آمانسیو اورتگا 28 مارس 1936 در شهر لئن اسپانیا به دنیا آمد. او اولین فروشگاهش را در سال 1975 در یکی از خیابان‌های مرکز شهر لاکرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد و نام آن را با الهام از یک فیلم کلاسیک سینمای یونان «زوربا» انتخاب کرد؛ اما کمی آن طرف‌تر از فروشگاه او کافه‌ای به همین نام وجود داشت و صاحب کافه از او درخواست کرد نام فروشگاه تغییر کند؛ در نتیجه اورتگا نام «زارا» را انتخاب کرد. او در آغاز کار اقدام به تولید لباس‌های ارزان قیمت و مطابق مد کرد و پس از موفقیت اولین فروشگاه، در سرتاسر اسپانیا شعبه‌های دیگری نیز افتتاح کرد.

آمانسیو اورتگا در ابتدای دهه 1980 میلادی با شعار «مقلد مد با پوشاک ارزان قیمت» صنعت پوشاک را متحول کرد و در حال حاضر، دومین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین فرد اسپانیا شناخته می‌شود.

آمانسیو اورتگا مؤسس و بزرگترین سهام‌دار شرکت ایندیتکس _بزرگترین شرکت در صنعت مد جهان_ است؛ که بنیان‌گذار بیش از صد شرکت نساجی است و عمده فعالیت‌های آن در زمینه طراحی، تولید و توزیع کالاهای صنعت نساجی متمرکز است. شرکت ایندیتکس بیش از 5500 فروشگاه در سراسر جهان دارد و شناخته‌شده‌ترین برند متعلق به شرکت ایندیتکس، زارا محسوب می‌شود که تمامی فروشگاه‌های با نام تجاری زارا، متعلق به این شرکت است. ایندیتکس دارای برندهای دیگری مانند: ماسیمو دوتی، برشکا، پول اند بیر، استرادیواریوس، تمپه و نام‌های تجاری دیگری است.

شرکت ایندیتکس

میزان دقیق دارایی‌های اورتگا نامشخص است؛ ولی مجله معتبر فوربز در رتبه‌بندی سال 2014 در فهرست ثروتمندترین افراد جهان، دارایی‌های وی را معادل 74 میلیارد دلار برآورد کرده‌است.

در دهه 80 میلادی شرکت زارا توسعه بین‌المللی خود را آغاز کرد و در سال 1980 برای اولین‌بار شعبه‌ای در پورتو واقع در پرتقال تاسیس کرد، سپس در سال 1989 در آمریکا و در دهه 1990 در فرانسه، مکزیک، یونان، بلژیک و سوئد شعبات خود را توسعه بخشید.

کمپانی زارا در حال حاضر در بیش از 73 کشور جهان نمایندگی دارد و تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن به 2100 شعبه می‌رسد. محصولات طراحی و تولید شده توسط این برند سرشناس شامل پوشاک زنانه و مردانه، کیف، کلاه و کمربند، زیورآلات، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس شب، لباس خواب، پوشاک کودکان و نوزادان و اجناس جانبی مانند دستکش، چتر، کیف پول، عطر و ادکلن و... لوازم منزل است.

فروشگاه زارا