همواره یکی از موارد قیاس مابین خودروسازان ایرانی با همتایان جهانی، مواردی همچون هزینههای تحقیق و توسعه بوده است. بهرغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه راهبردی صنعت خودرو تا سال 1404 پیشبینی کرده که شرکتهای خودروساز در سالجاری یک درصد فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کنند، اما به گفته یکی از مدیران شرکتهای خودروساز کشور در حال حاضر 6/ 0 درصد از فروش خودرو صرف تحقیق و توسعه میشود.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924310444.jpg)
این موضوع در حالی است که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا 3 تا 5 درصد فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924310741.jpg)
از آنجا که تحقیق و توسعه نقش جدی در تغییرات تکنولوژیک صنعت خودروسازی دارد، بسیاری از خودروسازان جهانی رقم قابلتوجهی را به این کار اختصاص میدهند. در این بین خودروسازان اروپایی و آمریکایی درصد بیشتری از سرمایه خود را صرف این موضوع میکنند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924320034.jpg)
حال در این زمینه میتوان به هزینه 1/ 5 درصدی تحقیق و توسعه شرکت جنرال موتورز، هزینه 5 درصدی تحقیق و توسعه رنو، هزینه 7/ 4 درصدی فورد در تحقیق و توسعه اشاره کرد. در این بین چینیها هزینه کمتری را برای تحقیق و توسعه در نظر گرفتهاند که در این زمینه میتوان به هزینه 4/ 1 درصدی چانگان و 9/ 0 درصدی شرکت جیلی اشاره کرد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924320212.jpg)
مورد دیگری که در همین رابطه لازم به ذکر است، این بوده که شرکتهای خودروساز جهانی از طریق افزایش هزینه تحقیق و توسعه خود توانستهاند در بحث توسعه محصولات خود روند موفقی را دنبال کنند که همین موضوع یکی از دلایل عدم توسعه خودروسازان داخلی پیرامون بیتوجهی به تحقیق و توسعه محصولات تولید شده در داخل کشور است.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924320392.jpg)
در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو پیشبینی کرده که از جمله آن افزایش سهم تحقیق و توسعه در شرکتهای خودروساز است.به عقیده کارشناسان، تحقیق و توسعه موتور تغییرات تکنولوژیک در این صنعت به حساب میآید.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/02/0924320561.jpg)
این موضوع در شرایطی اهمیت دارد که با ورود صنعت خودرو جهان به مرحله نوینی از توسعه، اقتصاد مبتنی بر تولید جای خود را به اقتصاد مبتنی بر دانش و اطلاعات داده است و با توجه به این موضوع، بنابراین توسعه مراکز تحقیق و توسعه در خودروسازیها موضوعی اجتنابناپذیر است.