برخی‌ از متخصصین بر این باور هستند که در حدود 70 درصد از موارد مراجعه به پزشکان به خاطر مسائلی‌ است که مستقیم یا غیر مستقیم به استرس مربوط هستند. متاسفانه استرس از عوامل منفی‌ است که در دنیای امروز بسیار شیوع دارد و علل اصلی آن درگیری افراد با شبکه‌های اجتماعی، عدم فعالیت بدنی، نداشتن زندگی‌ اجتماعی و بسیاری مسائل دیگر است. اما یکی‌ از آثار منفی‌ و نهان استرس که بسیاری از افراد از وجود آن بی‌خبر هستند تاثیر استرس روی هورمون‌های بدن است که در نتیجه می‌تواند روی وزن افراد موثر باشد.

هرگونه استرسی که بدن را تحت فشار قرار دهد می‌تواند سطح هورمونهای بدن به ویژه هورمون کورتیزول را تحت تاثیر قرار دهد. این هورمون در واقع به هورمون استرس معروف است و برای سلامت بدن ضروری است چرا که در هنگام بروز استرس و خطر با سرعت بالا می‌رود. اما مشکل اینجا است که اگر استرس برای مدت زمان طولانی‌ و به صورت مداوم وجود داشته باشد سبب آن می‌شود که سطح هورمون کورتیزول نیز به صورت مزمن بالا باشد که روی وضعیت روانی و همینطور متابولیسم موثر است. نتایج مطالعات همینطور نشان داده است که بالا بودن سطح این هورمون سبب می‌شود تا سطح اضطراب، عدم تعادل هورمون و اضافه وزن تشدید شود. اما چگونه استرس می‌تواند روی وزن اثر داشته باشد

استرس، زمانی به شما دست می‌دهد، که فشاری روانی یا فیزیکی بیشتر از آنچه شما به آن عادت داشته‌اید برشما وارد شود. زمانیکه شما دچار استرس می‌شوید، بدن شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس شما را سریع‌تر کرده و میزان انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

استرس خوابیدن را مختل و دچار مشکل می‌کند

یکی‌ از عملکردهای کورتیزول در بدن نگاه داشتن بدن در شرایط هوشیاری و بیداری است در نتیجه بالا بودن آن به صورت مزمن سبب می‌شود که کیفیت خواب دچار مشکل شود. این احتمالا به این دلیل است که کورتیزول تعادل سایر هورمونها مثل هورمون آدرنالین را نیز به هم می‌زند. از سوی دیگر نخوابیدن کافی‌ باعث می‌شود که مشکلات هورمونی برای لپتین و گرلین بیشتر باشد که اشتها و سیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داشتن استرس سبب میشود تا ذره خواری زیاد شود

بسیاری از افراد در زمان داشتن استرس به خوردن غذاها و تنقلات پر کالری می اورند و دنبال کردن برنامه غذایی سالم برای آنها دشوار می‌شود. به طرز عجیبی‌ این شرایط با بیشتر خوردن تنقلات پر کالری مثل شرینی‌جات در ارتباط است. علت اصلی‌ می‌تواند این باشد که سطح قند خون با بالا بودن کورتیزول تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرد برای جبران این نوسان میزان حجیمی از غذا در زمان کم مصرف می‌کند. پرخوری سبب افزایش کالری و در نتیجه تجمع بافت چربی می‌گردد.