در میان برندهای بریتانیایی تبار، بربری حرف اول را می‌زند. این برند مشهور بیش از 160 سال سابقه در طراحی و تولید پوشاک، محصولات چرمی، عینک، ساعت و محصولات آرایشی دارد و طرح‌هایی را با نام خودش در جهان مد شناسانده که نامش دیگر از این عرصه پاک شدنی نیست. بربری یکی از ثروت‌مندترین شرکت‌های تولیدی جهان است که در سال 2013 از سوی" اینتر برند"، در رتبه هفتاد و هفتم با ارزش‌ترین نام‌های تجاری جهان، شناخته شد. بخشی از سهام کمپانی بربری در بازار بورس لندن مبادله می‌شود.

زندگی‌نامه توماس بربری

توماس بربری، طراح بریتانیایی در 27 اوت 1835 در بروکام گرین بریتانیا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه روستایی محل تولدش گذراند و در نوجوانی در یک پارچه فروشی مشغول به کار شد. در سال 1854 هنگامی که توماس 21 سال داشت، نخستین بوتیک خود را در باسینگستوک بریتانیا افتتاح کرد. در ابتدا بوتیک بربری انواع مختلف پارچه را می‌فروخت اما توماس بربری خیلی زود فهمید طراحی، تولید و فروش پوشاک از فروش پارچه بهتر است و از سال 1870 تمرکز خود را بر تولید پوشاک به ویژه کت و بارانی گذاشت. پوشاکی که در هوای همیشه بارانی و سرد انگلیس طرفدار زیادی داشتند. در سال 1880 بربری پارچه گاباردین را ابداع کرد. این پارچه محکم و ضد‌آب، برای بارانی مردانه بسیار مناسب بود. تولید پارچه گاباردین، نقطه عطفی در شهرت جهانی بربری محسوب می‌شود و دیری نگذشت که محصولات بربری در دنیای مد شناخته شده و به نام burberry of London معروف شد. (که هم اکنون هم بعضی از لوگوهای این کمپانی به این نام نوشته می‌شود.) در سال 1891 بربری نخستین بوتیک خود را در محله "هیمارکت" لندن افتتاح کرد.

نخستین فروشگاه بربری

توماس بربری سرانجام در 4 آوریل 1926 در شهر کوچک هوک، در سن 90 سالگی در گذشت و مدیریت کمپانی را دو فرزندش برعهده‌گرفتند.

توماس بربری

لوگوی بربری

لوگوی زیبا و نمادین این برند در سال 1901 طراحی شد؛ مرد اسب‌سوار که سپر به دست دارد. این سپر نماد حفاظت و مرد اسب سوار نماد غرور، افتخار، خلوص و عظمت است. کلمه لاتین Prorsum به معنی رو به جلو یا پیشرفت است. این لوگو در سال 1904 ثبت شد و در محصولات مختلف این برند به کار گرفته شد.

لوگوی بربری

بربری پس از در گذشت بنیان‌گذار آن

کم‌کم توجه افراد سرشناس و سلطنتی به محصولات بربری جلب و شهرت آن دوچندان شد. هنرمندانی مثل هامفری بوگارت، آدری هپبورن و پیتر سلز و اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا از جمله مشتریان محصولات بربری بودند. این کمپانی تا سال 1955 یک کمپانی خانوادگی بود و بعد از آن به Great universal store واگذار شد. 

در حال حاضر کریستوفر بیلی، مدیر عامل اجرایی شرکت بربری از سال 2014 است. بیلی بین سال‌های 1994 تا 1996 طراح بخش لباس‌های زنانه شرکت دونا کاران بود، بعد از آن از سال 1996 تا 2001 طراح ارشد لباس‌های زنانه گوچی بود و از سال 2001 به بربری پیوست. او در اکتبر 2014 از سوی هیئت مدیره کمپانی بربری به سمت مدیر عاملی این کمپانی منصوب شد. این کمپانی امروزه 498 شعبه در سراسر جهان دارد.

بارانی‌های کلاسیک بربری با رنگ کرم ساده اما شیک، یکی از طرح‌های این برند از که همه جهان از آن تقلید می‌کند. ویژگی بربری از ابتدا تا امروز، حفظ سلیقه شیک و ساده انگلیسی است.

فروشگاه بربری

فروشگاه بربری