ماهان شبکه ایرانیان

عجیب ترین برج ها و سازه های جهان [قسمت سوم]

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر حوصله‌تان سر رفته است باید برای رهایی از این شرایط به دنبال چیزهای عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده بروید

همان‌طور که به یاد دارید گفتیم که اگر حوصله‌تان سر رفته است باید برای رهایی از این شرایط به دنبال چیزهای عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده بروید. به نظر شما وجوه اشتراک عجایب 7 گانه چیست؟ چه چیزی از این عجایب است که همه آن‌ها را خاص کرده است؟ آیا به معماری علاقه دارید؟ چه چیزهایی درباره‌ی آن می‌دانید؟ چقدر درباره معماری برج‌ها و سازه‌های ساخته دست بشر اطلاع دارید؟ برخی از این برج‌ها با الهام از طبیعت و جهان هستی ساخته‌شده‌اند، برخی بسیار بسیار بلند و برخی نیز معماری بسیار عجیبی دارند؛ مثلا بزرگ‌ترین سازه‌ی اهرام ثلاثه مصر نیز به نام خوفو برای مدت 4000 هزار سال، عنوان بلندترین بنای دنیا را در اختیار داشت یا برای نمونه غول رودس 33.5 متر ارتفاع داشت و با غرور بر فراز دریای مدیترانه قد علم کرده بود تا اینکه یک زلزله این سازه برنزی را به زانو در آورد. خب حرف از سازه‌های قدیمی شد ولی وقتی که حرف از بناهای غول پیکر و عجیب‌وغریب می‌رسد، مهندسی مدرن یک گام جلوتر است. امروز می‌خواهیم در بنیتا درباره‌ی دسته‌ی سوم بحث کنیم و با یک ماجراجویی کوچک سری به بعضی نقاط جهان بزنیم و برج‌های عجیب‌وغریب را به شما معرفی کنیم.

 برج کپیتال گیت، ابوظبی امارات

برج‌های شگفت‌انگیز

حتما درباره‌ی ثروت‌های اعراب حاشیه خلیج‌فارس شنیده‌اید. آن‌ها به زیبایی و خاص بودن بناهایشان خیلی اهمیت می‌دهند و همیشه به دنبال چیزهایی هستند که در دنیا تک باشد و بناهایی را درست می کنند که کسی نتواند سال‌های سال هم چیزی مانند آن‌ها ایجاد کند. یکی از این پروژه‌ها، سازه‌ی کپیتال گیت با شکوه است که در ابوظبی امارات قرار دارد. این برج، 4 برابر از برج پیزا در ایتالیا کج تر است.

اغلب معماران آسمان خراش‌ها دوست ندارند که سازه‌هایشان شکلی خمیده و کج پیدا کند و از حالت صاف و عادی خود خارج شود. این باور به حدی رسیده است که اگر بنایی پس از ساختش، کمی کج شود، این باور را به بیننده‌ی آن می‌دهد که معماری و طراحی این ساختمان دارای یک نقص بوده است.

برای مثال برج کج پیزا در ایتالیا روی زمینی سست ساخته‌شده و به همین دلیل ازیک‌طرف به سمت زمین منحرف‌شده است. اما این برج مشهور حدودا چهار درجه از مرکز خود به سمت کناره انحراف دارد.

اماگاهی پیش می‌آید که برخی از طراحان و معماران از روی عمد و بر اساس یک طرح، تصمیم می‌گیرند که برج‌های خود را به‌صورت کج طراحی کنند.

برج کاپیتال گیت حدود 160 متر ارتفاع دارد و دارای 35 طبقه است، این برج کمی زاویه دار است و طبق اندازه گیری ها 18 درجه زاویه برای این برج  تعیین شده است که پیش از ثبت شدن در کتاب گینس به دقت مورد آزمایش قرار گرفت. ساخت این بنا در سال 2005 کلید خورد و قرار شد که به عنوان نماد شهر ابوظبی باشد. همان‌طور که گفتیم، این برج خمیده‌ترین سازه‌ی جهان است و با 18 درجه انحنا به سمت غرب طراحی‌شده است. خیلی‌ها برایشان سؤال بود که چطور این ساختمان می‌تواند در مقابل زلزله هم به خوبی مقاومت کند، در همین راستا معماران سعی کرده‌اند که هسته مرکزی را در جهت مخالف خمیدگی قرار دهند تا تعادل ایجاد شود.

برج‌های شگفت‌انگیز

مهندسان برای حل این معضل بیش از 490 ستون را در عمق 30 متری زمین کار گذاشتند و پی های بسیار محکمی را با بهره‌گیری از یک سطح توری تقویت‌شده با فولاد ساختند.

آن‌ها در مرحله‌ی بعد، سازه‌ای به نام هسته‌ی پیش خمیده را روی این فونداسیون(پی) قراردادند؛ نوعی ستون بتنی تقویت‌شده با فولاد که پوششی از اسکولیوز آن را در برگرفته است. بهتر است بدانید که کارگران این ساختمان مجبور بودند که در زمان ساخت و ساز این برج با شکوه، قالب‌های الماسی شکلی را با در نظر داشتن تغییر اندک زاویه‌ی بنا برش دهند و روی آن قرار دهند.

دفتر مرکزی تلویزیون چین

برج‌های شگفت‌انگیز

در اینجا می‌خواهیم یکی دیگر از برج‌های آسیایی را برای شما به تصویر بکشیم؛ یعنی برج دفتر مرکزی کشور پهناور چین که در نگاه نخست بیشتر شبیه به یک نقاشی به نظر می‌آید که گویی از حلقه‌های بی‌پایان و راه‌پله‌هایی ساخته شده که هیچ‌گاه تمام نمی‌شوند.

این سازه عجیب و غریب در سال 2012 میلادی و بعد از اتمام پروسه‌ی 10 ساله طراحی‌اش افتتاح شد. امروز شما در هر جای شهر پکن که بایستید می‌توانید این سازه عجیب و غریب را مشاهده کنید. این بنا در کنار استادیوم «آشیانه پرنده» و سازه «مکعب آبی» که از نمادهای المپیک سال 2008 محسوب می‌شوند، به نمادی برای کشور بزرگ چین تبدیل شده است.

ظاهرا طراحی این بنا را خود چینی‌ها انجام نداده‌اند و از طراحان هلندی شرکت (OMA) کمک گرفته‌اند. و قصد طراحی ساختمانی با این شکل را، ساخت یک رقیب برای آسمان‌خراش‌های تکراری و خسته کننده بیان کرده‌اند.

برج‌های شگفت‌انگیز

نمایی که در تصویر می‌بینید با اتصال دو برج کج به یکدیگر (از بالا و پایین) ایجادشده است. یکی از این دو برج 54 طبقه دارد و در زمینی به مساحت 234 متر بناشده است. برج دوم نیز 44 طبقه دارد و در یک زمین 210 متری احداث‌شده است.

خانه‌های مکعبی، هلند

برج‌های شگفت‌انگیز

نگاهی به‌عکس بالا بیندازید، قسمت پایینی سازه‌ها شکلی عادی دارد، ولی اصل ماجرا درباره‌ی نیمه بالایی و شکل عجیب و مربعی آن است. این خانه‌ها در شهر روتردام هلند ساخته‌شده‌اند که تاریخ طراحی و پیاده‌سازی آن‌ها به 1984 میلادی برمی‌گردد. در این مجموعه خانه ها با زاویه‌ی 54 درجه ساخته شده اند و ظاهرا در این جنگل حدود 38 مکعب وجود دارد. مساحت هر آپارتمان حدود صد متر مربع است و یک چهارم فضای خانه به دلیل نوع معماری مکعبی بلا استفاده مانده است. این خانه‌های عجیب با یک دلیل جالب طراحی‌شده‌اند و قصد طراحی آن‌ها به نمایش گذاشتن اهمیت جنگل است.

برج‌های شگفت‌انگیز

هر خانه نماد یک درخت است و با ساخت چند خانه سعی بر آن شده است که یک جنگل مصنوعی کوچک را در دل شهر بنا کنند. ابتدا سه نسخه آزمایشی از این بناهای مکعبی در سال 1974 میلادی ساخته شد و سپس در بین سال‌های 1977 تا 1984 بقیه‌ی خانه‌ها ساخته شد. در برنامه‌ریزی اولیه قرار بود 55 خانه درختی شکل ساخته شود ولی بنا به دلایلی این تعداد به 38 عدد کاهش یافت. این خانه‌ها هم‌اکنون به یک جذابیت برای شهر نوتردام هلند تبدیل‌شده‌اند و توریست‌هایی را برای تماشای جذابیت خود به این شهر کشانده‌اند.

قسمت قبل را در « عجیب ترین برج ها و سازه های جهان [قسمت دوم]» ببینید.

 منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان