ماهان شبکه ایرانیان

فیلم هفته/ مبارک؛ داستانی امروزی با شخصیت های محبوب شاهنامه

همراهان عزیز بنیتا در فیلم هفته‌ی این هفته با معرفی یک فیلم کودکانه و جذاب در خدمت شما خواهیم بود

همراهان عزیز بنیتا در فیلم هفته‌ی این هفته با معرفی یک فیلم کودکانه و جذاب در خدمت شما خواهیم بود. فیلمی که می‌توانید با کوچولوهای عزیزتان به تماشای آن بنشینید و لذت ببرید. فیلم «مبارک» اولین فیلم رئال انیمیشن ایرانی است که در آن شخصیت‌های شاهنامه به دنیای امروز می‌آیند و در ادامه با دختر جوانی به نام گل پری همراه شده و ماجراهایی را تجربه می‌کنند. دراین فیلم بیش  از 110 متخصص در زمینه انیمیشن و جلوه های ویژه همکاری داشته‌اند. با بنیتا همراه باشید تا از این فیلم بیشتر بدانید.

 خلاصه داستان: انیمیشن «مبارک» داستان پیرمرد نقالی را روایت می‌کند که با عروسک‌هایی که در اقتباس از شخصیت‌ های شاهنامه فردوسی ساخته شده‌اند، به کسب و کار مشغول است. پیرمرد بخش فراوانی از زندگی‌اش را در جهان اسطوره‌‌ها گذرانده و نگران روزی است که شخصیت‌‌های سیاه افسانه‌‌ای، دنیا را به سوی تاریکی و تباهی بکشانند. نگرانی او، عروسک‌‌هایش را وادار می‌‌کند که وارد عمل شوند و برای کمک رساندن به پیرمرد نقال، با نوه جوان او گل پری همراه می‌‌شوند و داستان پرفراز و نشیب و ماجراجویانه‌‌ای را آغاز می‌‌کنند.

 عوامل فیلم: کارگردان :محمدرضا نجفی امامی/ نویسنده: بهروز واثقی/ بازیگران: الناز شاکردوست، منوچهر آذر، تورنج نصر و امیر رهبری/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ طراح جلوه های بصری: محمدرضا نجفی امامی/ تهیه کننده: علی نجفی امامی و علی پایاب.  

صحبت های عوامل فیلم:

محمدرضا نجفی امامی: هدف ما این بود که با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته و فن‌آوری روز به سراغ شخصیت‌های اساطیری برویم و با زبانی نو درموردشان داستان تعریف کنیم. اتفاقا برخی از عزیزان به من خرده گرفتند که پلان‌های فیلم‌ات غربی و هالیووودی شده‌اند. در جواب به این دوستان باید بگویم اگر در نماهای فیلم «مبارک» از فیلم‌های غربی الهام گرفته‌ام به این خاطر است که کودکان ما آن‌قدر فیلم‌های خارجی دیده‌اند که چشم‌شان به این نحوه از فیلمبرداری عادت کرده و اگر خیلی متفاوت کار کنیم توسط مخاطب پس زده می‌شویم.

الناز شاکردوست: در مدت دو ماه فیلمبرداری این فیلم تک و تنها با خودم حرف می‌زدم و تنها بازیگر صحنه بودم و بعد از مدتی احساس دیوانگی می‌کردم(می‌خندد). باید با شخصیت‌های خیالی که در صحنه بودند حرف می‌زدم که کار سختی بود. البته این عروسک‌ها بهترین پارتنرهایی بودند که تابه حال داشته‌ام(می‌خندد). خیلی خوشحالم در اولین رئال انیمیشن ایرانی بازی داشته‌ام. آنهم فیلمی که همه شخصیت هایش از دل شاهنامه بیرون آمده اند.

 

علیرضا برازنده: من تا به حال کار انیمیشن انجام نداده بودم، اما بعد از چند جلسه توانستیم به فضایی که می‌خواستیم برسیم. در فیلمبرداری رئال ما محاسبات خاصی نداریم، اما در انیمیشن-رئال باید تمام تصویرهای دوربین دقیق و حساب شده باشد و به این فکر کنیم که در کجای تصویر قرار است شخصیت‌های انیمیشنی قرار بگیرند. فیلمبرداری این کار خیلی سخت بود ولی آریا امامی در مسیر کمک زیادی به من کردند تا به نتیجه دلخواه برسیم.  

 آنچه منتقدان گفتند:

سایت سینمایی منظوم: شخصیت دیو‌ها (دیو سفید و اکوان دیو) بسیار خوب از کار در آمده بود. هم توانسته بودند از کلیشه‌ها دوری کنند و هم به لحاظ طنز واقعا خوب بودند. امیدوارم برخلاف رویه رایج سینمای ایران به زودی این شخصیت‌ها را در جاهای بیشتری (مثلا اسباب‌بازی فروشی‌ها یا در برنامه‌های کودک و...) ببینم. واقعا خیلی از شخصیت‌های فیلم پتانسیل این را دارند که در یک مجموعه انیمیشن کوتاه در برنامه‌های کودک حضور داشته باشند. خاک خوردنشان در گنجه حیف است.

سایت فیلم روز: دیدن «مبارک» و شخصیت‌های داستانش در سینما با همه‌ی کاستی‌هایش ما را از سویی خوشحال و مسرور می‌کند چرا که هم شاد و مفرح است، هم داستان دارد، هم شخصیت‌هایش را می‌شناسیم و دوستشان داریم، هم سینماست، هم به مخاطبش احترام می‌گذارد، هم ایرانی است و همچنین فیلمی است که همه مخاطبانش را در سنین مختلف راضی نگه می‌دارد و از سویی ما را یاد تمام سال‌هایی می‌اندازد که می‌توانستیم بر پرده سینما از فرهنگ و هنر و ادبیات و اسطوره و ایران خودمان رد و نشانی داشته باشیم اما دریغ که هیچ‌گاه به اصطلاح سینماگران ما آن‌قدر سواد و فهم و درک سینمایی و همچنین اجتماعی نداشتند که بتوانند این کار را انجام دهند.

سایت سینمایی بهمن سبز: «مبارک» با فصلی شاد و موزیکال آغاز می شود اما خوشبختانه فیلم در اجرای بخش‌های موزیکال به ورطه افراط نمی‌افتد . یعنی کارگردان با این تصور که اگر در فیلم صرفا فضایی شاد و پر از موسیقی و رنگ حاکم کند می‌تواند دل کودکان را به دست بیاورد وارد ماجرای فیلمسازی نشده است (اشتباهی که بسیاری از کارگردانان آثار کودک همچنان آن را تکرار می‌کنند) «مبارک» مشخصا با فیلمنامه‌ای فکرشده به مرحله تولید رسیده است. شاید بتوان گفت در کنار طراحی بسیار دقیق و استاندارد شخصیت‌های انیمشین، داستان و فیلمنامه مهم‌ترین عامل موفقیت فیلم به شمار می‌روند. 

 نظر کاربران چیست:

وحیده کاربر سایت سلام سینما: دخترم چون علاقه زیادی به شاهنامه داشت خیلی لذت برد.

 احسان جواهریان کاربرسایت سینما تیکت: داستانش خیلی خوب نبود. برای بچه ها خوبه که برن ببینن ولی برای بزرگترهایی مثل من خیلی خسته‌کننده بود. در کل فیلم متوسطی بود. فیلم رستم و سهراب رو ترجیح می‌دم به مبارک از لحاظ داستان و هیجان.

 حواشی :

ابتدا قرار بود نوه پیرمرد نقال پسر باشد اما الناز شاکر دوست با خواندن فیلمنامه به داستان علاقمند شد و نوه پیرمرد دختر شد و نقش گل پری را شاکردوست بازی کرد.

فیلم سه سال در صف اکران بود و بالاخره امسال به جمع اکران نوروزی پیوست.

قرار است در ایام نوروز تعداد سالن‌های نمایش این فیلم افزایش پیدا کند.

استقبال از فیلم خوب بود و اغلب بچه‌هایی که به دیدن آن رفتند راضی از سالن خارج شده‌اند.

قرار است به زودی قسمت دوم فیلم هم با شخصیت‌های جدید ساخته شود.

عوامل فیلم برای تبلیغ از عروسک‌های بزرگ شخصیت‌های کارتونی کنار در سینماها استفاده کرده‌اند. این عروسک‌ها به سوژه مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی کودکان تبدیل شده‌اند.  

نظر من را بخواهید:

آنچه فیلم «مبارک» را از سینمای کودک عمدتا سطحی این سال‌های سینمای ایران جدا می‌کند، نگاه جدی کارگردان به فضای فیلم و ساختار آن است. در سال‌های اخیر سینمای کودک تقریبا رو به فراموشی رفته و ما قافیه را کاملا به آثار خارجی باخته‌ایم و اگر هم چند فیلم در این گونه‌ی سینمایی ساخته شده، اغلب الهام‌گرفته از همان رویکرد قدیمی و از مد افتاده‌ی سینمای دهه شصت است که اگر چه سال‌های طلایی سینمای کودک بود اما امروزه دیگر برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیتی ندارد. در فیلم «مبارک» اما کارگردان تمام سعی خود را می‌کند تا با استفاده از تکنولوژی روز و با تاثیر گرفتن از شخصیت‌های افسانه‌ای وطنی، فیلمی به‌روز ساخته که در آن المان‌های بومی و ایرانی نیز وجود داشته باشد.

فیلم «مبارک» زیر سایه شعار و توجه مفرط به پیام‌رسانی و نکات تربیتی قرار نگرفته، چرا که نجفی امامی می‌دانسته تا وقتی کودک با فضا و داستان اثرش همراه نشود و به شخصیت‌های آن دل نبندد، هیچ پیام اخلاقی و نکته آموزشی و تربیتی نیز موثر نخواهد بود و ابتدا باید همه هم و غم فیلم این باشد که در وهله نخست برای کودک تجربه‌ای لذت‌بخش به همراه داشته و او را در دنیای شیرین و جذاب داستان غرق کرده و لحظات مفرحی و سرگرم‌کننده ای را برایش فراهم کند.

فیلم «مبارک» در عین حال که به لحاظ ساختاری با قواعد سینمای مدرن همراه است، از قواعد محتوایی سینمای کلاسیک کودک نیز دور نمانده است. تقابل نیروی خیر و شر، حضور شخصیت‌های مزه‌پران و شیرین و دوست‌داشتنی، پایان شاد و امیدوارکننده و ترغیب کودکان به سمت تلاش و امیدواری همواره از المان‌های ثابت و اصلی فیلم‌های مرتبط با سینمای کودک و نوجوان در تمامی دنیا بوده و «مبارک» هم همسو با همین جریان حرکت می‌کند.

اولین تجربه کارگردانی نجفی امامی کاری سخت و چالش‌برانگیز بوده است. در شرایطی که اغلب جوانان فیلمساز به سراغ موضوعات اجتماعی و تولید فیلم های آپارتمانی ارزان و ساده هستند، اینکه جوانی در سینمای رو به زوال کودک در سینمای ما و همه سنگ‌اندازی‌هایی که نسبت به این ژانر شاهد آن هستیم، فیلمی سرحال و جذاب و مدرن بسازد و کودکان‌مان را در کنار سهیم کردن در تجربه‌ای شاد و امیدبخش و مفرح با شخصیت‌های اساطیری شاهنامه و نقالی و احترام به سنت‌های دیرین نیز آشنا کند کاری بزرگ و قابل تحسین است. کارگردان در جایی عنوان کرده بود برای این فیلم قسمت دوم هم خواهد ساخت و پایان فیلم و جایی که شخصیت منفی دوباره جان می‌گیرد نیز نوید از تولید قسمت دوم این فیلم خوب و استاندارد دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان