حسام اسدی: ادامه‌دار شدن فیلترینگ کسب‌وکارها را نابود کرد/ مهاجرت از اشخاص به شرکت‌ها رسیده

فیلترینگ امروز در بین ۵ محور اصلی در رویداد روز فناوری اطلاعات، در جایگاه اول ایستاده است؛ موضوعی که به گفته رییس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان نظام صنفی رایانه‌ای با ادامه‌دار شدن آن، بسیاری از کسبوکارها به نابودی کشیده شدند.

حسام اسدی: ادامه‌دار شدن فیلترینگ کسب‌وکارها را نابود کرد/ مهاجرت از اشخاص به شرکت‌ها رسیده

نگار علی_ امروز رویداد گرامی داشت روز فناوری اطلاعات در حال برگزاری است؛ نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پنج محور اصلی اقدام به برگزاری این رویداد کرده است. خبرآنلاین در گفت‌وگو با حسام اسدی، رییس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نصر، به ابعاد این رویداد و دغدغه‌های فعالان حوزه ارتباطات پرداخت.

پنج محور اصلی این رویداد چیست و چرا این موضوعات را اولویت رسیدگی قرار دادید؟

  • مشکلات ناشی از فیلترینگ، درخواست رفع فیلترینگ 6 پلتفرم اصلی که عبارتند از گوگل‌پلی، واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب و شبکه ایکس
  • مشکلات حوزه منابع انسانی، در حال حاضر علاوه‌بر چالش مهاجرت نخبگان، با مهاجرت شرکت‌ها مواجه هستیم. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، نزدیک به 80 درصد صاحبان کسب‌وکار در دو سال گذشته، در فرایند امکان‌سنجی مهاجرت کسب‌وکار خود هستند؛ این چالش یک بحران اجتماعی است که اقداماتی که باید برای رفع آن صورت گیرد، فراتر از حوزه اختیارات سازمان نظام‌ صنفی یارانه‌ای است. با این وجود ما در نصر چند کار عمیق و مهندسی در رابطه با ارزش‌گذاری خدمات تخصصی انفورماتیک انجام داده‌ایم که از آن به عنوان سبد تعرفه خدمات فنی تخصصی انفورماتیک یاد می‌کنیم و به دنبال معرفی این صنعت هستیم تا مکانیسمی کمک‌کننده برای دغدغه بسیاری از شرکت‌ها باشد. سبد تعرفه سازمان نصر از سال 1397 در یک فرایند منظم و تخصصی با مشارکت بازیگران مختلف تدوین می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها در حال‌حاضر به این سبد اتکا می‌کنند، ولی ما کماکان نیاز به حمایت بدنه حاکمیت برای به رسمیت شمردن این طرح داریم.
  • مشکلاتی که پیرو بحث الزامات مجوزهای متعدد برای کسب‌وکارها به وجود می‌اید و طبق نظرسنجی‌ها بیشترین الزامی که مسئله‌ساز است، بحث مجوز افتا است؛ گواهینامه‌های افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) علی‌رغم تمام همکاری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام می‌شود، کماکان رفع دغدغه‌ای از بدنه صنف صورت نگرفته است و ما امروز به دنبال هم‌افزایی تمام بازیگران این حوزه هستیم تا این دغدغه را مطرح کنیم و با همکاری کیدیگر بتوانیم راهکاری را برای آن طراحی کنیم.
  • مشکلات ارز، ثبت سفارش و چرخه تامین مواد اولیه و کالا است که بسیاری از شرکت‌ها را به خصوص در حوزه تجهیزات زیرساختی دچار چالش کرده است. تامین تجهیزاتیکی از بحث‌های زیرساختی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال است که متزلزل شده است.
  • درخواست مشارکت بیشتر نصر در نهادهای تصمیم‌گیری که تصمیمات تخصصی حوزه فاوا را می‌گیرند، به عنوان مثال، شورای عالی فضای مجازی، کمیته فیلترینگ و کمیته تنظیم مقررات رادیویی؛ نصر باید در این نهادهای تصمیم‌گیری کرسی فعال داشته باشد. زمانی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تمام فعالان این حوزه را در کنار یکدیگر قرار داده است و در یک بستر دموکراتیک همه بدنه در 35 کمیسیون تخصصی فعالیت می‌کنند و به تمام ابعاد این صنعت می‌پردازند، بهترین زمان برای حاکمیت است که برای هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه روی کمک و مشورت اعضا حساب کند.

حسام اسدی: ادامه‌دار شدن فیلترینگ کسب‌وکارها را نابود کرد/ مهاجرت از اشخاص به شرکت‌ها رسیده

در حال حاضر ارتباط نصر با نهادهای تصمیم‌گیر به چه شکل است؟

معمولا در جلسات هست که از نظرات اعضای نصر استفاده می‌شود و تاثیری که نصر دارد به صورت یک کرسی ثابت و دارای رای نیست و صرفا در بعضی اوقات نظرهای مشورتی از اعضا گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال در برخی موارد از کمیسیون‌های نرم‌افزار، هوش مصنوعی و اینترنت ما نظرات مشورتی گرفته می‌شود اما هیچگاه الزامی وجود نداشته است که در تمام تصمیمات این نظر تخصصی لحاظ شود. با اینحال تا اینجا نیز این نقش‌های مشورتی و تصمیم‌سازی منجر به این شده است که تصمیمات بهتری گرفته شود. 

در سال‌های اخیر فضای کشور برای فعالیت چه تغییری کرده است؟

نمی‌توان نظر کلی در خصوص تغییر فضای کشور داد؛ در هر فضا رفتار متفاوتی دیده می‌شود. در برخی موارد فضا به گونه‌ای بوده است که کار در قالب مشورت جلو می‌رفته است اما در برخی موارد مانند حوزه‌های نوظهور فضا به گونه‌ای بوده است که به سختی می‌توانستیم برای تاثیرگذاری به آنجا ورود کنیم. 

از مقامات تصمیم‌گیر نیز در این نشست حضور دارند؟

از مقامات برای شرکت در این نشست دعوت شده است؛ حتی افرادی که نام آن‌ها برای کرسی وزارت ارتباطات مطرح شده است؛ اما به واسطه اتفاقاتی که در یک هفته اخیر در کشور رخ داده است، اطمینانی از حضور این عزیزان در این نشست حاصل نشده است.

نصر چه اقداماتی برای حل مشکل فیلترینگ کرده است؟

نصر همواره دغدغه‌مند این موضوع بوده است و سعی کرده است تا صدای اعضای خود را به گوش مسئولان برساند؛ گزارش‌ها و نظرسنجی‌های متعددی را در این راستا آماده کرده است. کنفرانس‌های مطبوعاتی متعددی را برگزار کرده است تا بتواند ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کند و تبعات آن را به گوش مسئولان برساند اما کسی گمان دائمی بودن فیلترینگ را نمی‌کرد و صرفا به دنبال این موضوع بودیم که در کوتاه‌مدت آسیب کمتری به کسب‌وکارها و مردم وارد شود. اما با ادامه‌دار شدن این شرایط بخشی‌هایی از صنایع به معنای واقعی کلمه نابود شده‌اند و ما همواره به دنبال برجسته کردن تاثیرات صنفی موضوع فیلترینگ بوده و هستیم.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان