روشهای تغییر شخصیت فردی و ایجاد عادت های خوب در زندگی

انسان موجودی است که بر اساس عاد‌ت‌هایش زندگی می‌کند و البته بسیاری از عادات خوشحال‌کننده نیستند

انسان موجودی است که بر اساس عاد‌ت‌هایش زندگی می‌کند و البته بسیاری از عادات خوشحال‌کننده نیستند. پس چگونه ما می‌توانیم عاداتمان را تغییر دهیم، عادات جدید بیاموزیم و شروعی دوباره داشته باشیم؟ ایجاد تغییر در عادات به معنی اضافه کردن یا کم کردن چیزی در خودمان است و باید بدانیم که آن چیست؟ ما اغلب فهرستی بلند بالا از کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم داریم و تصمیم می‌گیریم که همه آن کارها را با هم انجام دهیم و همیشه هم نتیجه منجر به شکست می‌شود. باید این را بدانید که شما اساساً در یک‌زمان فقط یک کار را می‌توانید انجام دهید و نباید به دنبال انجام چند کار به طور همزمان باشید؛ برای بررسی این موضوع با بنیتا همراه باشید.

گرفتن تصمیمات خاص برای تغییر یک عادت، اغلب یکی از راه‌های موفقیت است. ولی تنها داشتن تصمیم کافی نیست! تحقیقات نشان داده که بهترین راه برای گرفتن یک تصمیم، ایجاد تغییر و پایدار کردن آن، سیستمی است که هوشمند نامیده می‌شود؛ تصمیمات نیاز به خاص بودن دارند.
بعضی از مردم از استراتژی تعهد استفاده می‌کنند که ایده بسیار خوبی است. آن‌ها به مکان‌های عمومی رفته و هزینه‌هایی هم می‌کنند که البته همیشه هم برای ایجاد تغییر مؤثر نیست؛ اما نکته اینجا است که آن‌ها راهی برای مسئولیت‌پذیری خودشان پیدا کرده‌اند و یکی از بهترین راهکارهای تغییر شخصیتی، خودکنترلی بیش از حد است؛ اینگونه است که یک رفتار تبدیل به یک عادت می‌شود.
یکی دیگر از راه‌های تغییر رفتار، رفتن به انجمن‌هاست؛ رفتن به چنین مکان‌هایی به شما روحیه می‎دهد زیرا شما می‌دانید که به تنهایی قصد تغییر رفتار را ندارید و انسان‌های دیگری هم مثل شما هستند. شکستن هر چیزی و تبدیل آن به مراحل کوچک برای انجام دادن آن بسیار موثر است. هر زمان که شما توانستید هر چیزی را به گام‌های کوچک تبدیل کنید شما قادر به انجام آن خواهید بود. این ترفند کارآمدی شمارا بالا می‌برد. اگر شما کارآمدی خود را افزایش دهید احتمال موفقیت شما در تغییر رفتار و ایجاد عادت جدید به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

شخصیت شناسی
Credit: pixabay

بسیاری از افراد اغلب از خود می‌پرسند چرا؟ مطمئن شوید که شما در حال انجام کاری هستید که «دوست دارید» نه کاری که احساس می‌کنید مجبور به انجام آن هستید.
سوال اصلی این جاست که چه مدت‌ زمان برای تغییر در رفتار و ایجاد عادات جدید و شیوه نوین در زندگی لازم است؟ گفته می‌شود 90 روز و بعد از گذشت این مدت ‌زمان، آن رفتار جزئی از شما دور خواهد شد.

10 روش ساده برای ایجاد تغییرات بزرگ

شخصیت شناسی

Credit: pixabay

1- از عادات کوچک شروع کنید یکی را انتخاب کنید
2- آن‌ها را هوشمند، خاص و قابل‌سنجش کنید.
 3- به چیزی که می‌خواهید اضافه یا کم کنید فکر کنید.
 4-از خودتان بپرسید چرا؟ مطمئن شوید که این همان کاری است که خودتان دوست دارید انجام دهید و نه کاری که مجبور به انجام آن هستید.
 5- به انجمن‌ها و اجتماعات بروید و یا یک استراتژی تعهد برای خودتان بسازید
.6- از روابط خود کمک بگیرید سعی نکنید تنها باشید.
7- خودکنترلی داشته باشید.
 8- گام‌های کوچک بردارید.
 9- به خاطر افزایش کارآمدی خودتان در هر مرحله جشن بگیرید.
 10- رفتارهای جدید را در خود ثابت و ماندگار کنید.

اما مدل "تام بارتو" فردی که با موفقیت روش پیشرفته "ادوارد جونز" را به انجام رساند و از آن زمان تبدیل به یک مربی بزرگ در کسب‌ وکار و تجارت شد، مدلی است که برای ایجاد تغییر در رفتار و عادات بسیار مؤثر است. در اینجا با این روش و مراحل آن آشنا می‌شویم. او معتقد است که برای شکل‌گیری یک عادت در انسان سه مرحله لازم است که آن را با نام فازهای شکل‌گیری عادات معرفی می‌کند.

فاز 1 ماه‌ عسل

این مرحله از شکل‌گیری عادت با احساس "این کار آسان است" توصیف می‌شود. فاز ماه ‌عسل معمولاً نتایج الهام بخشی را خواهد داشت. به‌ عنوان ‌مثال یک نفر برای حضور در یک همایش انگیزه بسیاری دارد و چند روز اول بعد از همایش تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد می‌کند.

فاز 2 جنگ واسطه

الهام بخش بودن، ناپدید شده و مجموعه‌ای از واقعیت‌ها وارد می‌شود. فرد باید خود را در گوشه رینگ در حال مبارزه برای تکمیل عادات جدید و قدیم در نظر بگیرد. رمز ورود به فاز سوم پیروزی سه‌ به ‌دو در جنگ واسطه‌ها است. این مرحله بسیار مهم است؛ برای پیروز شدن استفاده از فن‌های زیر توصیه می‌شود.
1- تشخیص؛ تشخیص برای برنده شدن در مبارزه ضروری است. هنگامی‌که وارد مبارزه می‌شوید به ‌سادگی به خود بگوئید: من وارد مبارزه شده‌ام و برای حرکت از گذشته نیاز به پیروزی دارم. پیروزی در مرحله اول، مراحل بعد را ساده‌تر می‌کند. برعکس هنگامی‌که شما شکست را انتخاب می‌کنید به‌ آسانی در مراحل بعدی شکست می‌خورید.
2- دو سؤال از خود بپرسید اول اینکه اگر من این کار را انجام دهم چه احساسی خواهم داشت و سؤال دوم اینکه اگر این کار را انجام ندهم چه احساسی خواهم داشت؟ به خودتان اجازه دهید که احساس مثبت برای پیروزی داشته باشید و احساسات منفی را کنار بگذارید.
3- تجسم زندگی؛ اگر دو فن بالا باعث ایجاد فعالیت و واکنش در شما نشد، زندگی خود در پنج سال بعد درصورتی‌که هیچ تغییری در خود ایجاد نکرده‌اید را تجسم کنید و در نهایت اینکه با خودتان صادق باشید و به خودتان اجازه دهید که احساس کنید زندگی‌تان در صورت عدم‌ تغییر چگونه خواهد شد؟

فاز 3 طبیعت دوم

 ورود به فاز طبیعت دوم معمولاً با احساس گیرکردن در شیار توصیف می‌شود. در این فاز سه وقفه وجود دارد که اگر اتفاق بیفتد فرد را به مرحله قبلی باز می‌گرداند.
1- هیولای دلسردی؛ بعضی از افراد اجازه می‌دند افکار منفی آن‌ها را دلسرد کنند؛ افکاری مانند: این کار شدنی نیست و هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.
2- اختلال؛ فرد یک تغییر قابل ‌توجهی را در الگوهای فعلی خودش امتحان نمی‌کند (مرخصی، تعطیلات پایان سال، تعطیلات آخر هفته و بیماری).
3- گول زدن موفقیت؛ فرد شروع به تمرکز بر روی نتایج مثبت و فکر کردن می‌کند: من یک فرد خاص هستم، من سرانجام می‌فهمم که چگونه بدون مراحل بزرگ و طولانی به نتایج بزرگ دست پیدا کنم.

اگر شما یک وقفه را تجربه کرده و به مرحله قبل برگشتید و بعد مجدداً با پشت سر گذاشتن مشکل به مرحله طبیعت دوم برگشتید، درواقع سه ‌به ‌دو پیروز شده‌اید.

می توانید یک نگاهی هم به «آیا خوشحالی؟» بیندازید.

منبع: بنیتا


 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر