فرادید؛ تقاضای کاذب در
بازار خودرو که عمدتا با هدف حفظ دارایی از بیثباتی اقتصادی در بین خریداران رواج یافته باعث شده تا تعدادی از خودروهای نه چندان محبوب بازار با افزایش شدید حاشیه سود مواجه شده و برخلاف قبل از
دوره گرانی که این محصولات با
افت قیمت روبرو بودند، حالا محصولات چینی مثل چری، دانگ فنگ، ام جی، لیفان، بیوایدی و چانگان و نیز خودروهایی از دیگر برندها مثل اتومبیلهای ساخت دی اس و میتسوبیشی با
رشد شدید قیمت در بازار روبرو شدهاند.
به گزارش فرادید،
شرایط نامساعد حاکم بر بازار خودرو که متاثر از متغیرهای سیاسی اقتصادی داخلی و فشارهای بینالمللی مدتی است سایه ابهام را بر فراز اقتصاد ایران گسترده، موجب شده تا یکی از بدترین برهههای یک دهه اخیر را به لحاظ میزان داد و ستد اتومبیل شاهد باشیم.
بسیاری از محصولاتی که تا پیش از شوکهای ناشی از سیاست ارزی و تعرفهای دولت و نیز تحریمهای آمریکا چندان طرفداری نداشتند و شرکتهای تولیدکننده یا واردکنندگان خرد آنها را با اقسام ترفندهای فروش راهی بازار مصرف میکردند، در شرایط پرابهام فعلی که
قیمت خودرو زبانه میکشد همگی به محصولاتی پرطرفدار تبدیل شدهاند که نه تنها افت قیمت نداشته که حالا با حاشیه سود هم خرید و فروش میشوند. در یک گزارش میدانی که به
مرور وضعیت قیمتها در گالریهای سطح شهر در اقصینقاط پایتخت میپردازد، سعی میکنیم آنچه برای خودروهای نفروش بازار رخ میدهد را بی کم وکاست برایتان روایت کنیم.
لیفان 820سدان کشیده چینی که در کارخانه 91 میلیون و در بازار حدود 88 میلیون قیمت داشت بر اثر افزایش قیمت ارز رشد چشمگیری به لحاظ بهای بازار داشته و هماینک به لطف کمبود تولید وکاهش عرضه تا بیش از 110 میلیون تومان خرید و فروش میشود. لیفان 820 که از موتوری 2400 سیسی و اتاقی بزرگ سود میبرد در سه سال اخیر کمتر از 6 هزار دستگاه فروش داشته وهمواره در مقابل رقبای کرهای و چینی همرده در موضع ضعف قرار داشته است.
؛ بیشتر بخوانیم: با 130 میلیون چه خودرویی میتوان خرید؟
دانگ فنگ اچ 30 کراس استیشن واگن چینی ایران خودرو که سال 96 را با فروش بیش از 30 هزار دستگاهی پشت سرگذاشت یکی از محصولاتی بود که تا قبل از بروز بحرانهای ارزی و وقوع دوباره تحریمهای آمریکا در بازار کمتر از 46 میلیون تومان قیمت داشت و کمتر خریداری به جای دنای ایران سراغش میرفت. حالا، اما اچ 30 کراس به واسطه ظاهر خوش آب و رنگ، مجهز بودن به سانروف و جعبه دنده و البته استفاده از عنوان کراس که نماد حضور در طبقه شاسیبلندهاست، توانسته تا 59 میلیون تومان هم خرید و فروش شود.
جیلی جی سی 6 نمونه ساده و قدیمی سری اکسلنت که از نیمه دوم سال قبل وارد بازار شد و به واسطه طراحی زمت نتوانست اعتبار چندانی کسب کند. جیسی 6، اما حالا با خروج بسیاری از برندهای اروپایی، کرهای و ژاپنی از ایران تا بیش از 62 میلیون تومان هم خرید و فروش میشود غافل از اینکه تا انتهای سال 96 این خودرو کمتر از 50 میلیون تومان قیمت داشت.
چری 315 هاچبکیکی از نماهای بارز خودرو نفروش در ایران که سازنده کرمانی با کمک تسهیلات و روشهای مختلف فروش تعداد کثیری از آن را روانه بازار مصرف کرده است. 315 هاچبک تا قبل از سال قیمتی 43 تا 44 میلیونی داشت، ولی ماینک با بهای بیش از 55 میلیون تومان خردی و فروش میشود.
چانگان سیاس 35یکی از شاسیبلندهای کامپکت و خوشساخت چینی همین محصول کوچک چانگان یعنی سیاس35 است که با یک شوک بزرگ حدود 14 میلیون تومان گران شده است. سیاس35 که تا قبل از عید نوروز به دلیل مشخصات خاصش، طرفداران اندکی به سراغش میرفتند و بهایی 66 میلیون تومانی داشت هماینک در نمایشگاههای پایتخت با بهای 80 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
دی اس 5ال اس
این یکی واقعا نفروش است و حتی در خود اروپا هم سالانه با همه برادرانش بیشتر از 30 هزار دستگاه فروش ندارد. دیاس 5 ال اس که در سه سال اخیر کمتر از 100 دستگاه در ایران فروش داشته، به رغم قیمت ارزانتر از رقبا و لیست امکاناتی کامل، تا قبل از بحران اخیر قیمتی 210 میلیون تومانی داشت و با افت شدید قیمت در بازار معامله میشد. حالا، اما این محصول فرانسوی نیمه لوکس توانسته به مدد شوک اخیر تا بیش از 330 میلیون تومان هم خرید و فروش شده و به قلمرو خودروهای لوکس بازار ایران پا بگذارد! این یعنی اگر زمانی با همین مبلغ میشد محصولی از ب. ام؛ و را خریداری کرد، اما حالا تنها باید نظاره گر جولان سدان گمنام دی اس باشیم.
چری تیگو 7زمانی گفته میشد هیچ اتومبیل چینی مونتاژ داخلی نخواهد توانست با بهایی بیش از 100 میلیون تومان در کشور به فروش رود، ولی کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش تعرفه واردات سبب شد تا چری با مدل تیگو 7 از این فضا حداکثر استفاده را بکند. تیگو 7 که تا پیش از سال جدید با بهایی کمتر از قیمت رسمی کارخانه در محدوده 135 میلیون تومان خرید و فروش میشد حالا بهایش در بازار از 160 میلیون تومان هم گذشته و مستقیما به رقیبی اغواگر و جذاب برای سانگیانگ تیوولی، رنو کپچر و پژو 2008 تبدیل شده است.
میتسوبیشی ASX این کراساوور کوچک و جمع و جور ژاپنی تا پیش از شیوع گرانیها تنها 185 میلیون تومان قیمت داشت با رشد بهای ارز در ابتدای سال ابتدا تا بیش از 239 میلیون تومان و سپس به حدود 259 میلیون تومان رسید. میتسوبیشی ASX که اخیرا با رشدی چشمگیر در بازار تا حدود 275 میلیون تومان رشد قیمت داشته تا پیش از این همواره با افت قیمت خرید و فروش میشد، اما به واسطه کیفیت مناسب و قیمت بالای رقبای کرهای فعلا خریداران بیشتری یافته است.
ام جی 360
باورش واقعا سخت است، اما محصول مونتاژی و ساده امجی که در بدو ورود به بازار در سه مدل دندهای، اتوماتیک و توربو در محدوده 55 تا 75میلیون تومان قیمتگذاری شده بود پس از وقوع اتفاقات اخیر به ترتیب در مدلهای دندهای، اتوماتیک و توربو تا قیمتهای 75، 85 و 99میلیون تومان خرید و فروش میشود. امجی از جمله خودروهایی است که همواره در بازار با فقدان خریدار روبرو بوده است.