ماهان شبکه ایرانیان

مهار آتشفشان غیرممکن نیست (۲)

افرادی که آلوده به این ویروس شدند می‌توانند به تقویت سیستم دفاعی خود بپردازند تا بهتر با این بیماری مقابله کنند.

مهار آتشفشان غیرممکن نیست (2)

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند

بیمارانی که به‌طور مکرر دیالیز می‌شوند، افرادی که همسرشان مبتلا به این بیماری است، همجنس‌بازان، مبتلایان به سل و هپاتیت، افرادی که زیاد خالکوبی می‌کنند و فرزندان مادران آلوده. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تنها در آفریقا، 16 میلیون کودک بر اثر این بیماری یتیم شده‌اند. به‌طور کلی دوسوم از تمام افراد آلوده به این ویروس ساکن قاره آفریقا هستند.

تأثیر این بیماری در میان مردم آفریقا بسیار گسترد‌ه‌تر از سایر نقاط بوده، اقتصاد ضعیف و تغذیه نامناسب از عوامل اصلی در رشد گستره بیماری HIV در آفریقا می‌باشد. بدتر از آن خطر تجاوز جنسی به کودکان، خصوصاً در آفریقای جنوبی است به‌طوری که 50 درصد از کودکان ‌آفریقای جنوبی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و باید هر چه زودتر فکری به حال این کودکانِ بی‌دفاع کرد. 

فقط 33 درصد از افراد بیمار، تحت درمان هستند و حدود دوسوم از بیماران آفریقایی هیچ دارویی دریافت نمی‌کنند. حدود 4/2 میلیون نفر در هندوستان به این بیماری دچار هستند. بنابراین، هندوستان بعد از آفریقا در مقام دوم شیوع بیماری ایدز در سطح جهانی است. این بیماری در هندوستان از طریق تماس‌های جنسی و استفاده از برخی داروها منتقل شده است.

ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با این بیماری را آغاز کرده‌اند و بسیار هم مفید واقع شده است.

 برخی علائم اصلی بیماری ایدز

تب، گلودرد، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد مفاصل، سردرد، ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و برخی علائم دیگر. البته از آنجایی که این علائم به سایر بیماری‌ها نیز می‌تواند ربط داده شوند، نمی‌توان فقط با استناد به آنها بیماری را تشخیص داد و نیاز به آزمایشات کامل‌ترو دقیق‌تر است.

مرحله نخست بیماری همراه با بروز علائم و نشانه‌هایی که ذکر شد می‌باشد ولی مرحله بعدی مرحله بدون علائم است. این مرحله برحسب نوع ویروس 10-17 سال طول می‌کشد. طی این مدت فرد بدون بروز هیچ گونه نشانه‌ای، مثل سایر افراد سالم، به زندگی خود ادامه می‌دهد. کنترل انتشار ویروس در این مرحله مشکل است.

در مرحله سوم غدد لنفاوی بزرگ می‌شوند و به شکل قرینه و بدون درد در برخی نقاط بدن به جز کشاله ران‌ها ظاهر می‌شوند و حداقل 3 ماه طول می‌کشد تا ناپدید شوند. در مرحله چهارم: مرحله قبل از بروز علایم نهایی است.

در این مرحله فرد بیمار، به‌شدت کاهش وزن می‌دهد، به اسهال با مدت زمان طولانی دچار می‌شود، تب‌های شدید و طولانی‌مدت می‌کند و دچار خستگی و ضعف و بی‌حالی می‌شود. این مرحله نشان‌دهنده پایان طیف بیماری است. از دست دادن حافظه، سردرد، دل‌درد، بی‌اشتهایی نیز دراین مرحله زیاد می‌شود.

 مرحله پنجم: مرحله نهایی بیماری است. قدرت دفاعی بدن به‌شدت کاهش می‌یابد و فرد مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و سرطان‌ها می‌شود. نهایتاً بیماری فرد را از پای درمی‌آورد. در مجموع حدود 75 درصد از افراد آلوده پس از نهایتاً 15 سال به مرحله پنجم بیماری می‌رسند.

اما سؤال اینکه پس 25 درصد مابقی چه سرنوشتی خواهند داشت، هنوز جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد و اینکه چه زمانی وارد مرحله ایدز می‌شوند مشخص نیست ولی به هر حال این 25 درصد نیز می‌توانند سایرین را آلوده کنند. مرحله نهایی بالاخره بیش از 2 سال طول نمی‌کشد و بیمار خیلی سریع طی این مدت به علت یکی از عفونت‌ها و یا سرطان‌ها از پا درمی‌آید. چون بیماری ایدز درمان مؤثر ندارد، آلودگی به ویروس ایدز نهایتاً به بیماری ایدز منتهی می‌شود و نهایت آن هم مرگ است. بنابراین بهترین راه در مقابل بیماری ایدز فقط پیشگیری است.

افرادی که آلوده به این ویروس شدند می‌توانند به تقویت سیستم دفاعی خود بپردازند تا بهتر با این بیماری مقابله کنند. در این میان تغذیه نقش بسیار مهمی دارد. تغذیه مناسب باعث می‌شود تا برخی داروهای مورد استفاده برای بیماری مثلاً داروهای ARV بهتر جذب بدن شوند.

برای خواندن بخش اول- مهار آتشفشان غیرممکن نیست- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- مهار آتشفشان غیرممکن نیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان