توضیحاتی درباره «ساماندهی انجمن‌های ادبی»

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره «ساماندهی انجمن‌های ادبی» توضیحاتی داد.

توضیحاتی درباره «ساماندهی انجمن‌های ادبی»

به گزارش ایسنا، مهدی قزلی امروز (سه‌شنبه، 18 اردیبهشت‌ماه) در نمایشگاه کتاب تهران در مصلا درباره جشنواره انجمن‌های ادبی (جایزه ملک‌الشعرای بهار) اظهار کرد:‌ با ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های ادبی و تعیین کارگروه‌های آن و استقرار آن در بنیاد شعر و ادبیات داستانی موضوع شناسنامه‌دار شدن انجمن‌های ادبی پیگیری شد. مسئله شناسنامه‌دار شدن جدای مجوزهای انجمن‌هاست. در واقع این کار را انجام می‌دهیم تا انجمن‌ها یکدیگر را بیشتر بشناسند. همچنین وزارت ارشاد نسبت به آن‌ها آشنایی بیشتری پیدا کند. در واقع می‌خواهیم ارتباطمان با انجمن‌های ادبی به صورت سیستماتیک باشد.

او افزود: تاکنون 580 انجمن ادبی از 184 شهرستان در سامانه ما ثبت‌نام کرده‌اند که این موضوع برای ما قابل توجه بود. بیشترین انجمن ادبی برای استان تهران هستند که تعدادشان 67 انجمن ادبی است. بعد از تهران استان خوزستان 59 انجمن ادبی دارد، فارس نیز با 51 انجمن ادبی و خراسان با 47 انجمن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

قزلی با بیان این‌که فرایند شناسنامه‌دار شدن انجمن‌ها رو به شتاب است، گفت: بیشترین تنوع را در انجمن‌های ادبی در استان فارس داشتیم. در واقع این استان بیشترین پراکندگی را داشت.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با بیان این‌که اولین جلسه کارگروه انجمن‌های ادبی تشکیل شده است، گفت: این کارگروه از مهدی محمدی، بهروز جلالی، اسماعیل امینی، فریبا یوسفی و محمدرضا زائری تشکیل شده است. دبیر این کارگروه نیز بعدا انتخاب خواهد شد.

او با بیان این‌که انجمن‌های ادبی در سنت‌های ادبی خود ما ریشه دارند، گفت: واقعیت این است که در سال‌های دور افرادی جمع شدند و انجمن‌هایی را برای شعر و ادبیات تشکیل دادند. ما به دنبال احیای آن‌ها و گسترش و ترویج‌شان هستیم، البته در بستر اجتماعی مدرن و امروزی‌مان. می‌خواهیم ابزار را به خدمت بگیریم تا سنت و ریشه‌های ادبی‌مان را ارتقا دهیم.

قزلی سپس افزود: تاکنون 49 نفر برای دبیری کارگروه انجمن‌های ادبی کاندیدا شده‌اند که برای یک سال دبیر آن باشند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. امیدواریم با شناسایی انجمن‌های ادبی عدالت را بتوانیم رعایت کنیم و توزیع منابع به درستی شکل بگیرد. ما می‌خواهیم انجمن‌های فعال را شناسایی و توجه دیگران را به آن‌ها جلب کنیم زیرا آن‌ها به خاطر بروکراسی‌های اداری دچار بی‌مهری شده‌اند. همچنین به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت در انجمن‌های ادبی هستیم و می‌خواهیم این انجمن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. با فعال شدن انجمن‌های ادبی این نوید را می‌دهم که جریان موثری در ادبیات شکل بگیرد. فکر می‌کنم در سال آینده خبرهای بیشتری درباره انجمن‌های ادبی خواهید شنید.

او سپس خاطرنشان کرد: انجمن‌های ادبی در ردیف بودجه قرار می‌گیرند. در واقع این بودجه سرانه‌ای برای همه انجمن‌های ادبی نیست زیرا می‌خواهیم انجمن‌های ادبی وابسته به دولت نباشند و خود آورده‌ای داشته باشند. ما نمی‌خواهیم انجمن‌های ادبی در درازمدت تضعیف شوند بلکه می‌خواهیم این نهال‌ها به درخت‌های پرثمری تبدیل شوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر