه همچنین  به نقش گل با انیمای شاعران و بلبل به سبب نقش فصاحت‌گونه آن با گوهر مردانه و نقش آن در لطافت و نیز فصاحت طبع شاعرانه  اشاره کرد.

در ادامه مراسم، علیرضا قیامتی - شاعر و مدرس دانشگاه - به  آموزه‌های اخلاقی  و به نقش حافظ در تشریح و تبیین شان و منزلت انسانی و ارزش‌بخشی به جان آدمی و دوری از نخوت و خودپرستی اشار کرد و  حافظ را شاعری دعوت‌کننده به اخلاق حسنه انسانی  دانست. 

محمدرضا سرسالاری - شاعر - نیز در در این مراسم به نوگرایی در شعر حافظ و تازگی زبان این شاعر اشاره کرد و  زبان حافظ را به سبب عمق درک ادبی و زبانی این شاعر زبانی نو و امروزین برشمرد و اظهار کرد: می‌توان گفت شعر معاصر نیز به‌گونه‌ای وامدار زبان این شاعر زبانشناس است.


او  با ابراز تاسف از مغفول ماندن ادبیات معاصر در دانشگاه‌ها،  این نقیصه را موجب دور ماندن جوانان ادب‌آموخته ما از شعر معاصر و تحولات زبانی عصر حاضر عنوان کرد.


در این آیین  که به همت مجتمع فرهنگی کوهسر مشهد برگزار شد،  جمعی از اعضای شورای شهر و مسئولان فرهنگی حضور داشتند. رضا افضلی، حشمت سیدموسوی ، دکتر حسین صالحی ، جلیل فخرایی و تقی فتوت  شعرخوانی کردند و فرنگیس طوسی به شاهنامه‌خوانی و از برخوانی واقعه کشته شدن سیاوش پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر