یثربی مطرح کرد؛

همه کتاب ها می توانند انسان را شگفت زده کنند/جامعه ما فراغت ندارد

یحیی یثربی گفت: هر کتابی می تواند انسان را شگفت زده کند چرا که حاصل ذوق و تلاش سال ها تفکر یک انسان است.

همه کتاب ها می توانند انسان را شگفت زده کنند/جامعه ما فراغت ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی «شابک» با حضور سید یحیی یثربی استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه و عرفان، از شبکه سه سیما پخش شد و یثربی در ابتدای این برنامه درباره وضعیت مطالعه در کشور گفت: من از وضع مطالعه در کشور راضی نیستم نه از آن جهتی که کتاب کم چاپ می شود ؛ کم فروش میرود و من درآمدی ندارم یا خیلی کم دارم؛ نه. از آن جهت که کتابخوانی و مطالعه عشق من است ولی می بینم که وضعیت خوبی ندارد.

وی افزود: مشکل جامعه ما نداشتن فراغت است. یکی از نکاتی که ارسطو مطرح کرده در باب فراغت است. فراغت را ارسطو اینگونه مطرح کرده که شما باید هشت ساعت کار کنید که زندگی بچرخد هشت ساعت استراحت کنید که بتوانید دوباره کار کنید و هشت ساعت هم اختصاص به حال خودتان دارد. تئاتر بروید، فیلم ببینید،  مطالعه کنید، مسجد بروید بلاخره ثروت برای سازندگی و غنا بخشیدن به خود ماست، بالا بردن سطح فکر خود ماست. این فراغت دو گونه مطرح است یکی اینکه انسان احتیاج به کار زیاد نداشته باشد و یکی این که آسایش فکری داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مطالعه کتاب های مختلف گفت: اگر با عشق و علاقه وارد کتابخوانی شویم، هر کتابی آدم را شگفت زده می کند. چون خواننده یک مبلغ ناچیزی می دهد و یک کتاب می خرد و به خانه می برد. اما نویسنده برای نوشتن آن کتاب سال ها سوخته و سال ها دقت و عبارت سازی کرده است. از این جهت هر کتاب می تواند انسان را شگفت زده کند چرا که حاصل ذوق و تلاش سال ها تفکر یک انسان است.  

وی افزود: کتابی که مرا شگفت زده کرد بعد از جزوه ای که در مورد فضا و سال نوری و ستاره شناسی در دوران طلبگی خواندم، کتاب تاریخ فلسفه بود که تاثیر فراوانی بر زندگی ام گذاشت.

یثربی با تاکید بر ضرورت توجه به عقلانیت گفت: من به جوانان جامعه توصیه می کنم کتاب بخوانند؛ چه رمان چه کتاب دینی و چه کتاب های تاریخی یا فلسفی که رگه ای از عقلانیت در آن کتاب باشد. من احساسم این است که ما در شرایط کنونی جهان بیش از هر چیز به عقلانیت نیاز داریم . فکر کنند چه کتابی بخوانند که آنها را از خواب غفلت بیدار کند. عقلانیت همه چیز را با شکوه می کند و زیبا نشان داده و کارآمد می کند اما برخورد غیر عقلانی همه چیز را مبهم میکند و از کارایی عقب می ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر