چرا کودک شما همیشه گرسنه است؟

گرسنگی تمام‌نشدنی کودک شما ممکن است علامت یک مشکل یا بیماری باشد. ما ۵ دلیل برای آن می‌آوریم.

چرا کودک شما همیشه گرسنه است؟

گرسنگی تمام‌نشدنی کودک شما ممکن است علامت یک مشکل یا بیماری باشد. ما 5 دلیل برای آن می‌آوریم.

یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها یا وظایف مادران رسیدگی به اشتهای کودکان است. برخی از کودکان هستند که به زور غذا می‌خورند و از خوردن بیزارند؛ به طوری که کم‌کم دچار فقر غذایی می‌شوند. اما در مقابل، کودکانی هم هستند که انگار شکمشان ته ندارد و همین طور بدون وقفه می‌خورند. البته، در بعضی‌ از کودکان که سابقاً اشتهای سالمی داشتند و به ناگاه دچار گرسنگی سیری‌ناپذیر می‌شوند، حتماً علامت یک بیماری یا عارضه جسمی وجود دارد.

ما در این مطلب 5 دلیل برای گرسنگی همیشگی کودکان می‌آوریم و به شما روش‌هایی برای حل این مشکلات یاد می‌دهیم:

1- کودک در حال وابسته شدن به غذا است

اگر کودک شما در ماشین است، ناراحت است یا مدت‌ها جلوی تلویزیون نشسته و ادعا می‌کند که گرسنه است، حتماً دارد یاد می‌گیرد که برای خوردن دلایل دیگری غیر از گرسنگی پیدا کند.

راه حل: برنامه غذایی خاص برای کودکان تنظیم کنید و در مکان معین به آنها غذا بدهید؛ نه این که در هر زمان و هر جا که دلشان خواست دستور غذا بدهند.

2- آنها حس می‌کنند از غذا محروم شده‌اند

پدیده‌ای در تحقیقات جهانی وجود دارد که “غذا خوردن بدون احساس گرسنگی” است. این حالت در کودکانی رخ می‌دهد که اضافه وزن دارند و در زمان صرف غذا از سوی والدین محدود می‌شوند؛ مثلاً ممکن است به دلیل چاقی، به کودک اجازه خوردن شیرینی زیاد یا ساندویچ دوم یا بشقاب دوم غذا داده نشود. در نتیجه این رفتار، او نسبت به خوردن وسواس و حساسیت بیشتری پیدا کند و سعی می‌کند هر وقت توانست غذای بیشتری بخورد.

راه حل: به جای غذا خوردن مرتب و روتین روی میز ناهارخوردی یا سر سفره، باید به کودکان اجازه دهیم تا خودشان هر وقت سیر شدند دست از خوردن بکشند. کودکانی که از غذا خوردن به میزان دلخواه محروم می‌شوند، ممکن است اول بیشتر بخورند اما کم‌کم وقتی سیر شدند دست از غذا خواهند کشید. وعده‌های متعادل با شیرینی معقول را در اختیار کودکان بگذارید و کم‌کم با پرخوری آنها مبارزه کنید. مطالعات نشان می‌دهد کودکان همین شیوه خوردن را به عنوان الگو انتخاب می‌کنند.

3- غذاها سیرکننده نیستند

یکی از مادران همیشه از این شکایت دارد و البته بیشتر بهت‌زده است که چرا کودکش هر ساعت گرسنه است. وقتی غذاهایی که کودک می‌‌‌خورد را بررسی کردند، متوجه شدند که کودک نیاز به چربی بیشتر دارد. مادر آن قدر بر روی غذاهای سالم مثل میوه‌ها و سبزیجات متمرکز شده بود که فراموش کرده بود چربی یک بخش سیرکننده در رژیم غذایی است و عنصر غذایی پرمصرفی است که کودک به میزان بیشتری در وعده‌هایش نیاز دارد. در موارد دیگر، مصرف بیش از اندازه غذاهای فرآوری‌شده کودکان را سیر نمی‌کند و آنها را در لبه گرسنگی نگه می‌دارد.

راه حل: غذا را در انواع گروه‌های غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای کودکان مهیا کنید تا اشتهای آنها را کنترل کند و آنها را سیر نگه دارد.

4- میز غذا عاری از غذاهای لذت‌بخش کودکان است

ممکن است کودک شما از شما خوردن سر باز زند زیرا میز غذا عاری از غذاهایی است که برای او جذابیت دارد. اگر هم کودک سر میز بنشیند، با یک بار گاز زدن  یکی دو لقمه غذا خوردن می‌گوید: «سیر شدم» و زود کنار می‌کشد. منتها یک ساعت بعد دوباره از شما درخواست میان‌وعده یا تنقلات می‌کند.

راه حل: غذا را به صورت خانوادگی میل کنید و حداقل یک چیز که کودک دوست دارد را سر میز بگذارید.

5- کودک شما در حال رشد جهشی است

گاهی اوقات کودکِ گرسنه فقط گرسنه است. رشد کودکان به صورت جهشی و ناگهانی است به این معنی که همیشه به همان میزان هر روز غذا نمی‌‌خورند. وقتی کودک در حال رشد است، گرسنه‌تر از حد معمول است و شاید برای بار دوم و سوم از شما درخواست غذا کند یا حتی وقتی از خواب بیدار می‌شود آماده غذا خوردن باشد.

راه حل: خبر خوب این است که با تغذیه روتین و همیشگی دریافتی غذا را منظم کنید و غذاهای سیرکننده با مواد خوراکی آشنا و ناآشنا به کودک بخورانید.

خوراک‌های مغذی را با عشق مادرانه‌تان به کودک خود بدهید و به تماشای رشد او بنشینید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان