آجر نسوز قرمز چیست؟ + مزایا و کاربرد ها

یکی از مصالح مهمی که از آن برای ساخت بناهای تاریخی، مدرن و یا سنتی استفاده یم شود، آجر نسوز قرمز است.

آجر نسوز قرمز 
یکی از مصالح مهمی که از آن برای ساخت بناهای تاریخی، مدرن و یا سنتی استفاده یم شود، آجر نسوز قرمز است. استفاده از ملات نسوز مدتهاست که در پروژه های مختلف معماری و صنعتی کاربرد دارد و آجر نسوز قرمز نیز بدلیل مقاومت بالایی که دربرابر گرما و فشار دارد، همواره از این نظر مورد توجه بوده است. به منظور تولید این آجر ها از خاک رس استفاده می شود.  بدلیل اینکه در مواد اوّلیه این متریال ساختمانی، اکسید آهن وجود دارد، رنگ آن در طیف قرمز است. به همین دلیل نسبت به سایر آجر های مورد استفاده در پروژه های ساختمانی و معماری دارای رنگ و ظاهر متفاوتی است. 

نگاهی به کاربرد های آجر نسوز قرمز

کاربرد آجر نسوز قرمز
شاید بتوان ادعا کرد که آجر نسوز قرمز نما در نمای داخلی، بیرونی و سنگ فرش ساختمان ها بیشتری کاربرد را داراست. می توان آجر های روشن و قرمز را در سنگ فرش خانه های مختلف; از جمله سازه های ویلایی استفاده کرده و به کمک آن ها پیاده رو های شهری را نیز زیبا کرد. اما بد نیست چند مورد از مهم ترین کاربرد های این محصول را خدمت شما به صورت کامل شرح بدهیم. مهم ترین این کاربرد ها به شرح زیرند:

کاربرد آجر صنعتی در نمای ساختمان 
همانطور که اشاره کردیم، یکی از رایج ترین کاربرد های انواع آجر صنعتی نسوز در نمای ساختمان ها است. به طوری که برای نمای مدرن یکی از بهترین گزینه ها تلقی می شود. زیبایی طبیعی، خلق طیف رنگی زیبا و ... از مهم ترین مزایای کاربرد این متریال ساختمانی هستند. این متریال نسوز، قدمت طولانی داشته و همواره مدنظر معماران و کارشناسان برای نماکاری بوده است. 

بکارگیری آجر نسوز قرمز در طبقات پایینی 
درصورتی که برای طبقه های پایین ساختمان از این آجر ها استفاده کنید، خواهید دید که حسی پایدار و سنگین القا می شود. همچنین بدلیل تحمل بالای این آجر ها، ساختمان از نظر قوا نیز تقویت می شود. بدلیل اینکه این آجر ها رنگ خاص و زیبایی دارند، استفاده از آن ها ظاهری متفاوت در خانه ایجاد می کند. 

ساخت باربیکیو و کوره توسط ملات نسوز
همانطور که ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، از مدت ها قبل استفاده از ملات نسوز شاموتی در صنایع مختلف کاربرد داشته است. یکی از موارد، صنایع کوره سازی بوده است. در بخشی از مطلب اشاره کردیم که آجر نسوز دارای مقاومت بالایی نسبت به حرارت می باشد. به همین دلیل می توانید از آن برای تولید باربیکیو و کوره استفاده کنید. 

بکارگیری آجر نسوز قرمز با سنگ به صورت طرح های عمودی 
بسیاری از مهندسان را در دنیای امروز می توان یافت که برای طراحی نماهای ساختمانی به سراغ آجر قرمز نسوز می روند. اگر قصد طراحی نما با این متریال را داشته باشید، دست شما برای خلق انواعی از سبک طراحی باز است. از سبک های سنتی و مدرن گرفته تا .... . یکی از محبوب ترین طرح هایی که می توان به کمک این متریال اجرا کرد، طرح عمودی این آجر ها با سنگ است. طوری که با سنگ های طبیعی و افزودن آن ها به نمای آجری، ارتفاع و شکوه ساختمان ارتقا یابد. 

ساخت دیوار های محوطه
امروزه در بسیاری از پروژه های محوطه سازی می توان شاهد استفاده از آجر نسوز قرمز بود. درصورتی که از این متریال برای محوطه سازی استفاده کنید، خواهید دید که نماهای محیطی بسیار زیبا می شوند. 

بکارگیری آجر نسوز قرمز در بازسازی
ساختمان های قدیمی بسیاری را می توان یافت که پس از مدتی نیاز به بازسازی ممکن است داشته باشند. برای این کار یکی از بهترین متریالی که مطرح است، آجر نسوز قرمز می باشد. در این صورت یم توانید جلوه ویژه و قدرت ساختمان ها را به خوبی حفظ کنید. 
اما بدانید از : همه چیز درباره آجر نسوز قرمز  

استفاده از آجر نسوز قرمز برای ساخت دیوار های جدا کننده 
اگر قصد دارید در خانه خود دیوار های جداکننده و فضاهای مختلفی را خلق کنید، این متریال ساختمانی گزینه ای مناسب برای شماست. طوری که فضاهای مختلف را آن هم به زیبایی می توان به کمک آن خلق کرد. 

مزایای استفاده از آجر نسوز قرمز

مزایای آجر نسوز قرمز 
بی دلیل نیست که این متریال ساختمانی در دنیای امروز تا این اندازه پراستفاده شده است. علت این استفاده زیاد، مزایایی است که این محصول دارا می باشد. در ادامه به مهم ترین مزایای این محصول اشاره خواهیم کرد. 

عایق حرارتی و صوتی 
از بهترین مزایای بکارگیری این محصول، می توان به جلوگیری از هدررفت انرژی و ممانعت از نفوذ آلودگی های صوتی به داخل است. به طوری که ساختمان هایی که در نمای خود دارای آجر نسوز قرمز هستند، از نظر دما و صدا به خوبی عایقند. 

طول عمر قابل قبول 
از نظر شیمیایی و فیزیکی آجر های قرمز یکی از مقاوم ترین مصالح موجود در بازار هستند. به همین دلیل نسبت به سایر آجر هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، دارای مقاومت بالاتری هستند. بنابراین درصورتی که در نمای ساختمان خود از این متریال ساختمانی استفاده کنید، خواهید دید که تا مدتها نیازی به تعمیرات و ... نخواهید داشت. 

استحکام و مقاومت دربرابر آسیب های فیزیکی 
از دیگر مزایایی که در وصف این دسته از آجر ها می توان ذکر کرد، مقاومت دربرابر آسیب های فیزیکی می باشد. طوری که نیرو های خارجی و یا عوامل طبیعی مانند باد، باران، شوک و فشار نمی توانند آسیبی به نمای ساختمان اعمال کنند. 

سخن پایانی 
در این مطلب به طور کامل درباره آجر قرمز برای شما صحبت کردیم. انواعی از مصالح ساختمانی امروز در بازار موجودند و هریک مزایا و معایب خود را دارند. اما آجرنسوز بدلیل مزایای بسیاری که دارد، امروزه کاربرد گسترده ای هم پیدا کرده است. از نماکاری ساختمان گرفته تا تولید کوره صنعتی و ... . این محصول از نظر مقاومت شیمیایی و فیزیکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این را هم باید اضافه کرد که نسبت به حرارت و فشار نیز این محصول بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. نباید فراموش کرد که به عنوان عایق حرارتی و صوتی هم به عنوان بهترین گزینه عمل می کند. به طوری که هیچ نگرانی از بابت هدررفت انرژی و نفوذ آلودگی صوتی به داخل نخواهید داشت. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی کردید، از شما ممنونیم. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر