فرادید؛ اطمینان به خودروهای شرقی پشیمانی ندارد اگرچه خودروسازان آلمانی یا آمریکایی هم میتوانند اتومبیل های باکیفیتی بسازند که مشتریان را پس از چند سال استفاده راضی نگه دارد. برای اطمینان از این مهم باید گزارش قابلیت اطمینان مشتری به خودرو که توسط موسسه جیدی پاور تهیه شده را بخوانید تا ببینید چطور در کنار لکسوس و پورشه، این بیوک و ب.ام.و هستند که سطح بالای رضایتمندی را برای مشتریان رقم زدهاند.
به گزارش فرادید، موسسه آمریکایی جی دی پاوردر حالی نتایج مطالعه قابلیت اطمینان خودروها در سال 2018 را منتشر کرد که گزارش تازه این نهاد علاوه بر نکات خواندنی بسیار خبر از افت شدید کیفی ساختههای فیاتکریسلر و رشد سطح رضایتمندی خریداران لکسوس دارد. گزارش 2018 همچنین نشان میدهد 3 خودروی وارداتی موجود در باازر ایران یعنی لکسوس آر.ایکس، هیوندای توسان و مرسدس بنز جیالکا در سه کلاس مختلف توانستهاند بالاترین سطح رضایتمندی را به خود اختصاص دهند. در کنار این سه خودروی آشنا، 8 اتومبیل دیگر هم که به کشور وارد نمیشوند توانسته بالاترین سطح رضایتمندی را در بین خریداران به دست آورند. این گزارش که دامنه آن بازار آمریکا را هدف قرار داده نحوه کار خود را روی ارزیابی میزان رضایت مالکان از خودروهای خود در یک تجربه ملموس سهساله اندازه گرفته و سنجیده است. در واقع نکته کلیدی گزارش این است که هر خودرو هنگام استفاده چه تعداد مشکلات و نقص را برای مالک خودروها ایجاد میکند.
اما در نمونه اخیر هم، تمرکز گزارش روی مدلهای 2015 و 2015به قبل بوده که در 3 سال گذشته توسط خریداران مورد استفاده قرار گرفته اند. این موسسه روی 177 مشکل مشخص هدفگذاری کرده است. رده بندی هم به این شکل بوده که بعد از ارزیابی دقیق، عدد به دست آمده هرچه پایینتر باشد کیفیت خودرو بالاتر است. در اریابی کلی، و بدون توجه به کلاسبندی خودروها، باز هم این لکسس است که با کسب نمره 99 بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. پورشه هم پس از لکسوس در رده دوم جدول ردهبندی قرار داشته و برای هر 100 خودروی تولیدی دقیقا 100 خطا از خود بروز داده است. جالب است که بیوک خودروساز قدیمی آمریکایی هم با قرار گرفتن در رده سوم توانسته شگفتیساز این گزارش باشد. محصولات بیوک در هر 100 مدل، تنها 113 عیب داشته اند.
پس از این 3 برند نیز کمپانیهای اینفینیتی و کیا قرار گرفتهاند که به ترتیب 120 و 122 خطا در هر 100 خروجی داشتهاند. هیوندای هم در کنار شورولت با دقیقا 124 خطا رده بعدی را به خود اختصاص دادهاند ضمن اینکه گروه خودروسازی تویوتا با چند پله سقوط، در کنار ب.ام.و ضمن کسب نمره 127، رتبه هفتم را در گزارش سال 2018 به دست آورده است. در عین حال لینکلن، نیسان، هوندا و آئودی با قرارگرفتن بالاتر از میانگین گروه، رتبه نسبتا خوبی را پس از این شرکتها به خود اختصاص دادهاند. میانگین گروه هم با عدد 142، بالاتر از ارزیابی سال 2017 قرار گرفته است.
اما نکته جالب گزارش این است که گروه خودروسازی فیات-کرایسلر که همواره به خاطر قابلیت اطمینان کم محصولات خود شناخته میشود این بار نیز عملکرد ضعیفی داشته و با 211 مشکل به ازای 100 خودروی تولیدی در قعر جدول دست و پا میزند. البته همه خبرها بد نیستند زیرا فیات بیشترین بهبود را در میان برندهای دیگر داشته و داج نیز بالاترین رتبهبندی تاریخ خود در این مطالعه را که هماکنون 29 ساله بوده به دست آورده است. زمانی که بحث شیرین مطمئنترین خودروها به میان میآید بخش اعظم برندگان به محصولات جنرال موتورز و تویوتا تعلق خواهند داشت. جنرال موتورز به لطف بیوک لاکراس، شورولت اکوئینکس، شورولت مالیبو، شورولت تراورس و شورولت سیلورادو در 5 کلاس خودرویی حرف اول را زده است. تویوتا هم با خودروهای لکسوس 5 نماینده در بین بهترین خودروها داشته که یکی از آنها اتومبیل زشت ولی هیبریدی پریوس است.