فرادید؛ مقایسه و بررسی گزینههای متفاوت
در بازار سدانهای نیمه لوکس و شهری ایران، هیوندای سوناتا 2018،
رنو تالیسمان، فولکس واگن پاسات 2018، هوندا آکورد 2016، دیاس5 الاس 2017، اوپل
اینسیگنیا و کیا اوپتیما جیتی لاین 2017 نشان می دهد بیش از هر زمان دیگری بازار
سدانهای متوسط شهری از سوی رقبای اروپایی مورد هجوم قرار گرفته است. از سالهای
میانی دهه 80 میلادی که برای نخستین بار سدانهای ژاپنی اعم از ساختههای تویوتا،
نیسان و هوندا پای به بازار آمریکا به عنوام مهمترین بازار خودروی جهان گذاشتند
تا همین حال که در مرز آغاز سال 2018 میلادی هستیم، خودروهای ژاپنی رده متوسط در
کلاس سدانها همواره بهترین نمونههای موجود در جهان بودهاند که استاندارداهای
جدیدی را ورای نمونههای آلمانی، فرانسوی و آمریکایی در این کلاس باب کرده اند.
به گزارش فرادید، این بین ورود سدانهای دوقلوی کرهای یعنی سوناتا و اوپتیما از ابتدای قرن جدید و
البته تلاش چشمگیر خودروسازان کرهای در ارائه محصولاتی جذاب، کارا و ارزان موجب
شده تا جنگی تمام عیار در این رده در بازارهای جهانی شکل گیرد و حتی موج آن تا
بازار ایران هم ادامه یابد. این کلاس که محبوب بسیاری از علاقمندان به خرید خودروی
وارداتی است علیرغم تعرفههای بالای تجاری از یک تنوع مناسب برخوردار بوده و به
تازگی نیز یک میهمان فرانسوی را به نام دیاس 5 الاس به خود دیده است که گرچه
فروش چندان بالایی ندارد اما ویژگیهای خوبش باعث میشود تا رقبای مشهور را به
چالش بکشد. پاسات محصول برجسته فولکسواگن هم اخیرا در تهران رونمایی شده تا در
کنار دیگر اروپایی این نبرد یعنی اوپل اینسیگنیا 2017 یک هشت ضلعی جذاب را شکل دهد.
خریداران ایرانی حالا با آزادی انتخاب بالایی میتوانند به انتخاب خودرو در این
رنج بپردازند گرچه قیمتها به لطف تعرفههای بالای تجاری بهایی حدود 2برابر قیمت
واقعی هر محصول را روی دست مشتریان این کلاس میگذارد. در یک گزارش مفصل و مبسوط
سعی میکنیم 8 محصول جذاب این رده را با هم بررسی کنیم.
تویوتا کمری هیبرید
قدیمیترین، گرانترین و محبوبترین خودروی این
گروه است اما واقعا دیگر طرفدار چندانی ندارد. موجودی دلالان عزیز هم تمام شده و
کمتر نمونه صفر کیلومتری از کمری هیبرید فول یافت می شود. کیفیت بینقص موتور و
گیربکس در کنار اتاق راحت و بی صدا و سواری نرم باعث شده تا همچنان عاشقان تویوتا
به کمری 2016 دلخوش باشند.
پژو 508 جیتی لاین 2017
ارزانترین خودروی گروه است که در عین قیمت
پایین شایستگی بالایی دارد. موتور توربوی پژو در کنار فرم بدنه خشن و ایمنی بالا
کمک کرده تا 508 خودروی خوبی برای خانوادهها باشد مخصوصا که جعبه عقب جادار و
اتاق بزرگ است و توانایی حمل 5 سرنشین را دارد.
رنو تالیسمان 2018
ترکیبی ایدهآل از قیمت مناسب، زیبایی مثالزدنی،
امکانات خوب و ایمنی بالاست. در عین حال این خودروی فرانسوی مغرور به خوبی توانسته
به محبوب خریداران ایرانی تبدیل شود چرا که هندلینگ که بین عشاق اتومبیل یک فاکتور
اساسی است . تالیسمان در این زمینه گرچه همچنان در پس اینسیگنیا قرار دارد اما به
لطف قیمت کمتر و نیز گیربکس دوکلاچه دقیق و وزن کمتر، در سرعتهای بالا چیزی از
رقیب آلمانی کم ندارد.
اوپل اینسیگنیا 2018
شتاب عالی، اتاق لوکس، کابین جادار، بدنه کشیده
و کیفیت ساخت بالا در کنار فرم بدنه مشابه بیوک رگال همه و همه باعث میشود تا
اینسیگنیا محصولی لوکستر و مجللتر از سایر رقبا باشد اگرچه این خودرو برخی
کاربردهای رقبای شرقی یا محصولات اروپایی را ندارد.
دیاس5 الاس 2017
ضعیفترین موتور گروه را دارد اما خب کم مصرف و خاص و نسبتا زیباست.
دیاس کابین باکیفیتی دارد و به کمک چوب اعلا و چرم ناپا قادر است بسیاری از
خریداران را به خود جلب کند. البته خب هم اتاق کوچکتر و هم نام ناشناسی دارد و این
کار را برای برتری در بین این همه رقیب قدر سخت میکند و شاید ناممکن.
فولکسواگن پاسات 2018
جدیدترین عضو بازار ایت که انتظار میرود با استقبال گستردهای روبرو
شود. اگر اوپل یک آلمانی دو رگه با ژنهای آمریکایی است، این اصیل ترین خودروی
ساخت فولکس آلمان است که با داشتن سابقه خوب، ایمنی بالا، ظاهر شکیل، اتاق جادار و
مصرف پایین میتواند رقیبی تمام عیار برای رنو تالیسمان باشد. باید منتظر ورود
پاسات بود.
کیا اوپتیما جیتی لاین 2017
گرچه خودروی زیبا و ساپورتی است اما خب کمکم
بعد از 2 سال قدیمی شده و مصرف بالا، شتاب پایین و قیمت گرانش کار دستش داده است.
طرفداران بسیاری دارد و البته کیفیت ساخت خوبی دارد منتهی حضور محصولات برجسته
اروپایی کار را برای ادامه فروش بالای
اوپتیما سخت میکند.
هیوندای سوناتا هیبرید 2018
این پاکترین خودروی گروه است که اخیرا طراحی
ظاهری اش به کل تغییر کرده و به موتوری قویتر مجهز شده است گرچه فضای داخلی قدیمی
و سطح پایینتر استاندارد سوناتا باعث میشود تا همچنان در پس انبوه رقبای اروپایی
و البته بالاتر از دیاس، تویوتا و کیا در بازار حضور یابد.
نتیجه نهایی
در غیاب پدرخوانده گروه یعنی نیسان ماکسیما و نیز فقدان اتومبیل ایدهآلی
مثل هوندا آکورد 2018، جولان محصولات اروپایی چشمگیر است. کرهای های این بررسی
خودروهای بسیار خوبی هستند اما حضور 5 محصول اروپایی باعث شده تا کفه ترازو به سمت
سازندگان قاره سبز سنگینی کند و این بین به نظر میرسد ساختههای رنو و فولکس
بتوانند به مدد مجموعه کاملی که گرد آوردهاند اعم از رفاهی، ارتباطی، ایمنی،
زیبایی و فنی در بین خریداران جایگاه بهتری را به دست آورند. البته هنوز هم به نظر
میرسد وضعیت تالیسمان بهتر بوده تا پرچمدار برند لوزی برنده این مقایسه بزرگ
باشد.