وبلاگ مشرق

از جان جوانان چه می‌خواهید؟!/ تصمیم تاریخی که مجلس انقلابی روی میز دولت گذاشت

افزایش شدید جرم گرانفروشی در سراسر کشور مقوله‌ای است که اگر از سوی دولت با آن برخورد جدی نشود؛ چه بسا که موجبات وقوع "فتنه اقتصادی" را فراهم کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از جان جوانان چه می‌خواهید؟!

از جان جوانان چه می‌خواهید؟!/ تصمیم تاریخی که مجلس انقلابی روی میز دولت گذاشت

علی ربیعی، فعال چپ و از مقامات دولت روحانی طی یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین اخیرا آنرا منتشر کرد مدعی استفاده از ظرفیت دفاع مقدس برای بیرون راندن رقبای سیاسی توسط برخی دستگاه های تبلیغی شده و در ادامه نوشته است: وضعیت نامناسب و بد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شرایطی را پدید آورده که ذهنیت نسل‌های جدید، با پذیرش پدیده‌های مشروعیت‌ساز فعلی زاویه داشته باشند![1]

*در اشاره به اظهارات ربیعی؛ توجه مخاطبان محترم را به 2 نکته جلب می کنیم:

یکم: دفاع مقدس امری فراتر از جناح بندی های سیاسی است و این احزاب و رجال هستند که تشخّص و مشروعیت خود را از دفاع مقدس کسب می کنند.

پس از این مقدمه باید به آقای ربیعی یادآوری کرد که برخی خود به دست خود از ساحت دفاع مقدس و مبانی و تبلیغات آن حذف می شوند...

مثل آن جریان سیاسی خاص که صراحتا با مبانی دفاع مقدس در تضاد است، با حجاب مخالف است، با آمریکا مشکلی ندارد، از نیروهای بسیجی کشور با زبان مذمت سخن می گوید، درباره ادامه دفاع مقدس پس از سال 61 ان قلت دارد و دائما زبان به نقد بیجای سپاه پاسداران می گشاید!

آیا جریان مذکور با این تفاسیر؛ بصورت خواه ناخواه در مقابل ارزش های ملی و خانواده های شهید داده قرار نمی گیرد؟

آیا جریانی اینچنین، خود را در مقابل ارزش های بسیط دفاع مقدس قرار نمی دهد؟

پاسخ همه این سوالات روشن است و علی ربیعی نمی تواند برای دفاع از آن جریان خاص؛ دفاع مقدس را بصورت ناقص و تحریف شده روایت کند.

و دوم: در بحث تنافر نسل های جدید با پدیده های مشروعیت ساز؛ اولا باید اشاره کرد که تنافر و زاویه داشتن یا یک امر عقلانی است و یا یک امر غیر عقلانی و برساخته.

کما اینکه در شعر فارسی هم می خوانیم: "آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست". به این معنی که "عقلانیتِ تنافر" بسیار حائز اهمیت است و در صورت نفسانی بودن یک تنافر باید از آن دوری جست.

ثانیا ما از آقای ربیعی این سوال را می پرسیم که مشکلات مختلف و از جمله مشکلات اقتصادی در کدام کشور دنیا نیست؟! و ایضا آیا در دیگر کشورها نیز عده ای از خواص و رجال هستند که به بهانه مشکلات مدعی دوری مردم و جوانان از مشروعیت نظام سیاسی می شوند؟!

پاسخ این سوالات هم روشن است و البته در توضیحی بیشتر باید اشاره کرد که ربیعی و دوستانش قصد تخریب ذهن مردم و جوانان را دارند.

آنها به جای اینکه بگویند مشروعیت تابعی از مشکلات نیست و مشکلات را هم باید از طریق صندوق رأی و با "رأی خوب" حل کرد؛ اما تقلا می کنند که به هر بهانه ای پای مشروعیت نظام را به میان بکشند (که این کاری غلط و غیر عقلانی است) و در ادامه هم نه تنها هیچ اصراری بر صندوق رأی ندارند بلکه برخی از آنها قصد "تحریم انتخابات" را نیز دارند.

از همینجا مشخص می شود که پروژه تحریم انتخابات که از سوی چپ های تحریمی دنبال می شود چطور قرار است بعنوان پازل تکمیل کننده "بانیان آشوب" عمل کند و در فرایند تخریب ذهن مردم و جوانان و بدبین سازی آنها نسبت به مشروعیت نظام؛ مثل ضامن نارنجک ایفای نقش داشته باشد.

لازم به اشاره است که اصلاح طلبان ستادی سالهاست که اصرار دارند نسل های جوان کشور با ارزش های نظام در تضاد قرار گرفته اند.

ثمره این اصرار دروغین نیز فریب خوردن کسانی از جوانان و پیش لرزه هایی مثل آبان 98 و اغتشاشات مهسا بوده است.

***

صلاحیت مدیران صندوق‌های بازنشستگی مجددا بازبینی شود

تصمیم تاریخی که مجلس انقلابی روی میز دولت گذاشت

از جان جوانان چه می‌خواهید؟!/ تصمیم تاریخی که مجلس انقلابی روی میز دولت گذاشت

ایسنا گزارش داد: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه طی سخنانی در یک نطق خود در مجلس پیرامون ناکارآمدی در صندوق های بازنشستگی گفته است:

"مشکل صندوق‌های بازنشستگی برداشت 3 درصد حق بیمه از جیب کارگر نیست. مشکل آن مدیریت صندوق‌ها است. مدیریت‌های فامیلی، مدیریت‌های ناشایست مشکل این صندوق‌ها است، بعضاً کسانی مدیرعامل این صندوق‌ها می‌شوند که بیش از این مدیریت یک بنگاه کوچک اقتصادی را نیز نداشتند که ما برای این موضوع بندی آوردیم مبنی بر اینکه دولت مکلف است آیین‌نامه احراز صلاحیت مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره را در ماه‌های ابتدایی تدوین کند و تمام کسانی که اکنون مسئول هستند بر اساس این آیین‌نامه دوباره بازبینی شوند."[2]

*انتقادات صریح این نماینده مجلس از وضعیت صندوق ها در حالی است که برخی محافل تقلا می کنند حرف دیگری درباره صندوق های بازنشستگی و اوضاع آنها قالب کنند.

این محافل اصرار دارند که بگویند وضعیت صندوق ها خیلی خوب است و مشکلات دولت های گذشته نیز حل شده است و دیگر هم کسری در کار نیست!

اما عقل می گوید که بعید است اوضاع این صندوق ها و مشکلات مالی آنها یک‌شبه قابل حل شدن باشد.

از طرفی سخنان آقای زنگنه نیز اثبات می کند که ادعاهای آن محافل صحیح نیست و مردم عملا با یک دستاوردسازی مواجه‌اند.

دقت شود که محافل پیش گفته عملا مشغول بازی با آینده مردم هستند و برای مصالح سیاسی خود وارد پازل دستاوردسازی شده اند.

به نظر می رسد که باید گزارش های دقیق تری از وضعیت صندوق ها و رفع ایرادات آنها منتشر شود زیرا پدیده "نگرانی مزمن در افکار عمومی" به نفع نظام اسلامی نیست.

اقدام انقلابی مجلس در تعیین تکلیف برای مدیران این صندوق ها یک اقدام شایسته است که باید هرچه سریعتر توسط دولت اجرا شود و مردم در جریان رخدادهای آن قرار بگیرند.

***

افزایش تخلفات گرانفروشی در نبود نظارت دولتی

از جان جوانان چه می‌خواهید؟!/ تصمیم تاریخی که مجلس انقلابی روی میز دولت گذاشت

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گفته است: 15 هزار فقره گزارش تخلف صنفی و تولیدی از ابتدای امسال تاکنون به تعزیرات حکومتی خوزستان ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش ایرنا، مهدی طیبی تصریح می کند: از این تعداد پرونده رسیدگی شده 9 هزار و 550 فقره مربوط به کالا و خدمات، سه هزار و 63 فقره مربوط به قاچاق کالا و ارز و همچنین 387 فقره مربوط به تخلفات بهداشتی، دارویی و درمان بوده است.

او می افزاید: درج نکردن قیمت، گرانفروشی و ارائه نکردن فاکتور، بیشترین میزان تخلفات صورت گرفته در این مدت بوده است.[3]

*اگرچه در مقولات قضایی؛ افزایش مراجعه مردم به محاکم یک نظام سیاسی بیانگر امیدواری مردم به حکومت است لکن در وجه دیگر قضیه باید اشراف کاملی هم به میزان جرایم وجود داشته باشد. زیرا گاهی هست که افزایش مراجعه به دلیل افزایش یک جرم صورت می گیرد. مقوله ای که باید با آن برخورد شود.

در بحث گرانی فعلی که یک "گرانی بیقاعده" است و از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ عملا با یک خیزش بزرگ جرم گرانفروشی در سراسر کشور مواجهیم که صرفا به دلیل نبود نظارت دولتی حادث شده است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند روند سیاه نمایی بانیان آشوب از یکسو و لاینحل ماندن برخی مشکلات اقتصادی قابل حل از قبیل همین "گرانی بیقاعده" (که ظرف مدت کوتاهی قابل حل است) می تواند سبب ساز وقوع "فتنه اقتصادی" شود.

پیش از این، یک عضو مجلس خبرگان نیز خواستار کنترل گرانی از سوی دولت شده بود.[4]

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-633270

2_isna.ir/xdPF6t

3_https://irna.ir/xjNxgM

4_mshrgh.ir/1529560

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان