گلایه رییس سازمان امور عشایری کشور از وزارت نیرو به خاطر عدم تامین پنل خورشیدی برای عشایر

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: در بحث خدمات رسانی به جامعه عشایری بیش از ۵۰ دستگاه تکلیف قانونی دارند و این دستگاه های اجرایی تکالیف خود را در بحث خدمات رسانی به جامعه عشایری انجام نداده اند که باعث انباشت مشکلات شده که یک شبه حل نمی شود و از جمله آنها وزارت نیرو است.

گلایه رییس سازمان امور عشایری کشور از وزارت نیرو به خاطر عدم تامین پنل خورشیدی برای عشایر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ شایان نادری در نشست شورای عشایری استان کرمان افزود: به طور مثال وزارت نیرو مکلف بود 220 هزار پنل خورشیدی برای عشایر کشور فراهم کند، اما کمتر از 10 درصد آن محقق شده است.

وی تصریح کرد: جامعه عشایری کشور به 1.2 درصد جمعیت کشور 25 درصد امنیت غذایی کشور را تامین می کند، اما مانند جامعه شهری خدمات رسانی به آن انجام نشده است.

رییس سازمان امور عشایری کشور تاکید کرد: جامعه عشایری جامعه ای، شریف، کم توقع، مولد و در صحنه های نظام پیش قدم بوده است و اگر این دستگاه ها خدمات خود را ارائه می دادند خیلی از مشکلات موجود وجود نداشت.

وی خاطر نشان کرد: چهار راهبرد تولید گوشت قرمز، گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی در حوزه امور عشایری در سال 1402 در دستور کار قرار دادیم و پرداخت تسهیلات را نیز به همین سمت و سو برده ایم.

نادری با بیان اینکه باید زیست بوم عشایری حفظ شود، اظهار داشت: برای شناخت هر چه بیشتر جامعه عشایری استان کرمان جشنواره شتر و اسب عشایری در استان کرمان برگزار می شود.

وی گفت: 365 میلیارد تومان در حوزه محرومیت زدایی در کشور توزیع شده است که 20 درصد آن مربوط به جامعه عشایری است.

کمبود سهمیه سرانه آرد عشایر

سپس در ادامه مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان نیز گفت: جامعه عشایری دارای ساختار تاریخی و بخشی از فرهنگ غنی کشور است که توجه ویژه به آن می توان تاثیر پذیری مثبت به سایر جواجع داشته باشد.

ایرنا نوشت ، رضا نیکزادی تاکید کرد: جامعه عشایری استان کرمان ظرفیت های بسیار خوبی دارد و 30 درصد تولید گوشت قرمز استان کرمان مربوط به عشایر است و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی را در این جامعه می بینیم.

وی با بیان اینکه سیاه چادر عشایری کارگاه تولیدی اقتصادی و خاستگاه فرهنگی و اجتماعی است، افزود: 17 هزار و 800 خانوار عشایری در شمال کرمان هستند و یک میلیون و 450 هزار دام عشایری داریم که 500 هزار دام سالانه قابل عرضه به بازار است.

مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان تصریح کرد: 35 درصد صنایع دستی استان مربوط به عشایر شمال کرمان است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 480 میلیارد ریال در قالب 17 پروژه عمرانی به جامعه عشایری خدمات ارائه شده است.

نیکزادی با بیان اینکه 11 صندوق خرد زنان عشایری داریم بیان کرد: از سال گذشته 278 میلیارد ریال تسهیلات به 182 نفر از عشایر شمال استان کرمان داده شده است.

وی گفت: عمده مناطق عشایری استان مناطق برخوردار محسوب شده اند که اینطور نیست و عشایر کرمان جزو مناطق کم برخودار هستند که این موضوع بیشترین مشکلات در حوزه پرداخت تسهیلات را به وجود آورده است.

مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان تاکید کرد: کمبود سهمیه سرانه آرد عشایر، تعیین برای صدور پروانه چرای دام، مشکل برق رسانی به سکونت گاه ها و کانون های خودجوش مناطق عشایری، پرداخت حقوق عرفی عشایر در محدوده های صنعتی و معدنی استان، کمک به تألیف دام عشایر در محدوده های قرق و حفاظت شده و جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی از مهمترنی مشکلات جامعه عشایری شمال استان است.

تداوم خشکسالی و بحران آب

در ادامه مدیرکل سازمان امور عشایری جنوب استان کرمان نیز گفت: در جنوب کرمان 17 هزار خانوار عشایری باجمعیت 70 هزار نفر فعال هستند که در همه صحنه ها نقش مهمی دارند.

ناصر احمدیوسفی افزود: حدود یک میلیون راس دام سبک و بیش از یک میلیون راس دام سنگین در حوزه عشایری جنوب کرمان وجود دارد که 8 هزارتن سالانه تولید گوشت قرمز می شود.

وی اظهار داشت: گیاهان دارویی و صنایع دستی از جمله حوزه های فعالیت عشایر استان است و 26 منطقه گردشگری در حوزه عشایری جنوب استان کرمان شناسایی شده است.

مدیرکل سازمان امور عشایری جنوب استان کرمان بیان کرد: 133 میلیارد تومان در حوزه زیر ساخت ها و عمرانی با کمک بسیج عشایری در جنوب استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و بحران آب، فقر مرتع، پراکندگی ماشین آلات راهسازی، پراکندگی جامعه عشایر، کمبود اعتبارات بحران، زیر ساختی، فرهنگی و آموزسی، نبود کشتارگاه دز جنوب استان و معضل دلالان و قاچاق دام از جمله مشکلات عشایر جنوب کرمان است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر