آرامگاه سعدی ؛ ۱ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ سخن

آرامگاه سعدی ؛ ۱ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ سخن جمعه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - فرهنگ و هنر,اماکن دیدنی,فرهنگی,گردشگری,خبر ایران زمین همواره مشاهیر و نام آورانی بزرگی داره که در طول تاریخ تا کنو ...

ایران زمین همواره مشاهیر و نام آورانی بزرگی داره که در طول تاریخ تا کنون مایه افتخارات ملت خود بوده و هستن. زمانی که این نام آوران در قید حیات بودند، راهنما و الهام بخش مردم زمان خود و بعد از اینکه دار فانی رو وداع کردن شعرها و حکایت هاشون راهگشای همگان شده اند. سعدی شیرازی هم نمونه ی کامل و برجسته ی این مشاهیر هست که در قرن هفتم درشیراز زاده شد و در  همان شهر هم درگذشت و اهل ادب به اون لقب استاد سخن و شیخ اجل رو دادند. مقبره سعدی، این شاعر فارسی زبان در یکی از دامنه های کوه شیراز وجود داره و امروزه هم  یکی از زیباترین اماکن دیدنی شیراز محسوب میشه. در 1 اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی ، نهاد ها و ارگان های فرهنگی فارسی و سعدی پژوهان بر آرامگاه سعدی شیرازی رفته و با نکوداشت پیام آور انسانیت این روز رو گرامی میدارند. در ادامه با ما همراه شین تا سفری کوتاه به مزار شیخ سخن داشته باشیم ...

سعدیه شیراز

لحظاتی در باغ مقبره ...

سعدی مهربان، میزبان مهمان نوازیست که باغ آرامگاهش با گل های رنگارنگ تزیین شده و در کنار عطرخوشی که این گل ها دارند به شما خوش آمد میگویند. انگار که همه چیز آماده ورود شما به این مکان هست. به هر طرف از باغ که مینگری تنها عشق و زیبایی میبینی و در هر قدمی که برمیداری حس میکنی اشعار گلستان به گونه ای خاص در گوش تو نجوا میشوند و آن لحظه هست که تو به خودت قول میدی تا گلستان و حکایاتش رو از بر شی و با استاد سخن هم بوسیله اشعار نابش هم سخن شوی. حال که به ابیات رسیدیم با خواندن چند خط وارد مزار شیخ سخن شویم واین مکان که جزو اماکن دیدنی شیراز هم  محسوب میشه رو با هم ببینیم.
کل شى هالک و انت الباقى‏
کریم السجایا، جمیل الشمیم‏
نبى البرایا، شفیع الامم …

آرامگاه سعدی

میهمان آرامگاه سعدی ...

بعد از به خاک سپردن شیخ سخن، بعدها کریم خان زند عمارتی دو طبقه از آجر و گچ رو بر مقبره سعدی برپا کرد. در طبقه اول اتاقی هست که در قسمت شرقی قرار داره و آرامگاه استاد سخن دراین مکانِ و در اتاق غربی هم شوریده، شاعر نابینای شیرازی دفن شده. فتحعلی خان بعدها به مرمت این بنا پرداخت و در سال 1327 مقبره فعلی، به طرح مهندسین بر جای ساختمان قدیمی ساخته شد. در آرامگاه سعدی شش کتیبه برگزیده از گلستان ، بوستان ، قصاید ، بدایع و طیبات وی بر دیواره ها قرار گرفته و نوشته ای هم در مورد چگونگی ساخت بنا در ضلع غربی وجود داره. این مجموعه یکی از برجسته ترین مکان ها در مجموعه اماکن دیدنی شیراز محسوب میشه.

آرامگاه سعدی

اشعار کتیبه ها و نوشته های مقبره سعدی ...

قصیده ای که در ضلع ضلع غربی آرامگاه سعدی :
خوش است عمر ، دریغا که جاودانى نیست
پس اعتماد بر این چند روز فانى نیست …
قصیده های موجود در ضلع شرقی مقبره سعدی :
بسى صورت بگردیده است عالم
وز این صورت بگردد عاقبت هم …
ابیاتی از بوستان که در ضلع شمال شرقی قرار گرفته:
الا اى که بر خاک ما بگذرى‏
به خاک عزیزان که یاد آورى …
حکایتی از گلستان موجود در ضلع جنوب شرقی مقبره سعدی:
"یاد دارم که با کاروان همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه اى خفته . شوریده اى که در آن سفر همراه ما بود ، نعره اى برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت . چون روز شد گفتمش : آن چه حالت بود . گفت : بلبلان را دیدم که بنالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه ، و غوکان در آب و بها یم از بیشه اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته"
غزلى از طیبات در ضلع شمال غربی:
به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست‏

آرامگاه سعدی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان