ابر زلزله اول ژاپن یا تهران ؟

علم موجود در زمینه زلزله برای یک منطقه خاص بر اساس سوابق لرزه‌ای و مطالعات آماری و احتمالاتی فقط تخمینی از زلزله بر اساس بزرگا در یک دوره بازگشت زمانی را می‌تواند اعلام نماید.

ابر زلزله اول ژاپن یا تهران ؟

این روزها در ژاپن برای اولین بار در تاریخ هشدار زلزله در ابعاد ابر زلزله اعلام شده است که تبعات زیادی هم داشته است، از جمله هجوم مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز در زمان اضطرار!  حال چه تغییراتی توسط مدیران زلزله ژاپن در سطح داده‌های ورودی رویت شده است که تن به چنین هشداری داده اند بسیار عجیب و سوال برانگیز است!

در راستای آنچه درباره علم روز در زلزله در مقدمه عرض کردم تعداد زیادی از پارامترهایی مثل حرکت گسلها، خروج گازها و ... بین ٩ تا ١٢ شاخص هم مدام برداشت می شود که اگر منتجه آنها از حدی فراتر رفت نسبت به حساس نمودن دولتمردان می بایستی اقدام کرد. این کار تواما با مطالعات رخدادهای اتمی هم صورت می گیرد ! چون برداشتهای انفجارت اتمی هم با همان دستگاهای زلزله ثبت و پردازش می شود. 

آنچه بررسی های متداول اینجانب در حال حاضر نشان می دهد هیچ اتفاق یا تغییرات خاصی در منطقه مشاهده نمی شود علی الرغم اینکه شرایط لرزه خیزی بالای منطقه بقوت خود باقی است. تصور بنده این است که ممکن است این یک سناریو بزرگ در ابعاد ملی برای آمادگی جهت مقابله و مدیریت بحران باشد. ناگفته نماند که اگر این باشد تبعات بعدی شدیدی بعد از اتمام پروژه بهمراه خواهد داشت. حالت بسیار ضعیفتر اینکه شاخص های جدیدی پیدا کرده اند که دنیا از آنها بی خبر است، البته این حالت بسیار غیر محتمل است.

طبق خبر بی بی سی، آیا هشدار زلزله عظیم در ژاپن به معنی نزدیک بودن «زلزله بزرگ» است؟ زلزله به سرعت با یک هشدار همراه شد؛ هشداری که هرگز پیش از این داده نشده بود. این هشدار از سوی آژانس هواشناسی ژاپن صادر شد که اعلام کرد خطر «زلزله بزرگ» افزایش یافته است. علاوه بر این، نخست‌وزیر ژاپن سفر برنامه‌ریزی شده خود به اجلاسی در آسیای مرکزی را لغو کرد تا در کشور بماند.

با توجه به اهمیت دادن مقامات ژاپن به زلزله کشور توصیه جدی برای مقامات کشور دارم، سالهاست که هشدارهای جدیتر توسط متخصصان داخلی و خارجی درباره ابر زلزله تهران داده شده و داده ایم. اگر انها به فاز مقابله تا این حد اهمیت می دهند ما هنوز در فاز شناخت گیریم و شهردار تهران می فرمایند تا هزاران سال زلزله در تهران نخواهد آمد !  بنظر من تغییرات لرزه ای در تهران با توجه به ساختار های ضعیف تهران احتمال ویرانی و نابود کردن تهران را زودتر از ژاپن به همراه خواهد داشت. 


*بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله ایران

233233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر