نتایج مهم تحقیقات؛ واکسنی که از زوال عقل پیشگیری می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد آخرین نسخه واکسن زونا یک فایده کمترشناخته‌‎شده دارد و آن هم کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل است.

نتایج مهم تحقیقات؛ واکسنی که از زوال عقل پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرآنلاین، بزرگسالانی که از جدیدترین نسخه واکسن زونا استفاده می‌کنند، ممکن است دیرتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار گیرند. به گفته محققان، نسخه‌های جدید واکسن زونا مزیتی دارند که در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل تأثیر چشمگیری دارد.

زونا یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر (عامل آبله مرغان) است.

طبق گفته تیم تحقیقات آلزایمر در انگلستان، «زوال عقل، بخش اجتناب‌ناپذیری از روند پیری نیست، بلکه ناشی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر است. یافتن روش‌های جدید به منظور کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها ضروری است. این تحقیق که در گروه بزرگی از افراد انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که آخرین نسخه واکسن زونا (شینگریکس) را دریافت می‌کنند، ممکن است دیرتر دچار زوال عقل شوند.»

این مطالعه شش‌ساله نشان داد احتمال بروز زوال عقل در افرادی که واکسن‌های زونا با فرمولاسیون جدید را دریافت و تزریق کردند، در مقایسه با سایر افراد، 17 درصد کمتر است. هم‌چنین این اثر در زنان تا حدودی بیشتر از مردان (حدود 9 درصد) بود.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که مکانیزم این اثرگذاری چگونه است؛ آیا واکسن مستقیماً باعث کاهش خطر زوال عقل می‌شود یا اینکه آیا عامل دیگری در این زمینه نقش دارد؟ تحقیقات تکمیلی در آینده پاسخگوی این پرسش‌ها خواهند بود.

قابل ذکر است که این اتفاق فقط در خصوص واکسن زونا صدق می‌کند و دیگر واکسن‌های بزرگسال مانند واکسن آنفلوانزا و واکسن Tdap (کزاز، دیفتری و سیاه سرفه) در طول تحقیقات این مزیت محافظتی عصبی را نشان نمی‌دادند.

منبع: upi

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر