سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم!

خربزه و هندوانه از جمله محصولات کشاورزی هستند که برای کشت آن‌ها به آب بسیاری نیاز است. این دو میوه از محصولاتی هستند که به صورت گسترده در کشور ما کشت می‌شود.

سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم!

خربزه و هندوانه از جمله محصولات کشاورزی هستند که برای کشت آن‌ها به آب بسیاری نیاز است. این دو میوه از محصولاتی هستند که به صورت گسترده در کشور ما کشت می‌شود.

به گزارش به نقل از قانون ، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر کشور ما با کم‌آبی شدیدی مواجه شده، بسیاری از کارشناسان معتقدند کشت این محصولات و صادرات آن‌ها به هر میزان نیز که ارزآوری برای کشور داشته باشد اما از لحاظ مصرف آب به هیچ عنوان به صرفه نیست. در واقع اگر با اصول کشاورزی نوین به ماجرا نگاه کنیم، به نظر می‌رسد کار درست این باشد که کشت این محصولات را در کشور متوقف کنیم و مقدار مصرف داخلی را نیز از کشورهای دیگر وارد کنیم.

ارزآوری در چهار ماه نخست سال

طبق آمارها صادرات هندوانه در چهار ماه نخست امسال حدود 100 میلیون دلار ارزآوری داشت. بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی ایران تا پایان تیر سال جاری، 536 هزار و 549 تن هندوانه از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است که ارزش آن به حدود 98 میلیون و 972 هزار دلار می‌رسد. هندوانه ایران در این مدت به 32 کشور صادر شده است که البته بخش دیگری از آن نیز از طریق مناطق آزاد و ویژه صادر شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات هندوانه 400 هزار و 60 تن بوده است که ارزشی برابر 77میلیون و 584 هزار دلار داشته است.

رشد 27 برابری

به این ترتیب مقایسه این آمار نشان می‌دهد که صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد افزایش یافته که ارزآوری آن نیز با رشد 27 درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر با توجه به ارزش ریالی صادرات هندوانه در سال جاری و سال قبل، قیمت هر کیلو هندوانه صادراتی ایران در سال جاری 757 تومان و در مدت مشابه سال گذشته 629 تومان بوده است. این در حالی است که در حال حاضر قیمت هندوانه در میوه‌فروشی‌ها کیلویی 2000 تومان است.

صادراتی که به صرفه نیست!

از آنجایی که هندوانه از جمله صیفی‌جاتی است که برای پرورش آن آب زیادی لازم است، به همین دلیل در بسیاری از کشورها این میوه پرورش داده نمی‌شود. کارشناسان می‌گویند تولید یک هندوانه به 500 لیتر آب نیاز دارد. درواقع سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم! عراق به تازگی ممنوعیت واردات چهار میوه را برداشته که یکی از آن‌ها هندوانه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر