اطلاعات دارویی قرص پرامی پکسول

قرص پرامی پکسول یکی از دارو هایی می باشد، که برای درمان پارکینسون و بهبود علائم آن و سندرم پای بی قرار که در آن تمایل غیر معمول برای حرکت دادن پا به ویژه در شرایط خاصی چون نشسته و دراز کشیده وجود دارد، توسط پزشک تجویز می شود، آشنایی با اطلاعات دارویی این قرص پیش از مصرف توصیه می شود.

اطلاعات دارویی قرص پرامی پکسول

قرص پرامی پکسول معمولا در کنار سایر دارو ها برای درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعی منجر به تولید اثری چون دوپامین می شود. این دارو می تواند، در بهبود نقص حرکات بدن موثر باشد و در برخی مواقع برای بیماران مبتلا به سندروم خاموش و روشن «on-off syndrome» تجویز می شود. در این سندرم بیمار برای یک لحظه از انجام حرکات باز می ماند و در لحظه بعد مجدد می تواند، حرکت کند، پرامی پیکسول می تواند، در کاهش دفعات روی دادن این اختلال نیز موثر واقع شود.

بیماری پارکینسون به همراه وجود مقدادیر پایین دوپامین در مغز خود را نشان می دهد و این دارو با ایجاد اثری مانند دوپامین می تواند، در بهبود بیماری موثر عمل کند و علائم رایج این بیمار ی که شامل سفتی، لرزش، اسپاسم و کنترل ضعف عضلات می باشد را بهبود می بخشد.

بررسی اطلاعات دارویی پرامی پکسول

قرص پرامی پکسول

یکی از انواع بیماری هایی که پرامی پیکسول برای آن تجویز می گردد، بیماری سندرم پای بی قرار می باشد، در این سندرم فرد احساس ناراحتی بسیاری در پا ها دارد و تمایل بسیاری برای حرکت دادن پا در خود احساس می کند، این تمایل در شب و یا در حالاتی چون دراز کشیده و و نشسته بیشتر می شود.  این دارو در دسته ای از دارو ها قرار می گیرد، که با نام آگونیست های دوپامین شناخته می شود. این ماده می تواند، به عنوان جایگزینی برای دوپامین که یک ماده طبیعی در مغز که برای کنترل حرکت لازم است، عمل کند.

این قرص دارویی خوراکی با نام تجاری میراپکس و میراپکس ای آر در بازار به فروش می رسد. در بیماری پارکینسون دوپامین کافی به مغر نمی رسد، و با مصرف پرامی پکسون با عملکردی شبیه به دوپامین به بهود علائم این بیماری کمک می کند. برخی از علائم پارکینسون که با مصرف این قرص بهبود می یابند، لرزش دست، ضعف عضلانی و سستی می باشند. برای استفاده از این قرص ابتدا باید با متخصص مغز و اعصاب مشورت شود و پس از آن با تجویز پزشک استفاده از این دارو صورت بگیرد.

موارد احتیاط

چنانچه به قرصّ پرامی پکسول یا هر داروی دیگر یا مواد موجود در در قرص پرامی پیکول و قرص های آهسته رهش آلرژی دارید به پزشک و داروساز اطلاع دهید و لیستی از مواد تشکیل دهنده دارو را بخواهید، تا از وجود نداشتن مواد مورد حساسیت خود در این دارو اطمینان حاصل کتید. پیش از مصرف دارو حتما باید سایر دارو های مصرفی تجویزی و غیر تجویزی خود را به اطلاع دکتر برسانید و در صورت استفاده از هر نوع مکمل غذایی و محصولات گیاهی لیستی از آن ها تهیه کنید و در اختیار پزشک بگذارید. به یاد داشته باشید، بدون اطلاع پزشک مصرف هیچ دارویی را قطع یا شروع نکنید.

در صورت هر مصرف هر یک دارو هایی چون آنتی هیستامنی ها، سایمتیدین یا تگامت، دارو های آلرژی،دارو های بیماری های عصبی و حالت تهوع، متوکلوپرامید، آرامبخش ها و قرص های خواب آور باید مصرف این دارو ها و دوز مصرفی را به پزشک اطلاع دهید. زیرا ممکن است، پزشک دارو ها را تغییر دهد، یا دوز مصرف را پس از بررسی های لازم مجددا تجویز نماید. در صورت وجود عوارض مصرف این دارو با پرامی پکسول دکتر عوارض جانبی را به خوبی برای شما شرح خواهد داد.

ابتلا به بیماری ها در گذشته و حال را باید به اطلاع دکتر خود برسانید، بیماری هایی چون مشکل اعصاب، مشکل در کنترل حرکت عضلات، اختلال خواب ، سرگیجه، غش، فشار خون پایین یا بیماری کلیوی باید حتما به دکتر گفته شود و پزشک از سابقه بیماری اطلاع داشته باشد. چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، یا قصد بارداری دارید، باید این موارد را به دکتر گوش زد کنید.

تداخلات دارویی پرامی پکسول

مقدار و روش مصرف

پیش از مصرف قرص پرامی پکسول لازم است، ابتدا بروش ور داخل بسته را به دقت مطالعه کنید، مطالعه بروشور اطلاعات کاملی از دارو در اختیار شما می گذارد، تا اطلاعات کاملی از این دارو در اختیار داشته باشید و با عوارض احتمالی آن آشنا باشید، علاوه بر این لازم است، تا سوالات خود را پیرامون نحوه مصرف دارو از پزشک جویا شوید.

دوز دارو برای هر فری متفاوت می باشد. بنابراین دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید و از کاهش یا افزایش خودسرانه دوز دارو بپرهیزید و دارو را سر ساعت مشخص شده مصرف نمایید. چنانچه یک دور از قرص یا کپسول پرامی پکسول را فراموش کردید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف نمایید و اگر زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید و مطابق برنامه همیشگی پیش بروید و از مصرف دوبرابر دوز تعیین شده پرهیز کنید.

در برخی مواد ممکن است، شروع دارو را با دوز های کم تجویز نماید و به تدریج مقدار دوز مصرفی را افزایش دهد. این دارو باید به شکل منظم و در ساعات معینی مصرف شود. تاثیر این دارو می تواند، در چند هفته ظاهر شود و مصرف کننده بعد از گذشت چند هفته شاهد تاثیر کامل قرص پرامی پکسول باشد. در صورتی که پس از چندین هفته مصرف علائم بیماری بهوبد پیدا نکرد و یا شدت علائم بیشتر شد، باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

از نصف یا خورد کردن قرص آهسته رهش پرامی پکسول پرهیز نمایید و قرص را به شکل کامل با مقدار مناسبی آب قورت دهید. این دارو را می توانید، همراه با غذا یا بدون غذا مصرف نمایید. مصرف این دارو در کنار غذا می تواند، درکاهش حالت تهوع موثر باشد.

موارد منع مصرف

پیش از مصرف دارو به تاریخ انقضای آن توجه کنید و در صورتی که تاریخ انقضای دارویی که دارید، گذشته است باید از مصرف آن اجتنتاب کنید. از تجویز این دارو به افرادی که دارای علائم یکسانی با شما می باشند، پرهیز نمایید، زیرا مصرف هر نوع دارویی بدون اطلاع پزشک می تواند، پیامد های خطر آفرینی به همراه داشته باشد. وجود هر یک از شرایط زیر باید پیش از مصرف دارو به پزشک اطلاع داده شود.

  • هر نوع حساسیت دارویی
  • بارداری یا قصد بارداری
  • قرار داشتن در دوران شیردهی
  • اختلالات روحی یا خلقی چون توهم، گیجی، روان پریشی، اسکیزوفرنی
  • اختلالات خواب چون ای آینه خواب یا نارکولپسی
  • مشکلات قلبی چون ضربان نامنظم قلب و نارسایی قلبی
  • فشار خون پایین
  • مشکلات کلیوی
  • دیسکینزی

موارد مصرف

از جمله مواردی که احتمال دارد، پزشک قرص پرامی پکسول را تجویز نماید باید به درمان بیماران پارکینسون و بهبود علائم چون لرزش عضلانی، سفتی عضلات، ضعف حرکتی و مشکلات تعادل اشاره کرد، همچنین ممکن است، این دارو برای افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار نیز تجویز شود و برای مبتلایان سندروم روشن و خاموش تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

درمان علائم پارکینسون با قرص پرامی پکسول

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو ممکن است با برخی از دارو ها تداخل داشته باشد و باعث بروز عوارض جوانبی شود، که در برخی مواقع خطرناک و جدی می باشند، از جمله دارو هایی که در مصرف آن ها باید احتیاط شود و احتمال تداخل دارویی را در نظر گرفت، باید به دارو های زیر اشاره کرد.

  • دارو های دوپامینرژیک مانند کاربیدوپا، بروموکریپتین
  • دارو های دوپامینرژیک از جمله هالوپریدول، کلزاپین و کیندین
  • دارو های ضد افسردگی مانند سرترالین و فلووکستین
  •  دارو های ضد تشنج لموتریژن و کارمازپین
  • آنتی هیستامین ها، آنتی سیکوتیک ها، آنتی هیپرتانسیوها و دیورتیک ها

مکانیسم اثر

قرص پرامی پکسول دارویی آنتی پارکینسونی می باشد، که می تواند تاثیر آگئنیست دوپامینرژیک داشته باشد. دوپامین نوترانسمیتریک مغزی است که در کنترل حرکت، شناخت، احساسات و سایر عملکرد های نقش دارد. با ابتلا به پارکینسون کاهش تولید دوپامین منجر به بروز علائمی چون لرزش، سفتی و رعشه های عضلانی، کندی حرکت و روی دادن مشکلات تعادل می شود.

این قرص با برقراری ارتباط با گیرنده های D2 و D3 در مغز انسان تاثیر خود را نشان می دهد و با برقراری این اتصال فعالیت های دوپامینی را تقویت می نماید و عوارش بیماری را کاهش می دهد، در یک بیان کلی باید گفت پرامی پکسول تولید دوپامین را در مغز افزایش داده و عملکرد نورون های مغزی تنظیم می شود.

هرچند این دارو با تاثیر بر روی سیستم دوپامینرژیک مغزی و تنظیم میزان دوپامین دارای تاثیرات ضد افسردگی می باشد، هرچند مکانیسم اثر ضد افسردگی این دارو به طور قطعی مشخص نشده است و یاز به بررسی های بیشتر در این زمینه احساس می شود. آشنایی و شناخت بیماری پارکینسون و روش های درمان آن تاثیر بسزایی در کنترل و بهبود این بیماری دارد، که توصیه می شود، تمامی افراد مبتلا به این بیماری اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان