پیشنهاد وزیر به وزیر / راهکاری برای کاهش نقش سیاست در ورزش

حمید سجادی در خصوص انتخاب وزیر آینده ورزش و جوانان و اولویت‌های وزیر جدید صحبت کرد.

پیشنهاد وزیر به وزیر / راهکاری برای کاهش نقش سیاست در ورزش

مرتضی رضایی: حمید سجادی وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان مدت ها بود سکوت کرده بود. بعد از حادثه سقوط بالگرد در سفر استانی به کرمان دیگر نتوانست به ماموریتی که داشت ادامه دهد. وزیر استعفا داد تا برگردد به همان کارهایی که قبل از دوران وزارت انجام می داد. او که عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی (دانشکده تربیت بدنی واحد مرکزی) است تدریس ساعات موظفی را در دانشگاه را انجام می دهد و البته بیشتر وقتش را هم صرف ورزش کردن، آب درمانی و ... برای بهبود شرایط جسمانی اش می کند. به بهانه معرفی احمد دنیامالی به مجلس برای تصدی پست وزارت کپ کوتاهی با سجادی زدیم تا او که خودش وزیر ورزش بوده از اهداف و اولویت های این وزارت خانه حرف بزند.

سجادی در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: «در خصوص اولویت‌ها، در وزارتخانه قانونی هست به نام قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان. من برای هر عزیزی که جرات می‌کند و می‌خواهد وزیر ورزش و جوانان شود آرزوی موفقیت می‌کنم اما واقعا کار سختی است و وزیر آینده باید شرایط را فراهم کند تا این قانون و اهداف روی ریل بیفتد.»

سجادی ادامه داد: «وزیر ورزش و جوانان باید اهتمام ویژه‌ای روی جمعیت جوان و سرانه زیر ساخت های ورزش کشور (از نظر تعداد اماکن ورزشی به نسبت جمعیت) داشته باشد. در خیلی از جاها نیاز به ابداع، نوآوری و خلاقیت احساس می‌شود، دقیقا همان چیزی که در جهان دارد اتفاق می‌افتد. امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که میزبانی رویدادهای مختلف و بین‌المللی زیاد شود. نیاز به علم روز دنیا داریم و بخش مهمی از کار را هم باید بگذاریم روی توسعه و تعاملات بین‌الملی ورزشی.»

سجادی در پایان گفت: «یک موضوع دیگر نگاه به اقتصاد ورزش و جدی گرفتن نقش ورزش در اقتصاد است، آن هم با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های دولت برای تقویت این بخش. ان‌شاءا... اتفاق‌های خوبی برای ایران، ورزش و وزارت ورزش و جوانان خواهد افتاد.»

وزیر پیشین ورزش با بیان اینکه افراد نباید سلیقه ای برخورد کنند ادامه داد: «امیدوارم وزیر جدید سلیقه ای برخورد نکند و نگاه ها و تصمیمات خردجمعی باشد. دیدگاه ها ورزشی باشد و تلاش شود تا میزبانی ها و رویدادهای ورزشی(داخلی – بین المللی) ده چندان شوند. تاکید می کنم ده چندان. توسعه و تعاملات بین المللی هم بای ددر راس برنامه ها باشد.»

پیشنهاد وزیر به وزیر!

سجادی ادامه داد: «یک موضوع دیگر نگاه به اقتصاد ورزش و جدی گرفتن نقش ورزش در اقتصاد است آن هم با مشارکت بخش خصوصی. بخض خصوصی واقعی. می توان از ظرفیت دولت هم برای تقویت بخش خصوصی بر اساس بخشنامه و دستورالعمل ها استفاده کرد.»

وزیر سابق ورزش با بیان اینکه ادامه حرف هایش ممکن است بوی سیاست بدهد گفت: «نظر من این است که وزارت ورزش باید تبدیل به سازمان تربیت بدنی شود. این اتفاق باعث کم کردن نقش سیاست در ورزش می شود. خیلی از اتفاقات وقتی اسم وزارت خانه روی ورزش است بیشتر جنبه دولتی آن عیان می شود. در دنیای که شعار می دهند ورزش عاری از سیاست است ممکن است این اتفاق باعث سوء تفاهم شود و گمتان ها را به این سمت ببرد که دولت دارد در امر ورزش دخالت می کند.»

سجادی که تنها وزیر ورزشی تاریخ ایران بود یک پیشنهاد دیگر هم می دهد و آن جدا شدن موضوع جوانان از ورزش است. «جوانان ساختمان خودش در خیابان آفریقا را هم دارد و بهتر است از بخش ورزش جدا شود. تمام فکر و ذکر وزیر باید روی مقوله ورزش باشد، آنقدر کار در این بخش زیاد است که باور کنید فرصت نمی شود به خیلی از کارها رسیدگی شود.»

اما ادامه حرف های سجادی. آنجا که او با اشاره به برگزاری رقابت های المپیک در پاریس آخرین پیشنهاد خودش را هم می دهد. پیشنهادی که اگر وزیر جدید دنبالش کند می تواند قانون را به نفع ورزشکاران تغییر بدهد. سجادی می گوید: «شما رقابت های المپیک را دیدید. کدام یکم از ورزشکارانی که در این رقابت ها شرکت می کردند آماتور بودند؟ همه حرفه ای بودند. طب قانون ما، دولت حق هزینه کرد در ورزش حرفه ای را ندارد. پیشنهاد بنده این است هر کسی که وزیر شد پیگیر اصلاح این قانون باشد. این اتفاق به نفع ورزشکاران است و باعث کاهش خیلی از هزینه ها هم خواهد شد. در هر صورت کمک دولت در بخش ورزش حرفه ای می تواند گره خیلی از مشکلات را باز کند. در نهایت برای وزیر جدید آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم ایران اسلامی همیشه سربلند باشد.»

سجادی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «در یک سالی که تقریبا از رفتن بنده می گذرد تصمیماتی در وزارتخانه گرفته شده که سلیقه ای بوده و از محدوده کارشناسی فاصله دارد. آن هم تبدیل شدن چند فدراسیون به انجمن ورزشی بوده است. مثل انجمن ساخلی و دریایی. دنیال مالی خودش رییس فدراسیون قایقرانی بوده و به نظرم بچه های قایقرانی باید خوشحال باشند که یک نفر از  دل این خانواده دارد وزیر می شود. آنها می توانند از این حضور استفاده کنند. پیشنهاد شفاف من این است که همه آن انجمن ها دوباره به فدراسیون تبدیل شوند. وزیر جدید نباید هراسی از افزایش تعداد فدراسیون ها داشته باشد و به حرف افراد غیر متخصص هم توجهی نکند.»

وزیر سابق ورزش در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «امیدوارم ادامه این پیشرفت‌ها متوقف نشود و همانطور که مردم در این چند روز با 12 مدال خوشحال شدند، این مدال‌ها افزایش یابد و حق کشور بزرگ ما صرفا افزایش تعداد مدال نسبت به المپیک توکیو نیست. امیدوارم این 5 مدالی که نسبت به المپیک قبلی افزایش یافته ما را قانع نکند و فکر کنیم که کار بزرگی انجام داده‌ایم. ببینیم سایر کشورها چقدر مدال گرفتند و برای 4 سال بعد و بازی‌های آسیایی بعدی برنامه‌ریزی کنیم. 3 سال دیگر بازی‌های آسیایی را داریم و امیدوارم در بعد قهرمانی برنامه‌محور باشیم. برای ورزش همگانی هم امیدوارم همینطور باشد و ورزش را اولویت بدانیم و در شورای عالی سلامت هم ورزش جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و نقش آن را جدی‌تر بگیریم. آقای پزشکیان حودشان به ورزش علاقه‌مند هستند و پزشک هم هستند و تخصص دارند. البته در دوره شهید رئیسی من در شورای سلامت بودم و به نظرات وزارت ورزش خیلی اهمیت می‌دادند ولی با توجه به اینکه آقای پزشکیان خودشان متخصص قلب هستند امیدوارم در شورای عالی سلامت جایگاه اثربخشی داشته باشیم. در شورای عالی ورزش و شورای عالی جوانان هم هستیم. انشالله اگر ما دوباره به سازمان ورزش یا تربیت بدنی تبدیل شویم و ساختار سازمان بگیریم، دیگر در شورای عالی جوانان نیستیم. در شورای عالی جمعیت هم عضو هستیم ولی آنچه به سود کشور است، این است که از موهبت ورزش در شورای عالی سلامت بتوانیم بیشتر استفاده کنیم. ایده‌ها و مباحث ورزش همگانی الان در دنیا به این شکل است که ورزش می‌تواند هزینه‌های درمان را کاهش دهد. در آمریکا نسبت آن یک به 3 است یعنی یک دلار سرمایه‌گذاری، 3 دلار صرفه‌جویی داشته. در کانادا یک به 4 و در استرالیا یک به 3 است. ورزش اینطور هزینه‌های پزشکی را کاهش می‌دهد. ما ورزش تعلیم و تربیتی هم داریم که در راستای اهداف جاهای آموزشی است. ورزش را از دیدگاه ابزاری برای تعلیم و تربیت می‌بیند. امیدوارم رئیس جمهور و وزیر ورزش بعدی قانون ممنوعیت هزینه دولت در ورزش حرفه‌ای را اصلاح کنند. در المپیک هم هیچ ورزشکار مدال‌آوری آماتور نبود ولی متاسفانه در کشور ما حق هزینه بیت‌المال برای ورزش حرفه‌ای را نداریم.»

پیشنهاد وزیر به وزیر!

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر