ماهان شبکه ایرانیان

چه موادی نباید در لوازم آرایشی و بهداشتی به کار روند؟

پلیمرهای حالت‌دهنده این مواد باعث حفظ رطوبت در پوست یا مو می‌‌شوند. گلیسیرین که یک ترکیب طبیعی از روغن‌های گیاهی و چربی‌های حیوانی است، معمولاً برای کاربرد در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌شود

چه موادی نباید در لوازم آرایشی و بهداشتی به کار روند؟
همه افراد از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند تا با پیری مقابله کنند، درخشش پوست خود را افزایش دهند، جوش‌ها را از بین ببرند، از نور خورشید در امان باشند، پوست را تغذیه کنند و مرطوب نگهدارند، وزن خود را پایین بیاورند و غیره.

تمام این لوازم آرایشی و بهداشتی توسط مردان و زنان به کار می‌رود؛ اما بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زنان روزانه حدود 12 محصول بهداشت شخصی استفاده می‌کنند. این در حالی است که مردان کمتر از نیمی از این تعداد به کار می‌برند.
بسیاری از افراد به دنبال محصولاتی هستند که از مواد اولیه سالم و غیرسمی ساخته شده باشد. متأسفانه، شناسایی این که کدام مارک‌ها واقعاً برای پوست مفید هستند، برای مصرف‌کنندگان دشوار است؛ زیرا برچسب‌هایی که ادعا می‌کنند محصول موردنظر، طبیعی یا ارگانیک است، در واقع معنای خاصی ندارد.
معمولاً هیچ سازمان دولتی بر شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی نظارت ندارد.
سازمان غذا و داروی آمریکا اختیاراتی در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی دارد. با این حال، محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد اولیه آن‌ها، قبل از عرضه در بازار مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و تنها مواد افزودنی رنگی آن‌ها از قبل بررسی می‌شود؛ به عبارت دیگر، سازمان غذا و دارو آمریکا بررسی نمی‌کند که آیا کرم ضدآفتاب، 100 درصد ارگانیک است یا خیر. علاوه بر این، این سازمان نمی‌تواند درخواست فراخوان برای محصولات خطرناک را بدهد.
از طرف دیگر، سازمان غذا و داروی آمریکا می‌تواند علیه شرکت‌های تولیدکننده‌ای که لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی یا دارای برچسب اشتباه عرضه می‌کنند، اقداماتی انجام دهد.
سازمان غذا و داروی آمریکا نمی‌تواند لوازم آرایشی و بهداشتی را همان‌گونه که غذاها و داروها را نظارت می‌کند، از نزدیک بررسی کند. حائز اهمیت است که شما به عنوان یک مصرف‌کننده، نقش مؤثرتری در اتخاذ تصمیمات سالم‌تر برای خرید این محصولات داشته باشید. توجه داشته باشید برخی از مواد شیمیایی موجود در این محصولات که قرار است روی صورت یا بدنتان استفاده کنید، ممکن است سمی باشند.

مواد اولیه‌ای که استفاده از آن‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع است
طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از مواد اولیه زیر در محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع است.

مواد اولیه‌ای که به صورت محدود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد
طبق گفته سازمان غذا و داروی امریکا از مواد اولیه زیر می‌توان در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کرد؛ اما از نظر قانونی این مواد تحت نظارت هستند.
  • هگزاکالروفن
  • ترکیبات جیوه
  • ضدآفتاب‌ها در لوازم آرایشی
مواد اولیه‌ دیگری که استفاده از آن‌ها محدودیت دارد
سازمان Environmental Working Group یا (EWG) یک سازمان غیردولتی است که به مصرف‌کنندگان در مورد آنچه واقعاً در محصولات موجود در بازار به کار می‌رود، آموزش می‌دهد. محصولاتی که این سازمان در مورد آن‌ها آموزش می‌دهد، عبارت‌اند از ضدآفتاب‌ها، محصولات مختص پوست، محصولات آرایشی، خمیردندان، محصولات مختص کودکان و غیره. این سازمان پیشنهاد می‌کند از مواد اولیه زیر در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نشود.
برای کمک به اتخاذ تصمیمات درست، در ادامه چهار دسته مهم از مواد اولیه‌ای که در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند. آورده شده است. بسیاری از مواد اولیه نامطمئنی که در بالا گفته شد، به یک یا چند دسته زیر تعلق دارند.

عامل فعال در سطح
عاملان فعال در سطح در تمام محصولاتی که برای شستشو استفاده می‌شوند، وجود دارند. این مواد، حلال‌های روغنی تولید شده توسط پوست را می‌شکنند. زمانی که روغن‌ها بشکنند، می‌توان با کمک آب آن‌ها را شست. عاملان فعال در سطح با مواد دیگری مانند رنگ، رایحه و نمک در محصولاتی مانند کرم پودر، شامپو بدن و لوسیون بدن ترکیب می‌شوند. این مواد، محصولات را غلیظ‌تر کرده، به‌ آن‌ها اجازه می‌دهند به طور یکنواخت گسترش یابند، کف کنند و تمیز نمایند.

پلیمرهای حالت‌دهنده
این مواد باعث حفظ رطوبت در پوست یا مو می‌‌شوند. گلیسیرین که یک ترکیب طبیعی از روغن‌های گیاهی و چربی‌های حیوانی است، معمولاً برای کاربرد در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی تولید می‌شود. این ماده قدیمی‌ترین، ارزان‌ترین و معروف‌ترین پلیمر حالت‌دهنده است.
در محصولات مختص مو، پلیمرهای حالت‌دهنده آب را جذب کرده و مو را از طریق متورم کردن ساقه مو، نرم می‌کنند. همچنین این مواد باعث می‌شود محصول خشک نشود. این مواد به دوام بو کمک کرده و از انتشار بو از بطری‌های پلاستیکی و تیوب‌های بسته‌بندی جلوگیری می‌کنند. در محصولاتی مانند کف ریش، این مواد باعث می‌شوند محصول موردنظر حس روانی، لیزی و غیرچسبناکی ایجاد کنند.

مواد نگه‌دارنده
مواد نگه‌دارنده، موادی هستند که به محصول اضافه می‌شوند و نگرانی‌های زیادی برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورند. این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها به کار می‌روند. مواد نگه‌دارنده، عمر محصول را زیاد کرده و از بروز عفونت در پوست یا چشم توسط محصولات جلوگیری می‌کنند. صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی یک سری محصولات به اصطلاح خودمحافظ تولید کرده که در آن‌ها، از روغن‌ها یا عصاره‌های گیاهی استفاده شده و به عنوان مواد نگه‌دارنده طبیعی عمل می‌کنند. تحقیقات نشان دادند برخی از این مواد نگه‌دارنده گیاهی دارای خواص ضدبو، ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان هستند. با این حال، این مواد طبیعی نیز ممکن است باعث تحریک پوست شده و عکس‌العمل‌های آلرژیک ایجاد کنند. همچنین بسیاری از این مواد، بوی تندی دارند که باعث ناراحتی افراد می‌شود.

رایحه
اگرچه رایحه جزو مواد اولیه اصلی ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب نمی‌شود؛ اما می‌تواند مضرترین بخش یک محصول باشد. اغلب اوقات رایحه دارای مواد شیمیایی است که ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود. احتمالاً بهتر است از خرید محصولاتی که دارای عبارت رایحه یا Frangrance در فهرست مواد اولیه خود هستند، اجتناب کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان