نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (۳)

داروهای محرک مانند آمفتامین‌ها، استریکنین، کافئین و کوکائین و استروئیدهای آنابولیک مانند تستوسترون، ناندرولون، اکسی متولون، متان دپانون و استانوزلون در این مقاله بررسی شده‌اند.

نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (3)

دکتر محمد علیمرادی؛ دکترای داروسازی، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه

 

محرک‌ها

این گروه از داروها که در برخی از مکمل‌ها به صورت غیرمجاز وارد شده‌اند و در برچسب مکمل ذکر نمی‌شوند محرک‌های سیستم اعصاب هستند.

از میان این دارو‌ها، پرمصرف‌ترین آنها آمفتامین، مت امفتامین، استریکنین، کافئین و کوکائین و .. را می‌توان نام برد.

محرک‌ها خستگی را از بین برده، بی‌اشتهایی ایجاد کرده و سبب افزایش هوشیاری و حالت تهاجمی می‌شوند و در ظاهر توان ورزشکار را بالا می‌برند.

این مواد سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند، ضربان قلب، فشارخون، دمای بدن و متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش می‌دهند.

مدتی بعد از مصرف دارو عوارض جانبی آن عکس تمایل فرد است یعنی اتفاقا ظاهر فیزیکی و عضلانی فرد را از بین می‌برد.

در ضمن به دلیل تحریک‌پذیری و حالت عصبی که می‌دهد، ورزشکار نمی‌تواند روی کار خود تمرکز داشته و با بی‌خوابی که ایجاد می‌کند مانع استراحت کافی او می‌شود.

ورزشکار ممکن است از نظر روانی به آن وابسته شده یا به دارو تحمل پیدا کند و مدام میزان مصرف آن را بالا ببرد.

تپش قلب، ناهنجاری‌ ریتم قلب، کاهش وزن، افزایش فشار خون، توهم، تشنج، خون‌ریزی مغزی، حمله قلبی و مشکلات عروقی از دیگر مشکلات ایجاد شده توسط این گروه از مکمل و داروها است.

استروئیدهای آنابولیک

داروهای آنابولیک باعث افزایش رشد بافت‌ها از راه افزایش فرآیند سوخت و ساز و عوامل دست اندرکار در ساخته شدن پروتئین در بدن می‌شوند.

این داروها معمولا هورمون‌های جنسی صناعی نظیر تستوسترون، ناندرولون، اکسی متولون، متان دپانون و استانوزلون  و ... می باشند.

این دسته از داروها که به شکل های دارویی مختلف خوراکی یا تزریقی و یا به شکل ترکیبی در بسیاری از مکمل‌های افزایش دهنده حجم عضلات و بالابرنده قدرت و توان ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند در واقع مشتقاتی از هورمون‌های استروئیدی هستند که کاربرد اصلی آنها درمانی است و در رفع مشکلات پزشکی ناشی از اختلالات هورمونی استفاده می شوند (مانند جلوگیری از کاشکسی سرطان‌ها، افزایش توده عضلانی در بیماران دچار ایدز، درمان کم خونی‌ها و تحریک خون سازی، اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه، تاخیر در رشد، پوکی استخوان).

این ترکیبات دو اثر عمده در بدن ایجاد می‌کند: اول آثار آنابولیک که ساخت عضله را تحریک می‌کند و دوم آثار آندروژنی که سبب رشد موی صورت و بدن و کلفتی صدا در آقایان می‌شود.

استروییدهای مصرفی در ورزشکاران نوع صناعی و ساختگی تستوسترون است. در این داروها سعی شده آثار آنابولیک بیشتر شده و آثار آندروژنی کمتر باشد اما به هر حال با مصرف این داروها هر دو اثر در بدن دیده می‌شود.

این داروها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارایی ورزشی، حجم و قدرت عضلانی، ایجاد ظاهری درشت و بالاخره افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی استفاده می‌ شود.

تجمع آب و نمک در بدن، ایجاد جوش صورت و ایجاد کیست و پوست و موی چرب، تحریک پذیری، پرخاشگری، کوتاه شدن قد و توقف رشد استخوان‌ها، سرطان‌های خوش‌ خیم و بدخیم، حمله قلبی و سکته، احتباس صفرا، نارسایی کبدی، تخریب بافت کبد، کاهش تولید اسپرم و تحلیل رفتن بیضه ها و کاهش قدرت تولید مثل، طاسی، ریزش مو و بزرگ شدن پستان ها، از جمله عوارض جانبی این دسته از داروها هستند.

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (1)- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (2)- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن -نگاهی به عوارض مکمل های ورزشی (4)- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان